REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r /shutterstock.com
Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z ustawami powszechnie nazywanymi tarczami antykryzysowymi, uchwalanymi w obliczu pandemii wirusa COVID-19, przesuniętych lub odroczonych zostało wiele terminów nakładających obowiązki administracyjne na przedsiębiorców. Jednym z nich jest konieczność zgłoszenia przez firmy osób faktycznie zarządzających i kontrolujących spółki w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Pierwotny termin został ustalony na 14 kwietnia 2020 roku, został jednak przesunięty o trzy miesiące, na 13 lipca 2020 i według wyliczeń Ministerstwa Finansów może dotyczyć nawet pół miliona spółek. Spóźnienie lub brak zgłoszenia zobowiązanych do tego przedsiębiorstw może skutkować nałożeniem na nie kary do miliona złotych.

Czym jest CRBR?

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system informatyczny, utworzony przez Ministerstwo Finansów, w celu zbierania, gromadzenia oraz przetwarzania informacji i danych na temat beneficjentów rzeczywistych, czyli takich osób fizycznych, które w sposób pośredni lub bezpośredni sprawują władze lub/i kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia wynikające z okoliczności prawnych, lub faktycznych, pozwalających na wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę. Są to również osoby fizyczne, w których imieniu są nawiązywane stosunki gospodarcze oraz transakcje.

REKLAMA

Autopromocja

Definicja beneficjenta rzeczywistego

Określenie beneficjenta rzeczywistego w przypadku spółki – osoby prawnej jest nieco bardziej skomplikowane, natomiast dokładnie opisane w ustawie. Są nimi:

  • udziałowcy spółki, będący osobami fizycznymi, posiadającymi przynajmniej 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji danej spółki,
  • osoby fizyczne stanowiące ponad 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki (również na podstawie sumy oficjalnych porozumień z innymi uprawnionymi do głosu),
  • udziałowcy spółki, będący osobami fizycznymi, posiadającymi przynajmniej 25% ogólnej liczby udziałów, lub akcji danej spółki lub łącznie dysponująca ponad 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki (również na podstawie sumy oficjalnych porozumień z innymi uprawnionymi do głosu),
  • sprawujące nad spółką kontrolę osoby fizyczne posiadające uprawnienia wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351),
  • w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w powyższych punktach oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy, lub finansowania terroryzmu, beneficjentami rzeczywistymi są również osoby fizyczne zajmujące wysokie stanowiska kierownicze w organach spółki.

Oprócz wymienionych powyżej są jeszcze dwa szczególne przypadki, w których instytucje obowiązane identyfikują beneficjentów rzeczywistych swoich klientów:

  • przyjmuje się, że beneficjentem rzeczywistym jest klient, będący osobą fizyczną, prowadzący działalność gospodarczą, wobec którego nie ma przesłanek sprawowania kontroli nad nim przez osobę trzecią,
  • w przypadku klienta będącego trustem przyjmuje się, że beneficjentem rzeczywistym jest osoba, która sprawuje kontrolę nad trustem.

W ww. przypadkach informacja o beneficjentach rzeczywistych (trustów i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) nie jest przekazywana do CRBR. Pełna definicja beneficjenta rzeczywistego znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność rejestracji w CRBR

Ostateczny termin rejestracji dla spółek rozpoczynających działalność przed 13 października 2019 roku w CRBR przypada na 13 lipca. Przedsiębiorstwa założone po 13 października 2019 roku, zobowiązane były do rejestracji w przeciągu 7 dni od dnia wpisu do KRS. Wszystkie zmiany w zakresie beneficjentów rzeczywistych w firmie, należy składać również w terminie 7 dni od momentu zaistnienia zmiany. Brak zgłoszenia spółki, ww. zmiany, lub spóźnienie się z nim może skończyć się nałożeniem kary finansowej w kwocie do 1 miliona złotych. Zobowiązane jest zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych dla spółek handlowych:

  • jawnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych,
  • z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • akcyjnych (z wyłączeniem spółek publicznych),
  • prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2021 r.).

Konieczność rejestracji dotyczy również spółek w stanie likwidacji lub upadłości, nie dotyczy natomiast spółek zagranicznych, działających w Polsce jako oddziały macierzyste.

Rejestracji można dokonać online na stornie ministerstwa Finansów: https://www.podatki.gov.pl/crbr/.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA