REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi uznania spółki za rezydenta podatkowego na Cyprze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska

REKLAMA

Cypryjski system podatkowy oferuje 10% stawkę podatku dochodowego, 17% stawkę VAT oraz rozbudowany system wyłączeń podatkowych, w szczególności w odniesieniu do dywidend i zysków kapitałowych. W opinii specjalistów w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego mieści się w pierwszej piątce najbardziej przyjaznych systemów podatkowych na świecie.


Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nie wiąże się z koniecznością zarejestrowania spółki na Cyprze; wręcz przeciwnie, istnieje wiele spółek wpisanych do cypryjskiego rejestru spółek, które nie są podatnikami na terenie Cypru. W praktyce organów skarbowych przy badaniu kwestii rezydencji podatkowej ocenie w formie swoistego testu podlega przede wszystkim miejsce sprawowania zarządu i kontroli nad działalnością gospodarczą spółki (management and control test). Jeżeli spółka wykaże, że zarząd i kontrola są sprawowane w biurze zlokalizowanym na Cyprze, wówczas jest ona uznana za rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Stosowane kryterium uznania za rezydenta podatkowego zostało obwarowane kilkoma wskazówkami, co będzie brane pod uwagę podczas testu.


Skład zarządu spółki


Większość dyrektorów (członków zarządu) powinni stanowić rezydenci cypryjscy.

Miejsce podejmowania decyzji istotnych dla działalności spółki oraz miejsce czynności korporacyjnych.

Istotne decyzje, jak również czynności korporacyjne spółki powinny być podejmowane na Cyprze w drodze pisemnych uchwał potwierdzonych przez Sekretarza spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na istotną kwestię podnoszoną przez cypryjskie organy podatkowe przy ocenie, czy rzeczywiście zarząd i kontrola spółki są sprawowane na Cyprze. Wszelkie nieograniczone w czasie, ogólne i szerokie pełnomocnictwa, udzielane przez spółkę osobom nie będącym rezydentami cypryjskimi, są oceniane przez organy podatkowe jako transfer rzeczywistej kontroli nad spółką poza Cypr, co może skutkować brakiem uznania spółki za rezydenta podatkowego Cypru ze wszelkimi tego podatkowymi konsekwencjami.


Miejsce przechowywania dokumentacji korporacyjnej i księgowej


Dokumentacja spółki powinna być przechowywana w jej biurze rejestrowym, a prowadzenie dokumentacji księgowej powinno zostać powierzone profesjonalnemu księgowemu na Cyprze. Biuro rejestrowe spółki powinno bezwzględnie znajdować się na Cyprze. Z praktyki organów skarbowych wynika, że nie wystarczy zapewnienie spółce jedynie adresu rejestrowego, bowiem weryfikacji podlegać będzie miejsce faktycznej działalności i rzeczywistej obecności spółki pod tym adresem, co najmniej poprzez wykonywanie czynności administracyjnych oraz przechowywanie dokumentacji. W biurze rejestrowym powinien także wykonywać swoje obowiązki Sekretarz spółki.

 


Prowadzenie rachunku bankowego na Cyprze


Powszechnie zalecane jest, aby spółka posiadła co najmniej jeden ze swoich rachunków bankowych w banku cypryjskim. Środki zgromadzone na rachunku bankowym są z reguły głównym składnikiem majątku spółki. Przechowywanie ich w banku cypryjskim świadczy o zachowaniu kontroli nad majątkiem spółki na Cyprze, co dodatkowo wzmacnia więź spółki z tą jurysdykcją. Mając na uwadze rosnące wymagania wobec spółek prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o usługi powiernicze w jurysdykcji o odmiennym reżimie podatkowym, Taxways podjął działania w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego poprzez zapewnienie takiej samej obsługi, jaką mają lokalne spółki. Nasza oferta obejmuje pomoc w następujących obszarach:

Audyt podatkowy

- Kontrola zawieranych umów pod względem skutków podatkowych, w tym VAT

- Analiza umów pożyczek w kontekście podatkowym

- Kontrola wystawianych faktur pod względem zgodności z prawem cypryjskim

- Ocena transferów finansowych i dystrybucji zysków uwzględniające zagadnienie „pozornej dywidendy”

- Monitoring zastosowanych metod międzynarodowego planowania podatkowego z punktu widzenia prawa cypryjskiego i prawa właściwego dla rezydencji beneficjenta

Księgowość

- Przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz prowizorium co 6 miesięcy

- Przygotowanie sprawozdania z przepływu środków pieniężnych

- Przygotowywanie i składanie deklaracji VAT i CIT

- Przygotowywanie i składanie Vies i Intrastat, jeśli jest wymagane, dla spółek handlowych

- Przygotowywanie list płac i pomoc w zakresie ubezpieczenia społecznego

- Występowanie w imieniu klientów w lokalnych urzędach skarbowych

- Utrzymywanie spraw rejestrowych spółki w należytym porządku i zgodnie z wymogami prawa

Inne usługi oraz wsparcie organizacyjne

- Zapewnienie spółce biura pod adresem rejestrowym

- Doradztwo podatkowe dla obcokrajowców przebywających na Cyprze

- Pomoc w uzyskiwaniu pozwolenia na pracę i stały pobyt

- Kontrola nad wymogami raportowania, składania deklaracji do urzędów cypryjskich

- Pomoc w otwieraniu i negocjowaniu akredytyw w cypryjskich bankach

- Pomoc w uzyskiwaniu referencji bankowych

- Zapewnienie usług profesjonalnych dyrektorów

- Zapewnienie usług powierniczych

- Pomoc i doradztwo przy skomplikowanych transakcjach m.in. fuzjach i przejęciach

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub oferty finansowej Taxways Group prosimy o kontakt z Oddziałem spółki Taxways Limited w Polsce:

Taxways Limited Sp. z o.o.

Oddział w Polsce

ul. Angorska 27/7

03-913 Warszawa

tel.: +48 22 403 89 87

fax: +48 22 403 89 88

Skype: txw.cy.branch

E-mail: cyprus.branch@taxwaysgroup.com

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA