REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udziały kupione od syndyka podwyższają kapitał spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgi rachunkowe spółki z o.o. W marcu nasza spółka kupiła za kwotę 1500 zł, na podstawie umowy sprzedaży, należności (kaucja gwarancyjna z tytułu wykonanych robót gwarancyjnych), których właścicielem był syndyk upadłej spółki. Wartość należności wynosi 34 722,05 zł. W tym samym czasie, również u tego syndyka, kupiliśmy udziały w spółce Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) w liczbie 1200 udziałów o wartości 500 zł za każdy udział, za które zapłaciliśmy 12 500 zł. Jak zaewidencjonować, i w jakiej wartości, należności i udziały w księgach rachunkowych spółki? Czy udziały podwyższają kapitał spółki? Czy zapłacona kwota jest kosztem podatkowym? Od umowy sprzedaży należności i udziałów zapłaciliśmy 1% podatku od ceny zakupu i złożyliśmy deklarację PCC-3 do urzędu skarbowego.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nabycie udziałów jest ewidencjonowane po stronie aktywów, w pozycji długo- lub krótkoterminowych aktywów finansowych. Operacja ta nie ma wpływu na kapitał spółki nabywającej udziały. Nabyte wierzytelności podwyższą wartość aktywów spółki, w cenie nominalnej. Na wynik finansowy będzie miał wpływ zysk zrealizowany w związku z rozliczeniem płatności za te wierzytelności.

uzasadnienie

Zawarcie umowy kupna-sprzedaży wierzytelności między dotychczasowym wierzycielem i nabywcą powoduje, że na nabywcę przechodzą, wraz z wierzytelnością, wszelkie związane z nią prawa, głównie prawo żądania zapłaty zaległych odsetek.

Księgowanie operacji zakupu wierzytelności w dniu podpisania umowy, dla danych z pytania, może być następujące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Nabycie wierzytelności:

- wartość nominalna (wysokość kwoty należności od dłużnika)

Wn „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 34 722,05

- cena nabycia (zobowiązanie wobec zbywcy wierzytelności)

Ma „Pozostałe rozrachunki: imienne konto wierzyciela” 1 500,00

- różnica między wartością nominalną a wartością w cenie nabycia

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 33 222,05

Do wysokości ceny nabycia (tutaj 1500 zł) wpłaty od dłużnika będą księgowane tylko na rozrachunkach.

2. Zapłata za wierzytelności, przy założeniu, że dłużnik zapłacił 20 000 zł:

a) do wysokości ceny nabycia

Wn „Rachunek bankowy” 1 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 1 500,00

Jeżeli wartość spłaty nabytej wierzytelności przekroczy cenę jej nabycia, wówczas równolegle do przedstawionego wyżej księgowania należy zaewidencjonować zrealizowany na tej transakcji zysk. Nadwyżkę nad wartością nominalną ceny nabycia kupionej wierzytelności zalicza się do przychodów finansowych.

b) zapłata powyżej ceny nabycia

Wn „Rachunek bankowy” 18 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 18 500,00

- zapis równoległy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 18 500,00

Ma „Przychody finansowe” 18 500,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii nabycia wierzytelności, mają zastosowanie przepisy, zgodnie z którymi przychodem w obrocie wierzytelnościami są otrzymane pieniądze. Dla nabywającego (kupującego) wierzytelność przychodem będzie kwota wyegzekwowana od dłużnika bądź kwota uzyskana z dalszej jej sprzedaży. Ze względu na moment kasowy powstawania tego przychodu zostanie on rozpoznany dopiero w dacie zapłaty za wierzytelność.

Do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wydatki poniesione na nabycie wierzytelności (w tym zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych) w takiej części procentowej, jaką stanowi otrzymany wpływ w stosunku do ceny nabycia tej wierzytelności.

Nabycie udziałów

Dla celów bilansowych udziały w innych jednostkach wycenia się według ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, lub według wartości godziwej.

Cena nabycia udziałów obejmuje kwotę należną sprzedającemu, powiększoną o koszty bezpośrednio związane z zakupem, w tym m.in. o podatek od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, że poniesione koszty, zaliczone do ceny nabycia udziałów, zostaną zarachowane w księgach rachunkowych w ciężar kosztów bilansowych dopiero w dacie ewentualnego zbycia tych udziałów. Koszty te zalicza się do kosztów finansowych.

W księgach rachunkowych nabywcy kupione udziały w innych jednostkach, w zależności od ich przeznaczenia, zalicza się do inwestycji długoterminowych albo krótkoterminowych.

- nabycie udziałów według ceny nabycia

Wn „Długoterminowe aktywa finansowe” lub

„Krótkoterminowe aktywa finansowe” 12 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 12 500,00

- zapłata za nabyte udziały

Wn „Pozostałe rozrachunki” 12 500,00

Ma „Rachunek bankowy” 12 500,00

W razie uznania, że poniesione koszty, bezpośrednio związane z operacją nabycia przez jednostkę udziałów, nie są istotne, mogą one zostać zarachowane na podstawie dowodów źródłowych w ciężar kosztów finansowych w dacie ich poniesienia. Poziom istotności jednostka określa indywidualnie, a informacja o nim powinna się znaleźć w polityce rachunkowości.

• art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 3, art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA