REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy udziały kupione od syndyka podwyższają kapitał spółki

Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę księgi rachunkowe spółki z o.o. W marcu nasza spółka kupiła za kwotę 1500 zł, na podstawie umowy sprzedaży, należności (kaucja gwarancyjna z tytułu wykonanych robót gwarancyjnych), których właścicielem był syndyk upadłej spółki. Wartość należności wynosi 34 722,05 zł. W tym samym czasie, również u tego syndyka, kupiliśmy udziały w spółce Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) w liczbie 1200 udziałów o wartości 500 zł za każdy udział, za które zapłaciliśmy 12 500 zł. Jak zaewidencjonować, i w jakiej wartości, należności i udziały w księgach rachunkowych spółki? Czy udziały podwyższają kapitał spółki? Czy zapłacona kwota jest kosztem podatkowym? Od umowy sprzedaży należności i udziałów zapłaciliśmy 1% podatku od ceny zakupu i złożyliśmy deklarację PCC-3 do urzędu skarbowego.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nabycie udziałów jest ewidencjonowane po stronie aktywów, w pozycji długo- lub krótkoterminowych aktywów finansowych. Operacja ta nie ma wpływu na kapitał spółki nabywającej udziały. Nabyte wierzytelności podwyższą wartość aktywów spółki, w cenie nominalnej. Na wynik finansowy będzie miał wpływ zysk zrealizowany w związku z rozliczeniem płatności za te wierzytelności.

uzasadnienie

Zawarcie umowy kupna-sprzedaży wierzytelności między dotychczasowym wierzycielem i nabywcą powoduje, że na nabywcę przechodzą, wraz z wierzytelnością, wszelkie związane z nią prawa, głównie prawo żądania zapłaty zaległych odsetek.

Księgowanie operacji zakupu wierzytelności w dniu podpisania umowy, dla danych z pytania, może być następujące:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Nabycie wierzytelności:

- wartość nominalna (wysokość kwoty należności od dłużnika)

Wn „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 34 722,05

- cena nabycia (zobowiązanie wobec zbywcy wierzytelności)

Ma „Pozostałe rozrachunki: imienne konto wierzyciela” 1 500,00

- różnica między wartością nominalną a wartością w cenie nabycia

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 33 222,05

Do wysokości ceny nabycia (tutaj 1500 zł) wpłaty od dłużnika będą księgowane tylko na rozrachunkach.

2. Zapłata za wierzytelności, przy założeniu, że dłużnik zapłacił 20 000 zł:

a) do wysokości ceny nabycia

Wn „Rachunek bankowy” 1 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 1 500,00

Jeżeli wartość spłaty nabytej wierzytelności przekroczy cenę jej nabycia, wówczas równolegle do przedstawionego wyżej księgowania należy zaewidencjonować zrealizowany na tej transakcji zysk. Nadwyżkę nad wartością nominalną ceny nabycia kupionej wierzytelności zalicza się do przychodów finansowych.

b) zapłata powyżej ceny nabycia

Wn „Rachunek bankowy” 18 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki; imienne konto dłużnika” 18 500,00

- zapis równoległy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 18 500,00

Ma „Przychody finansowe” 18 500,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w kwestii nabycia wierzytelności, mają zastosowanie przepisy, zgodnie z którymi przychodem w obrocie wierzytelnościami są otrzymane pieniądze. Dla nabywającego (kupującego) wierzytelność przychodem będzie kwota wyegzekwowana od dłużnika bądź kwota uzyskana z dalszej jej sprzedaży. Ze względu na moment kasowy powstawania tego przychodu zostanie on rozpoznany dopiero w dacie zapłaty za wierzytelność.

Do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wydatki poniesione na nabycie wierzytelności (w tym zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych) w takiej części procentowej, jaką stanowi otrzymany wpływ w stosunku do ceny nabycia tej wierzytelności.

Nabycie udziałów

Dla celów bilansowych udziały w innych jednostkach wycenia się według ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, lub według wartości godziwej.

Cena nabycia udziałów obejmuje kwotę należną sprzedającemu, powiększoną o koszty bezpośrednio związane z zakupem, w tym m.in. o podatek od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, że poniesione koszty, zaliczone do ceny nabycia udziałów, zostaną zarachowane w księgach rachunkowych w ciężar kosztów bilansowych dopiero w dacie ewentualnego zbycia tych udziałów. Koszty te zalicza się do kosztów finansowych.

W księgach rachunkowych nabywcy kupione udziały w innych jednostkach, w zależności od ich przeznaczenia, zalicza się do inwestycji długoterminowych albo krótkoterminowych.

- nabycie udziałów według ceny nabycia

Wn „Długoterminowe aktywa finansowe” lub

„Krótkoterminowe aktywa finansowe” 12 500,00

Ma „Pozostałe rozrachunki” 12 500,00

- zapłata za nabyte udziały

Wn „Pozostałe rozrachunki” 12 500,00

Ma „Rachunek bankowy” 12 500,00

REKLAMA

W razie uznania, że poniesione koszty, bezpośrednio związane z operacją nabycia przez jednostkę udziałów, nie są istotne, mogą one zostać zarachowane na podstawie dowodów źródłowych w ciężar kosztów finansowych w dacie ich poniesienia. Poziom istotności jednostka określa indywidualnie, a informacja o nim powinna się znaleźć w polityce rachunkowości.

• art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 28 ust. 1 pkt 3, art. 28 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA