REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Witold Modzelewski
Radca prawny i doradca podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie podatków i prawa podatkowego.
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Jaki to ma sens?

Podatnicy VAT nie są w stanie zrozumieć swoistej obsesji dotyczącej nakazów kodowania kopii faktur ustrukturyzowanych, która opanowała naszego ustawodawcę. Wszystkie faktury ustrukturyzowane oraz ich „udostępnienia” lub „użycie poza KSeF”, a także wszystkie faktury elektroniczne, które mają zastępować faktury ustrukturyzowane (art. 106nt, 106nh, 106nda i 106nha ustawy o VAT), będą musiały być obowiązkowo kodowane, przy czym na części z nich będą nawet dwa kody. Komu one będą potrzebne? Nie wiadomo, bo na pewno nie uczciwym podatnikom.

Od trzydziestu dwóch lat najważniejszy w Polsce dokument handlowy – faktura VAT również wystawiona w postaci elektronicznej nie jest kodowana przez kogokolwiek, ma wiele oryginałów, dowolną ilość duplikatów i nikt nie koduje tych dokumentów.

Przypomnę, że owe cztery zastępniki wymienione w powyższych przepisach, są zwykłymi - takimi samymi jak obecnie fakturami elektronicznymi, tylko że o ograniczonej ilości danych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy kodowanie naprawi główny błąd koncepcyjny KSeF?

Studiując oficjalne materiały na ten temat można dojść do wniosku, że owe kodowanie ma naprawić najważniejszy błąd koncepcyjny owej reformy, czyli sam pomysł „wystawiania faktur w KSeF”, które nie są wystawiane kontrahentowi (on w tym w ogóle nie uczestniczy), tylko na organ władzy - Szefa KAS (on administruje KSeF). Tej faktury obiektywnie nie ma i raczej nie będzie w obrocie prawnym, bo nabywca (usługobiorca) nie tylko nie ma żadnego wpływu na jej wystawienie, ale również może nie wiedzieć o jej wystawieniu; faktura VAT z istoty jest przecież dokumentem dwustronnym - powstaje najwcześniej w chwili, gdy OBIE STRONY uznają go za fakturę. KSeF nie spełnia tej roli, gdyż służy wyłącznie wystawcy, który może wystawić przy jego pomocy dowolną ilość błędnych dokumentów, adresowanych na dowolne podmioty - w sensie prawnym „fakturą ustrukturyzowaną” będzie dokument wysłany do KSeF, który swoją treścią będzie „potwierdzać” np. sprzedaż przysłowiowych „Niderlandów” Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Obiektywnie w obrocie gospodarczym dokument ten będzie z istoty nieobecny, bo nie będzie również dokumentem handlowym, jest bowiem aktem jednostronnym a nie dwustronnym. Oznacza to, że w tym obrocie będą również funkcjonować akty dwustronne, które w ustawie nazywa się „udostępnianiem faktury” lub „użyciem poza KSeF”. Czy będą mogły różnić się od faktury w KSeF? Oczywiście, bo nabywca (usługobiorca) może nie zaakceptować owego „udostępnienia” lub „użycia” albo po prostu „odesłać bez księgowania”.

I tu prawdopodobnie pojawia się motyw owego kodowania: twórcy tych przepisów wyobrażają sobie, że nabywcy będą przy ich pomocy sprawdzać jaką treść ma dokument wysłany do KSeF. Ale po co mają to robić? Wysyłane do KSeF dokumenty mają tylko jednego autora – wystawcę, a nabywca nie ma na nie żadnego wpływu – będą one wystawiane wyłącznie na jego ryzyko. Jeśli prawdziwa faktura w sensie ekonomicznym i prawnym, czyli dokument zaakceptowany przez obie strony, będzie się różnić od „obrazka w KSeF”, to jest to problem wystawcy: musi go zmienić, a jeśli nie zmieni, to będzie podlegać karze (choć nie jest to takie pewne).

Czy nabywcy będą grzebać przy pomocy owych kodów w KSeF? A po co? Nabywcy będą rozliczać i księgować dokumenty handlowe niezależnie od tego, jak się będą nazywać, a odliczenie podatku naliczonego będą dokumentować w inny sposób niż fakturą ustrukturyzowaną.

Ważne

Poza tym za niewykonanie obowiązku kodowania tych faktur nie grożą jakiekolwiek kary: ani podatkowe ani karnoskarbowe.

Potrzebna nowelizacja – obowiązek kodowania trzeba zamienić na uprawnienie

Stąd sugestia: ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. wprowadzająca te przepisy wymaga pilnej nowelizacji, o czym piszę od dwóch miesięcy i do tego głosu przyłączają się również inni. Przy tej okazji można będzie zamienić obowiązek kodowania tych faktur na uprawnienie.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski, Instytut Studiów Podatkowych

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA