REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r /shutterstock.com
Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z ustawami powszechnie nazywanymi tarczami antykryzysowymi, uchwalanymi w obliczu pandemii wirusa COVID-19, przesuniętych lub odroczonych zostało wiele terminów nakładających obowiązki administracyjne na przedsiębiorców. Jednym z nich jest konieczność zgłoszenia przez firmy osób faktycznie zarządzających i kontrolujących spółki w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Pierwotny termin został ustalony na 14 kwietnia 2020 roku, został jednak przesunięty o trzy miesiące, na 13 lipca 2020 i według wyliczeń Ministerstwa Finansów może dotyczyć nawet pół miliona spółek. Spóźnienie lub brak zgłoszenia zobowiązanych do tego przedsiębiorstw może skutkować nałożeniem na nie kary do miliona złotych.

Czym jest CRBR?

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) to system informatyczny, utworzony przez Ministerstwo Finansów, w celu zbierania, gromadzenia oraz przetwarzania informacji i danych na temat beneficjentów rzeczywistych, czyli takich osób fizycznych, które w sposób pośredni lub bezpośredni sprawują władze lub/i kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia wynikające z okoliczności prawnych, lub faktycznych, pozwalających na wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę. Są to również osoby fizyczne, w których imieniu są nawiązywane stosunki gospodarcze oraz transakcje.

REKLAMA

REKLAMA

Definicja beneficjenta rzeczywistego

Określenie beneficjenta rzeczywistego w przypadku spółki – osoby prawnej jest nieco bardziej skomplikowane, natomiast dokładnie opisane w ustawie. Są nimi:

  • udziałowcy spółki, będący osobami fizycznymi, posiadającymi przynajmniej 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji danej spółki,
  • osoby fizyczne stanowiące ponad 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki (również na podstawie sumy oficjalnych porozumień z innymi uprawnionymi do głosu),
  • udziałowcy spółki, będący osobami fizycznymi, posiadającymi przynajmniej 25% ogólnej liczby udziałów, lub akcji danej spółki lub łącznie dysponująca ponad 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki (również na podstawie sumy oficjalnych porozumień z innymi uprawnionymi do głosu),
  • sprawujące nad spółką kontrolę osoby fizyczne posiadające uprawnienia wynikające z art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351),
  • w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w powyższych punktach oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy, lub finansowania terroryzmu, beneficjentami rzeczywistymi są również osoby fizyczne zajmujące wysokie stanowiska kierownicze w organach spółki.

Oprócz wymienionych powyżej są jeszcze dwa szczególne przypadki, w których instytucje obowiązane identyfikują beneficjentów rzeczywistych swoich klientów:

  • przyjmuje się, że beneficjentem rzeczywistym jest klient, będący osobą fizyczną, prowadzący działalność gospodarczą, wobec którego nie ma przesłanek sprawowania kontroli nad nim przez osobę trzecią,
  • w przypadku klienta będącego trustem przyjmuje się, że beneficjentem rzeczywistym jest osoba, która sprawuje kontrolę nad trustem.

REKLAMA

W ww. przypadkach informacja o beneficjentach rzeczywistych (trustów i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) nie jest przekazywana do CRBR. Pełna definicja beneficjenta rzeczywistego znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczność rejestracji w CRBR

Ostateczny termin rejestracji dla spółek rozpoczynających działalność przed 13 października 2019 roku w CRBR przypada na 13 lipca. Przedsiębiorstwa założone po 13 października 2019 roku, zobowiązane były do rejestracji w przeciągu 7 dni od dnia wpisu do KRS. Wszystkie zmiany w zakresie beneficjentów rzeczywistych w firmie, należy składać również w terminie 7 dni od momentu zaistnienia zmiany. Brak zgłoszenia spółki, ww. zmiany, lub spóźnienie się z nim może skończyć się nałożeniem kary finansowej w kwocie do 1 miliona złotych. Zobowiązane jest zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych dla spółek handlowych:

  • jawnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych,
  • z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • akcyjnych (z wyłączeniem spółek publicznych),
  • prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2021 r.).

Konieczność rejestracji dotyczy również spółek w stanie likwidacji lub upadłości, nie dotyczy natomiast spółek zagranicznych, działających w Polsce jako oddziały macierzyste.

Rejestracji można dokonać online na stornie ministerstwa Finansów: https://www.podatki.gov.pl/crbr/.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA