REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi uznania spółki za rezydenta podatkowego na Cyprze

Maria Jaskólska

REKLAMA

Cypryjski system podatkowy oferuje 10% stawkę podatku dochodowego, 17% stawkę VAT oraz rozbudowany system wyłączeń podatkowych, w szczególności w odniesieniu do dywidend i zysków kapitałowych. W opinii specjalistów w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego mieści się w pierwszej piątce najbardziej przyjaznych systemów podatkowych na świecie.


Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nie wiąże się z koniecznością zarejestrowania spółki na Cyprze; wręcz przeciwnie, istnieje wiele spółek wpisanych do cypryjskiego rejestru spółek, które nie są podatnikami na terenie Cypru. W praktyce organów skarbowych przy badaniu kwestii rezydencji podatkowej ocenie w formie swoistego testu podlega przede wszystkim miejsce sprawowania zarządu i kontroli nad działalnością gospodarczą spółki (management and control test). Jeżeli spółka wykaże, że zarząd i kontrola są sprawowane w biurze zlokalizowanym na Cyprze, wówczas jest ona uznana za rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Stosowane kryterium uznania za rezydenta podatkowego zostało obwarowane kilkoma wskazówkami, co będzie brane pod uwagę podczas testu.


Skład zarządu spółki


Większość dyrektorów (członków zarządu) powinni stanowić rezydenci cypryjscy.

Miejsce podejmowania decyzji istotnych dla działalności spółki oraz miejsce czynności korporacyjnych.

Istotne decyzje, jak również czynności korporacyjne spółki powinny być podejmowane na Cyprze w drodze pisemnych uchwał potwierdzonych przez Sekretarza spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na istotną kwestię podnoszoną przez cypryjskie organy podatkowe przy ocenie, czy rzeczywiście zarząd i kontrola spółki są sprawowane na Cyprze. Wszelkie nieograniczone w czasie, ogólne i szerokie pełnomocnictwa, udzielane przez spółkę osobom nie będącym rezydentami cypryjskimi, są oceniane przez organy podatkowe jako transfer rzeczywistej kontroli nad spółką poza Cypr, co może skutkować brakiem uznania spółki za rezydenta podatkowego Cypru ze wszelkimi tego podatkowymi konsekwencjami.


Miejsce przechowywania dokumentacji korporacyjnej i księgowej


Dokumentacja spółki powinna być przechowywana w jej biurze rejestrowym, a prowadzenie dokumentacji księgowej powinno zostać powierzone profesjonalnemu księgowemu na Cyprze. Biuro rejestrowe spółki powinno bezwzględnie znajdować się na Cyprze. Z praktyki organów skarbowych wynika, że nie wystarczy zapewnienie spółce jedynie adresu rejestrowego, bowiem weryfikacji podlegać będzie miejsce faktycznej działalności i rzeczywistej obecności spółki pod tym adresem, co najmniej poprzez wykonywanie czynności administracyjnych oraz przechowywanie dokumentacji. W biurze rejestrowym powinien także wykonywać swoje obowiązki Sekretarz spółki.

 


Prowadzenie rachunku bankowego na Cyprze


Powszechnie zalecane jest, aby spółka posiadła co najmniej jeden ze swoich rachunków bankowych w banku cypryjskim. Środki zgromadzone na rachunku bankowym są z reguły głównym składnikiem majątku spółki. Przechowywanie ich w banku cypryjskim świadczy o zachowaniu kontroli nad majątkiem spółki na Cyprze, co dodatkowo wzmacnia więź spółki z tą jurysdykcją. Mając na uwadze rosnące wymagania wobec spółek prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o usługi powiernicze w jurysdykcji o odmiennym reżimie podatkowym, Taxways podjął działania w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego poprzez zapewnienie takiej samej obsługi, jaką mają lokalne spółki. Nasza oferta obejmuje pomoc w następujących obszarach:

Audyt podatkowy

- Kontrola zawieranych umów pod względem skutków podatkowych, w tym VAT

- Analiza umów pożyczek w kontekście podatkowym

- Kontrola wystawianych faktur pod względem zgodności z prawem cypryjskim

- Ocena transferów finansowych i dystrybucji zysków uwzględniające zagadnienie „pozornej dywidendy”

- Monitoring zastosowanych metod międzynarodowego planowania podatkowego z punktu widzenia prawa cypryjskiego i prawa właściwego dla rezydencji beneficjenta

Księgowość

- Przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz prowizorium co 6 miesięcy

- Przygotowanie sprawozdania z przepływu środków pieniężnych

- Przygotowywanie i składanie deklaracji VAT i CIT

- Przygotowywanie i składanie Vies i Intrastat, jeśli jest wymagane, dla spółek handlowych

- Przygotowywanie list płac i pomoc w zakresie ubezpieczenia społecznego

- Występowanie w imieniu klientów w lokalnych urzędach skarbowych

- Utrzymywanie spraw rejestrowych spółki w należytym porządku i zgodnie z wymogami prawa

Inne usługi oraz wsparcie organizacyjne

- Zapewnienie spółce biura pod adresem rejestrowym

- Doradztwo podatkowe dla obcokrajowców przebywających na Cyprze

- Pomoc w uzyskiwaniu pozwolenia na pracę i stały pobyt

- Kontrola nad wymogami raportowania, składania deklaracji do urzędów cypryjskich

- Pomoc w otwieraniu i negocjowaniu akredytyw w cypryjskich bankach

- Pomoc w uzyskiwaniu referencji bankowych

- Zapewnienie usług profesjonalnych dyrektorów

- Zapewnienie usług powierniczych

- Pomoc i doradztwo przy skomplikowanych transakcjach m.in. fuzjach i przejęciach

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub oferty finansowej Taxways Group prosimy o kontakt z Oddziałem spółki Taxways Limited w Polsce:

Taxways Limited Sp. z o.o.

Oddział w Polsce

ul. Angorska 27/7

03-913 Warszawa

tel.: +48 22 403 89 87

fax: +48 22 403 89 88

Skype: txw.cy.branch

E-mail: cyprus.branch@taxwaysgroup.com

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA