REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie due diligence kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki akcyjnej X podpisał list intencyjny z właścicielami spółki z o.o. Y. Na jego mocy spółka akcyjna miała kupić wszystkie udziały w spółce z o.o. Po badaniu due diligence spółka akcyjna zerwała rozmowy o kupnie udziałów z uwagi na negatywny wynik badania. Koszt badania wyniósł 200 000 zł. Organy podatkowe negują tę kwotę jako koszty uzyskania przychodu spółki akcyjnej. Powodem jest niedojście do skutku przejęcia spółki z o.o. Czy racja jest po stronie urzędu skarbowego?

REKLAMA

Urząd skarbowy nie ma racji. Wydatki na badanie due diligence są kosztem podatkowym, nawet gdy z uwagi na jego negatywny wynik spółka odstąpiła od przejęcia innej spółki. Wystarczy wykazać, że przed wycofaniem się z transakcji wszystko wskazywało na to, że nabycie udziałów w spółce z o.o. zwiększy Państwa przychody, pozwoli zredukować koszty, powiększy udział w rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Due diligence to analiza, której efektem ma być zdiagnozowanie słabych i mocnych stron spółki. Polega na przeprowadzeniu analizy prawnej, podatkowej, ekonomicznej, technicznej i technologicznej spółki, która ma być przejęta przez inną firmę. Badaniu podlega np. rentowność kontraktów, analiza efektywności pracy pracowników, poziom ich wynagrodzeń, stan techniczny parku maszynowego, umowy najmu magazynów, umowy z bankami i leasingodawcami, stan rozliczeń podatkowych z organami podatkowymi. Badanie poprzedza ostateczną wycenę przejmowanej firmy i decyzję o kupnie innej firmy. Ma ono odpowiedzieć na pytanie nie tylko, czy jest to zakup ryzykowny, ale jakie korzyści odniesie firma w zakresie przychodów, udziału w rynku, efektu synergii, przejmując swojego konkurenta.

Badanie to zleca zazwyczaj zarząd spółki, a jego wyniki są przekładane do akceptacji właścicielom spółki. W przypadku gdy ma dojść do połączenia dwóch spółek, obie podlegają badaniu. Koszt badania due diligence średniej wielkości spółki z o.o. lub akcyjnej może wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych. Każdy podmiot, któremu fiskus zaneguje taki wydatek jako koszt podatkowy, może powołać się na orzeczenie z 25 stycznia 2006 r. WSA we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 1631/04): wydatek na badanie tzw. due diligence mieści się w definicji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem został prawidłowo zakwalifikowany przez stronę skarżącą jako koszt uzyskania przychodów. Wskazać również należy, że organ podatkowy, oceniając „celowość poniesionych kosztów”, działa w innych warunkach aniżeli ponoszący te koszty podatnik, rozpatrując poczynania podatnika z perspektywy czasu, biorąc pod uwagę „skutek”. Niemniej jednak w czasie i warunkach podejmowania decyzji o poniesieniu wydatku na badanie tzw. due diligence dostępna wiedza pozwalała stronie skarżącej zasadnie oczekiwać, że podjęte przez nią działania przyniosą oczekiwany skutek.

W uzasadnieniu do tego orzeczenia ważne jest, że sąd uznał, iż prawa zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na due diligence nie odbiera fakt odstąpienia po badaniu od nabycia akcji lub udziałów spółki. Podatnik, wprowadzając ten wydatek do kosztów, nie musi się rozliczyć przed fiskusem z niezrealizowania zamiaru nabycia akcji lub udziałów. Istotniejsze jest wykazanie, iż przed rozpoczęciem badania wszystko wskazywało, że nabycie spółki dawało szansę na zwiększenie w przyszłości przychodów lub zachowanie źródła przychodów.

Tomasz Król

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

REKLAMA

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

REKLAMA

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

REKLAMA