REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy o porozumieniach antykonkurencyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dnia 1 czerwca 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2011 r. Nr 81 poz. 441).

Rozporządzenie w przeważającej części zawiera uregulowania analogiczne, jak poprzednie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2007 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. z 2007 r. Nr 230 poz. 1691). Przepisy Rozporządzenia dotyczącą tzw. wyłączeń blokowych, tzn. regulują jeden z rodzajów wyjątków od wynikającego z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 50 poz. 331 z późn. zm.) zakazu porozumień, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z §3 ust. 2 Rozporządzenia, porozumienia wertykalne, to porozumienia zawierane między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, z których każdy działa - w ramach takiego porozumienia - na różnym szczeblu obrotu. Chodzi tu zatem o porozumienia w ujęciu pionowym - np. pomiędzy wytwórcą towarów a dystrybutorami, pomiędzy hurtownikami a detalistami itp.

Najistotniejszym kryterium, które musi być spełnione, aby konkretne porozumienie wertykalne było objęte wyłączeniem spod zakazu antykonkurencyjnych porozumień zgodnie z Rozporządzeniem, jest kryterium nieprzekraczania określonych progów udziału w rynku. Wysokość powyższych progów udziału w rynku nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego stanu prawnego. Zgodnie z §8 ust. 1 pkt 1) i 2) Rozporządzenia, porozumienia wertykalne podlegają co do zasady wyłączeniu, jeżeli udział dostawcy i grupy kapitałowej, do której należy dostawca, w rynku właściwym sprzedaży towarów objętych takim porozumieniem nie przekracza 30%, lub udział nabywcy i grupy kapitałowej, do której należy nabywca, w rynku właściwym zakupu towarów objętych takim porozumieniem nie przekracza 30%. Istotną zmianą w stosunku do poprzednich regulacji jest to, że obecnie, aby porozumienie podlegało wyłączeniu, udział w rynku nabywcy nigdy nie może przekraczać 30% udziału w rynku zakupu, podczas gdy dotychczas, próg ten miał zastosowanie tylko w przypadku istnienia w porozumieniu zobowiązania wyłącznej dostawy (tzn. zobowiązania do sprzedaży towarów wyłącznie jednemu nabywcy - §2 pkt 4) Rozporządzenia). Powyższa zmiana może mieć istotne znaczenie dla ograniczenia narzucania dostawcom szkodliwych dla konkurencji warunków porozumień, przez nabywców o istotnej sile rynkowej (np. przez duże sieci handlowe). Nowe uregulowanie zawiera także 8 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym, jeżeli w ramach porozumienia wertykalnego wielostronnego przedsiębiorca nabywa towary objęte tym porozumieniem od przedsiębiorcy będącego stroną tego porozumienia oraz sprzedaje te towary innemu przedsiębiorcy będącemu również stroną tego porozumienia, wyłączenie stosuje się, jeżeli jego udział w rynku nie przekracza 30% zarówno jako nabywcy oraz jako dostawcy.

W kontekście opisanego powyżej kryterium udziału w rynku, na uwagę zasługuje przepis §10 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym, inaczej niż w dotychczasowym stanie prawnym, udział w rynku będzie mógł być obliczany na podstawie innych danych niż tylko wartość sprzedaży lub zakupu (np. wielkości sprzedaży), jeśli wymaga tego specyfika danego rynku.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną zmianą w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego, jest także dodatkowe ograniczenie porozumień wertykalnych z udziałem związków przedsiębiorców. Obecnie, wprowadzono nową regulację §5 pkt 1) i 2) Rozporządzenia, która dotyczy porozumień wertykalnych między związkami przedsiębiorców a ich członkami oraz między związkami przedsiębiorców a ich dostawcami. Porozumienia takie będą podlegały wyłączeniu, jeżeli wszyscy członkowie związku są sprzedawcami detalicznymi towarów niebędących usługami oraz obrót żadnego z członków związku, wraz z obrotem przedsiębiorców należących do jego grupy kapitałowej, w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył równowartości 50 milionów euro. Powyższe wyłączenie jest zatem bardzo ograniczone - dotyczy wyłącznie związków sprzedawców detalicznych i to tylko sprzedawców towarów. Uregulowanie to jest wzorowane na art. 2 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych (Dz. Urz. UE L z 2010 r. Nr 102 poz. 1), który ma zastosowanie do porozumień wpływających na handel między państwami członkowskimi Unii Europejskiej.

Podsumowując należy zauważyć, że przepisy Rozporządzenia co do zasady utrzymują dotychczasowe uregulowania w zakresie tzw. wyłączeń blokowych. Oceniając jednak jedną z najistotniejszych zmian, dotyczącą nowych ograniczeń odnoszących się do związków przedsiębiorców, należy wskazać, że zmiana ta może nieść ze sobą zarówno skutki pozytywne (zapobiegać rzeczywistym ograniczeniom konkurencji), jak i wpływać negatywnie na inicjatywy, które konkurencji nie ograniczają, a wręcz są dla niej korzystne. Obecnie bowiem coraz istotniejszą rolę w gospodarce odgrywają lokalne powiązania sieciowe przedsiębiorców (np. działające jako tzw. klastry). Nadmierne restrykcje dotyczące związków przedsiębiorców, być może uzasadnione na poziomie rynku całej Unii Europejskiej, lub rynku ogólnopolskiego, na poziomie lokalnym, mogą potencjalnie hamować powyższe pozytywne i sprzyjające rozwojowi gospodarczemu zjawiska.

Rozporządzenie, podobnie jak dotychczas obowiązujące regulacje, zawiera także przepisy, które mogą rodzić wątpliwości interpretacyjne, odwołując się do pojęć ogólnych, lub pojęć, które nie zawsze odpowiadają specyfice danego rynku właściwego. Powyższy problem, który dotyczy także innych przepisów prawa antymonopolowego, zarówno krajowych jak i unijnych, powoduje uciążliwy dla wielu przedsiębiorców stan niepewności. Należy zatem postulować, aby krajowe i unijne regulacje prawa antymonopolowego były coraz bardziej precyzyjne, co będzie sprzyjało również ograniczeniu uznaniowości po stronie organów stosujących te regulacje.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA