REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto i kiedy ponosi odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)
Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Odpowiedzialność karna za niezłożenie wniosku o upadłość spółki

Na podstawie art. 586 Kodeksu spółek handlowych:
Kto, będąc członkiem zarządu spółki albo likwidatorem, nie zgłasza wniosku o upadłość spółki handlowej pomimo powstania warunków uzasadniających według przepisów upadłość spółki
- podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Warto więc sobie zadać pytanie - kiedy i w jakich okolicznościach może dojść do ponoszenia odpowiedzialności karnej za niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości oraz kto dokładnie – i na jakiej podstawie – ponosi taką odpowiedzialność? Są to dość istotne kwestie, które należy brać pod uwagę przy podjęciu decyzji o złożeniu lub niezłożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości.

Kwestia upadłości spółki ma przede wszystkim cywilnoprawny charakter, w związku z czym w praktyce wiele osób może nie zdawać sobie sprawy, że brak zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości może skutkować także ponoszeniem odpowiedzialności na gruncie prawa karnego.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy należy złożyć wniosek o upadłość?

Obowiązek zgłoszenia wniosku o upadłość spółki pojawia się wtedy, gdy jej sytuacja finansowa realnie zaczyna zagrażać dalszemu funkcjonowaniu – czyli wtedy, gdy spełnione są tzw. przesłanki upadłościowe, określone w przepisach Prawa upadłościowego, w art. 10 i 11 tej ustawy, tj. gdy spółka nie wykonuje wymagalnych zobowiązań pieniężnych, a opóźnienie przekracza okres trzech miesięcy, a także wtedy, gdy zobowiązania pieniężne spółki przekraczają wartość jej majątku, a taki stan utrzymuje się przez co najmniej dwadzieścia cztery miesiące. Zaistnienie tych przesłanek stanowi warunki uzasadniające upadłość spółki i tym samym złożenie wniosku o ogłoszenie jej upadłości, a zaniedbanie tego obowiązku może się zatem wiązać z ponoszeniem odpowiedzialności karnej.

Podmioty podlegające odpowiedzialności karnej za niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej

REKLAMA

Przestępstwo niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości, zgodnie z art. 586 Kodeksu spółek handlowych, ma tzw. charakter indywidualny, może je popełnić jedynie wąska grupa osób, tj. członkowie zarządu oraz likwidatorzy spółek handlowych, pomimo tego, że do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki obowiązane mogą być również inne osoby, np. wspólnicy spółki jawnej.

Jednakże kontrowersje budzi kwestia odpowiedzialności karnej dyrektorów w prostej spółce akcyjnej. Art. 586 Kodeksu spółek handlowych, wśród podmiotów mogących ponosić odpowiedzialność karną, wymienia jedynie członków zarządu oraz likwidatorów. Przepis ten nie odnosi się zatem do odpowiedzialności karnej dyrektorów prostej spółki akcyjnej. Reprezentację w prostej spółce akcyjnej mogą sprawować członkowie zarządu albo członkowie rady dyrektorów. Oba te organy mają identyczne kompetencje, a w konsekwencji, celowościowo również członkowie rady dyrektorów powinni ponosić odpowiedzialność karną za niewykonanie obowiązku zgłoszenia wniosku o upadłość prostej spółki akcyjnej. Jednakże, zgodnie z naczelną zasadą prawa karnego „nullum crimen sine lege” (z łac. Nie ma przestępstwa bez ustawy) i powiązanym z tą zasadą zakazem stosowania analogii w prawie karnym w zakresie wyczerpania znamion czynu zabronionego, w obecnym stanie prawnym dyrektorzy prostej spółki akcyjnej nie powinni ponosić odpowiedzialności karnej za to przestępstwo.

Należy jeszcze podkreślić, że w przypadku spółek, których zarząd jest wieloosobowy, odpowiedzialność za brak zgłoszenia wniosku o upadłość ponoszą wszyscy członkowie zarządu. Każdy z nich odpowiada bowiem za wykonanie obowiązku zgłoszenia wniosku. Członek zarządu może ewentualnie uwolnić się od odpowiedzialności karnej, jeżeli wykaże okoliczności szczególne, dotyczące jego samego, które uniemożliwiły mu wykonanie tego obowiązku.

Sankcje za popełnienie tego przestępstwa

Przestępstwo to jest zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do roku.

Warto przy tym zauważyć, że przestępstwo niezgłoszenia wniosku o upadłość może pozostać w zbiegu z przestępstwami określonymi w innych przepisach. Mowa tu o przestępstwie niezaspokojenia roszczeń wierzycieli, (art. 300 § 1 Kodeksu karnego), jak i o przestępstwie faworyzowania wierzycieli (art. 302 § 1 Kodeksu karnego). Zbieg z tymi przestępstwami skutkuje zaostrzeniem odpowiedzialności karnej sprawcy.

Odpowiedzialność karna za niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej może prowadzić zatem do realnych i poważnych konsekwencji dla członków zarządów oraz likwidatorów. Na marginesie, należy także wskazać, że brak złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, oprócz powyższych konsekwencji karnych, może również wiązać się z orzeczeniem zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, w tym też zakazu pełnienia funkcji członka zarządu czy członka rady nadzorczej spółek prawa handlowego na okres od jednego do dziesięciu lat. Przepis art. 586 Kodeksu spółek handlowych, jako przepis karny, jest jednym z elementów restrykcji w zakresie obowiązków związanych z ogłoszeniem upadłości spółki i stanowi najbardziej dolegliwą sankcję za ich niedopełnienie.

Autor: Filip Szczygieł - aplikant radcowski w kancelarii Brightspot Legal Katarzyna Orzeł, Maciej Jojczyk sp.k.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA