REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zarejestrować spółkę z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji spółki z o.o. można dokonać za pośrednictwem Internetu. Procedura rejestracji spółki z o.o. odywa się za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości i trwa zaledwie 24 godziny.

Od 1 stycznia 2012 roku Kodeks Spółek Handlowych umożliwia założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w sposób odformalizowany - przez Internet, tzw. S24. Procedura ta jest prosta, wymaga posługiwania się dostępnymi w systemie teleinformatycznym wzorami, jest szybka - trwa zaledwie 24 godziny i nie jest związana z żadnymi dodatkowymi opłatami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Rejestracja spółki z o.o. przez Internet


W tym celu należy:

1. Wejść na stronę Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl);

2. Kliknąć w zakładkę „rejestracja spółki z o.o. w 24h”.

REKLAMA

3. Kliknięcie w tę zakładkę przekierowuje na stronę, która umożliwia założenie konta w systemie teleinformatycznym;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Założyć konto w systemie teleinformatycznym;

5. Wpisać dane, o które prosi system teleinformatyczny;

6. System generuje wszelkie dokumenty, tj. umowę spółki, listy wspólników, wnioski KRS;

7. Zaopatrzyć dokumenty w podpis elektroniczny;

8. Uiścić opłaty sądowe od wniosku o wpis do KRS.

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Należy nadmienić, że 24 godzinny termin na rejestrację spółki jest wyłącznie terminem instrukcyjnym.


Etapy tworzenia spółki z o.o. przez Internet


Po zarejestrowaniu spółki z o.o. przez Internet zarząd tej spółki, w terminie 7 dni od wpisania spółki do rejestru musi złożyć do sądu rejestrowego złożone wobec sądu albo poświadczone notarialnie wzory podpisów członków zarządu.

W przypadku S24 nie ma zastosowania procedura „jednego okienka”. Oznacza to, że zarząd spółki z o.o. nie może za pośrednictwem sądu rejestrowego złożyć wniosków do Urzędu Skarbowego (NIP), Głównego Urzędu Statystycznego (REGON) oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, lecz musi skierować każdy z tych wniosków bezpośrednio do każdej z ww. instytucji. Po otrzymaniu numerów NIP i REGON zarząd spółki z o.o. ma obowiązek zgłoszenia tych numerów do KRS.

Nowe obowiązki pracodawców w związku z wydłużeniem urlopów macierzyńskich od 17 czerwca 2013

W przypadku spółki z o.o. zakładanej „tradycyjnie” (tj. w formie aktu notarialnego), do wniosku o zarejestrowanie spółki składanego do KRS załącza się niezbędne dokumenty do US, GUS oraz ZUS i sąd rejestrowy sam przesyła te dokumenty do właściwych jednostek.

 


S24 - ważne informacje


Istotne jest, że ingerencja w treść wzorca umowy S24 jest niedopuszczalna. Natomiast wzorzec umowy spółki w kilku kwestiach przewiduje alternatywne rozwiązania np.: co do systemu udziałów, swobody ich zbywalności, zasad reprezentacji, powołania rady nadzorczej.

Zmiana umowy spółki z o.o. zawartej przy wykorzystaniu wzorca umowy jest możliwa dopiero po zarejestrowaniu spółki. Zmiana ta następuje już w „tradycyjnym” trybie, zgodnie z art. 255 KSH.

Do powstania S24 nie jest wymagane wniesienie wkładów na pokrycie kapitału zakładowego przed rejestracją spółki. Pokrycie kapitału zakładowego powinno nastąpić nie później, niż w terminie 7 dni od dnia wpisania spółki z o.o. do rejestru i musi mieć postać tylko i wyłącznie wkładów pieniężnych.

Natomiast podwyższenie kapitału zakładowego dokonywanego po wpisie S24 do rejestru, może być pokryte wkładami pieniężnymi lub niepieniężnymi.

Podsumowując, spółka z o.o. zawiązana przez Internet jest taką samą spółką, jak spółka z o.o. zakładana na mocy aktu notarialnego. Różnica polega na sposobie rejestracji. Konsekwentnie, do S24, stosuje się w całości przepisy dotyczące spółki z o.o. zawiązywanej „tradycyjnie”, chyba, że w danym wypadku przepis szczególny stanowi inaczej.

Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej jedną z najpopularniejszych form prawnych prowadzenia biznesu, za pośrednictwem platformy internetowej została wprowadzona głównie z uwagi na odformalizowanie, a przez to przyspieszenie i ułatwienie założenia i podjęcia działalności gospodarczej. Jednak z praktycznego punktu widzenia należy zastanowić się, czy wprowadzając tę instytucję rzeczywiście osiągnięto zamierzony efekt.

Kiedy warto korzystać z faktoringu - skutki bilansowe

Termin rozpatrzenia wniosku złożonego poprzez system teleinformatyczny wynosi 24 godziny od momentu złożenia wniosku, o czym mówi art 20a ust. 2 Ustawy z dn. 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym. Niemniej jednak nie dotrzymanie tego terminu nie wywołuje żadnych negatywnych skutków w stosunku do osoby rozpatrującej wniosek, zatem nie ma żadnej gwarancji, że procedurę uda zakończyć się w tak szybkim czasie. Dla porównania - termin instrukcyjny dla rozpatrzenia wniosku o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, w tradycyjnej formie wynosi 7 dni.

Przymiotem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak sama nazwa wskazuje jest ograniczona odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki (art. 151 par. 4 Kodeksu spółek handlowych: „Wspólnicy nie odpowiadają za zobowiązania spółki.”).

W związku z powyższym pod uwagę należy wziąć również kwestię związaną z koniecznością wniesienia kapitału zakładowego. Jedną z przesłanek ukonstytuowania się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest wniesienie przez wspólników wkładu na pokrycie całego kapitału zakładowego (art. 163 pkt. 2 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji (formy przejściowej powstałej w wyniku zawiązania spółki jeszcze nie wpisanej do rejestru) za zobowiązania spółki, solidarnie z nią odpowiadają wspólnicy (art. 13 Kodeksu spółek handlowych). W przypadku spółek S24 (zakładając, że termin rejestracji wskazany w ustawie zostanie dotrzymany) brak jest formy pośredniej jaką jest spółka w organizacji, a dodatkowo art. 158 par 1ą konstytuuje wyjątek od zasady uprzedniego wniesienia przez wspólników, wkładów na pokrycie kapitału zakładowego, który zgodnie z tym przepisem, może być wniesiony po rejestracji spółki. Zadajmy sobie więc pytanie czy prowadzenie interesów z takim podmiotem sprzyja rozwojowi poczucia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego?

Kolejnym minusem jest brak możliwości modyfikacji elektronicznego wzorca umowy (wzorzec został określony przez Ministra Sprawiedliwości w rozporządzeniu z dnia 22 grudnia wydanym na podstawie art 157ą par 5 Kodeksu spółek handlowych). W spółce S24 wspólnicy muszą objąć udziały równe i niepodzielne (pokryte wyłącznie wkładem pieniężnym) bez możliwości ich uprzywilejowania, nie możliwe jest również spisanie listy czynności przekraczających zwykły zarząd, które wymagają zgody spółki (wzorzec wskazuje jedynie czynności dwukrotnie przewyższające wysokość kapitału zakładowego spółki). Jednym z największych mankamentów tego rozwiązania jest brak możliwości modyfikacji modelu reprezentacji spółki, gdyż mamy do wyboru wyłącznie dwie opcje (reprezentacja samodzielna lub standardowy model określony w przepisach Kodeksu spółek handlowych).

Podsumowując - wzorzec spółki wykorzystywany przy elektronicznej rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jest aż nadto uproszczony. Choć spółka ta jest w stanie funkcjonować w oparciu o taką umowę, to w praktyce i tak nie uda nam się uniknąć wizyty u notariusza. Każda zmiana umowy spółki odbyć się musi w tradycyjnej formie wskazanej w przepisach kodeksu, tj. w formie aktu notarialnego. Pamiętać należy, że korzystając ze wzorca nie jest możliwe ujęcie w umowie zapisów dotyczących tak fundamentalnych kwestii jak dokapitalizowanie spółki przez obecnych wspólników spółki czy wniesienia dopłat - Iwona Łagowska, Banking Advisor w Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Opóźnienia w publikacji umów podatkowych

Zapraszamy na forum Księgowość

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA