REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymogi uznania spółki za rezydenta podatkowego na Cyprze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska

REKLAMA

Cypryjski system podatkowy oferuje 10% stawkę podatku dochodowego, 17% stawkę VAT oraz rozbudowany system wyłączeń podatkowych, w szczególności w odniesieniu do dywidend i zysków kapitałowych. W opinii specjalistów w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego mieści się w pierwszej piątce najbardziej przyjaznych systemów podatkowych na świecie.


Posiadanie statusu rezydenta podatkowego nie wiąże się z koniecznością zarejestrowania spółki na Cyprze; wręcz przeciwnie, istnieje wiele spółek wpisanych do cypryjskiego rejestru spółek, które nie są podatnikami na terenie Cypru. W praktyce organów skarbowych przy badaniu kwestii rezydencji podatkowej ocenie w formie swoistego testu podlega przede wszystkim miejsce sprawowania zarządu i kontroli nad działalnością gospodarczą spółki (management and control test). Jeżeli spółka wykaże, że zarząd i kontrola są sprawowane w biurze zlokalizowanym na Cyprze, wówczas jest ona uznana za rezydenta podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stosowane kryterium uznania za rezydenta podatkowego zostało obwarowane kilkoma wskazówkami, co będzie brane pod uwagę podczas testu.


Skład zarządu spółki


Większość dyrektorów (członków zarządu) powinni stanowić rezydenci cypryjscy.

Miejsce podejmowania decyzji istotnych dla działalności spółki oraz miejsce czynności korporacyjnych.

REKLAMA

Istotne decyzje, jak również czynności korporacyjne spółki powinny być podejmowane na Cyprze w drodze pisemnych uchwał potwierdzonych przez Sekretarza spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na istotną kwestię podnoszoną przez cypryjskie organy podatkowe przy ocenie, czy rzeczywiście zarząd i kontrola spółki są sprawowane na Cyprze. Wszelkie nieograniczone w czasie, ogólne i szerokie pełnomocnictwa, udzielane przez spółkę osobom nie będącym rezydentami cypryjskimi, są oceniane przez organy podatkowe jako transfer rzeczywistej kontroli nad spółką poza Cypr, co może skutkować brakiem uznania spółki za rezydenta podatkowego Cypru ze wszelkimi tego podatkowymi konsekwencjami.


Miejsce przechowywania dokumentacji korporacyjnej i księgowej


Dokumentacja spółki powinna być przechowywana w jej biurze rejestrowym, a prowadzenie dokumentacji księgowej powinno zostać powierzone profesjonalnemu księgowemu na Cyprze. Biuro rejestrowe spółki powinno bezwzględnie znajdować się na Cyprze. Z praktyki organów skarbowych wynika, że nie wystarczy zapewnienie spółce jedynie adresu rejestrowego, bowiem weryfikacji podlegać będzie miejsce faktycznej działalności i rzeczywistej obecności spółki pod tym adresem, co najmniej poprzez wykonywanie czynności administracyjnych oraz przechowywanie dokumentacji. W biurze rejestrowym powinien także wykonywać swoje obowiązki Sekretarz spółki.

 


Prowadzenie rachunku bankowego na Cyprze


Powszechnie zalecane jest, aby spółka posiadła co najmniej jeden ze swoich rachunków bankowych w banku cypryjskim. Środki zgromadzone na rachunku bankowym są z reguły głównym składnikiem majątku spółki. Przechowywanie ich w banku cypryjskim świadczy o zachowaniu kontroli nad majątkiem spółki na Cyprze, co dodatkowo wzmacnia więź spółki z tą jurysdykcją. Mając na uwadze rosnące wymagania wobec spółek prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o usługi powiernicze w jurysdykcji o odmiennym reżimie podatkowym, Taxways podjął działania w celu zminimalizowania ryzyka podatkowego poprzez zapewnienie takiej samej obsługi, jaką mają lokalne spółki. Nasza oferta obejmuje pomoc w następujących obszarach:

Audyt podatkowy

- Kontrola zawieranych umów pod względem skutków podatkowych, w tym VAT

- Analiza umów pożyczek w kontekście podatkowym

- Kontrola wystawianych faktur pod względem zgodności z prawem cypryjskim

- Ocena transferów finansowych i dystrybucji zysków uwzględniające zagadnienie „pozornej dywidendy”

- Monitoring zastosowanych metod międzynarodowego planowania podatkowego z punktu widzenia prawa cypryjskiego i prawa właściwego dla rezydencji beneficjenta

Księgowość

- Przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz prowizorium co 6 miesięcy

- Przygotowanie sprawozdania z przepływu środków pieniężnych

- Przygotowywanie i składanie deklaracji VAT i CIT

- Przygotowywanie i składanie Vies i Intrastat, jeśli jest wymagane, dla spółek handlowych

- Przygotowywanie list płac i pomoc w zakresie ubezpieczenia społecznego

- Występowanie w imieniu klientów w lokalnych urzędach skarbowych

- Utrzymywanie spraw rejestrowych spółki w należytym porządku i zgodnie z wymogami prawa

Inne usługi oraz wsparcie organizacyjne

- Zapewnienie spółce biura pod adresem rejestrowym

- Doradztwo podatkowe dla obcokrajowców przebywających na Cyprze

- Pomoc w uzyskiwaniu pozwolenia na pracę i stały pobyt

- Kontrola nad wymogami raportowania, składania deklaracji do urzędów cypryjskich

- Pomoc w otwieraniu i negocjowaniu akredytyw w cypryjskich bankach

- Pomoc w uzyskiwaniu referencji bankowych

- Zapewnienie usług profesjonalnych dyrektorów

- Zapewnienie usług powierniczych

- Pomoc i doradztwo przy skomplikowanych transakcjach m.in. fuzjach i przejęciach

W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub oferty finansowej Taxways Group prosimy o kontakt z Oddziałem spółki Taxways Limited w Polsce:

Taxways Limited Sp. z o.o.

Oddział w Polsce

ul. Angorska 27/7

03-913 Warszawa

tel.: +48 22 403 89 87

fax: +48 22 403 89 88

Skype: txw.cy.branch

E-mail: cyprus.branch@taxwaysgroup.com

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA