REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi uznania spółki za rezydenta podatkowego na Cyprze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska

REKLAMA

Cypryjski system podatkowy oferuje 10% stawkę podatku dochodowego, 17% stawkę VAT oraz rozbudowany system wyłączeń podatkowych, w szczególności w odniesieniu do dywidend i zysków kapitałowych. W opinii specjalistów w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego mieści się w pierwszej piątce najbardziej przyjaznych systemów podatkowych na świecie.


Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nie wiąże się z koniecznością zarejestrowania spółki na Cyprze; wręcz przeciwnie, istnieje wiele spółek wpisanych do cypryjskiego rejestru spółek, które nie są podatnikami na terenie Cypru. W praktyce organów skarbowych przy badaniu kwestii rezydencji podatkowej ocenie w formie swoistego testu podlega przede wszystkim miejsce sprawowania zarządu i kontroli nad działalnością gospodarczą spółki (management and control test). Jeżeli spółka wykaże, że zarząd i kontrola są sprawowane w biurze zlokalizowanym na Cyprze, wówczas jest ona uznana za rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Stosowane kryterium uznania za rezydenta podatkowego zostało obwarowane kilkoma wskazówkami, co będzie brane pod uwagę podczas testu.


Skład zarządu spółki


Większość dyrektorów (członków zarządu) powinni stanowić rezydenci cypryjscy.

Miejsce podejmowania decyzji istotnych dla działalności spółki oraz miejsce czynności korporacyjnych.

Istotne decyzje, jak również czynności korporacyjne spółki powinny być podejmowane na Cyprze w drodze pisemnych uchwał potwierdzonych przez Sekretarza spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na istotną kwestię podnoszoną przez cypryjskie organy podatkowe przy ocenie, czy rzeczywiście zarząd i kontrola spółki są sprawowane na Cyprze. Wszelkie nieograniczone w czasie, ogólne i szerokie pełnomocnictwa, udzielane przez spółkę osobom nie będącym rezydentami cypryjskimi, są oceniane przez organy podatkowe jako transfer rzeczywistej kontroli nad spółką poza Cypr, co może skutkować brakiem uznania spółki za rezydenta podatkowego Cypru ze wszelkimi tego podatkowymi konsekwencjami.


Miejsce przechowywania dokumentacji korporacyjnej i księgowej


Dokumentacja spółki powinna być przechowywana w jej biurze rejestrowym, a prowadzenie dokumentacji księgowej powinno zostać powierzone profesjonalnemu księgowemu na Cyprze. Biuro rejestrowe spółki powinno bezwzględnie znajdować się na Cyprze. Z praktyki organów skarbowych wynika, że nie wystarczy zapewnienie spółce jedynie adresu rejestrowego, bowiem weryfikacji podlegać będzie miejsce faktycznej działalności i rzeczywistej obecności spółki pod tym adresem, co najmniej poprzez wykonywanie czynności administracyjnych oraz przechowywanie dokumentacji. W biurze rejestrowym powinien także wykonywać swoje obowiązki Sekretarz spółki.

 


Prowadzenie rachunku bankowego na Cyprze


Powszechnie zalecane jest, aby spółka posiadła co najmniej jeden ze swoich rachunków bankowych w banku cypryjskim. Środki zgromadzone na rachunku bankowym są z reguły głównym składnikiem majątku spółki. Przechowywanie ich w banku cypryjskim świadczy o zachowaniu kontroli nad majątkiem spółki na Cyprze, co dodatkowo wzmacnia więź spółki z tą jurysdykcją. Mając na uwadze rosnące wymagania wobec spółek prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o usługi powiernicze w jurysdykcji o odmiennym reżimie podatkowym, Taxways podjął działania w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego poprzez zapewnienie takiej samej obsługi, jaką mają lokalne spółki. Nasza oferta obejmuje pomoc w następujących obszarach:

Audyt podatkowy

- Kontrola zawieranych umów pod względem skutków podatkowych, w tym VAT

- Analiza umów pożyczek w kontekście podatkowym

- Kontrola wystawianych faktur pod względem zgodności z prawem cypryjskim

- Ocena transferów finansowych i dystrybucji zysków uwzględniające zagadnienie „pozornej dywidendy”

- Monitoring zastosowanych metod międzynarodowego planowania podatkowego z punktu widzenia prawa cypryjskiego i prawa właściwego dla rezydencji beneficjenta

Księgowość

- Przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz prowizorium co 6 miesięcy

- Przygotowanie sprawozdania z przepływu środków pieniężnych

- Przygotowywanie i składanie deklaracji VAT i CIT

- Przygotowywanie i składanie Vies i Intrastat, jeśli jest wymagane, dla spółek handlowych

- Przygotowywanie list płac i pomoc w zakresie ubezpieczenia społecznego

- Występowanie w imieniu klientów w lokalnych urzędach skarbowych

- Utrzymywanie spraw rejestrowych spółki w należytym porządku i zgodnie z wymogami prawa

Inne usługi oraz wsparcie organizacyjne

- Zapewnienie spółce biura pod adresem rejestrowym

- Doradztwo podatkowe dla obcokrajowców przebywających na Cyprze

- Pomoc w uzyskiwaniu pozwolenia na pracę i stały pobyt

- Kontrola nad wymogami raportowania, składania deklaracji do urzędów cypryjskich

- Pomoc w otwieraniu i negocjowaniu akredytyw w cypryjskich bankach

- Pomoc w uzyskiwaniu referencji bankowych

- Zapewnienie usług profesjonalnych dyrektorów

- Zapewnienie usług powierniczych

- Pomoc i doradztwo przy skomplikowanych transakcjach m.in. fuzjach i przejęciach

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub oferty finansowej Taxways Group prosimy o kontakt z Oddziałem spółki Taxways Limited w Polsce:

Taxways Limited Sp. z o.o.

Oddział w Polsce

ul. Angorska 27/7

03-913 Warszawa

tel.: +48 22 403 89 87

fax: +48 22 403 89 88

Skype: txw.cy.branch

E-mail: cyprus.branch@taxwaysgroup.com

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA