REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki na Cyprze - przymusowe likwidacje i przejęcie majątków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółki na Cyprze - przymusowe likwidacje i przejęcie majątków / Fot. Fotolia
Spółki na Cyprze - przymusowe likwidacje i przejęcie majątków / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu tego roku w oficjalnym Dzienniku Urzędowym Republiki Cypru ukazała się lista spółek, które w przeciągu trzech miesięcy od dnia publikacji listy, mają zostać z urzędu rozwiązane i wykreślone z rejestru. W konsekwencji, ich majątki mogą ulec przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa. Termin minął 17 października 2015 roku. Czy właściciele tych spółek byli przygotowani na taki scenariusz?

REKLAMA

Autopromocja

Kryzys sektora bankowego na Cyprze, którego skutki mieliśmy okazję obserwować wiosną 2013 roku, odbił się szerokim echem wśród europejskich przedsiębiorców. Do dziś spędza sen z powiek osobom, które dwa lata temu zostały zaskoczone wprowadzoną z dnia na dzień regulacją nakładającą jednorazowy podatek od depozytów bankowych, skutkujący rzeczywistą blokadą środków zgromadzonych na rachunkach.

Mimo, że nie miało to żadnego wpływu na innego typu korzyści płynące z prowadzenia biznesu na wyspie, Cypr otrzymał łatkę „nocnego złodzieja” i zasłynął tym samym z opracowywania coraz to nowych niemiłych niespodzianek dla swoich obywateli jak i zagranicznych inwestorów.

Upadłość spółki a odpowiedzialność zarządu

Kontynuacją realizowanego od 2013 roku programu naprawczego, opartego na poluzowaniu polityki pieniężnej i restrukturyzacji gospodarczej Cypru, jest między innymi ujednolicenie i reforma obowiązującego na Cyprze prawa upadłościowego oraz dostosowanie go do standardów europejskich. Wprowadzone w pod koniec 2014 roku zmiany w przepisach cypryjskiego prawa spółek, znacznie uprościły, zmodernizowały i usprawniły procedury związane z inicjowaną przez sąd przymusową likwidacją spółek. Aktualizacja wyparła, przede wszystkim,  przepisy przestarzałej już ustawy o spółkach, opartej na prawie angielskim z 1948 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to zatem świetna okazja do wykorzystania nowych przepisów w praktyce. Cypr jak zwykle postanowił podejść do sprawy w sposób dość kompleksowy.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Odnosząc się do wydarzeń z 2013 roku, można w łatwy sposób dojść do wniosku, że zawartość kont bankowych nie rzadko stanowi tylko niewielki odsetek wszystkich aktywów przedsiębiorcy. Przecież majątek spółki składa się nie tylko ze środków pieniężnych zgromadzonych na jej rachunkach bankowych, ale w większości przypadków są to znacznie wyższej wartości aktywa niepieniężne takie jak nieruchomości, papiery wartościowe, znaki towarowe lub, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, maszyny i innego typu ruchomości wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności.

Dlatego tym razem w centrum zainteresowania znalazły się same spółki wraz ze swoim zapleczem finansowym i to takie, co do których urząd rejestrowy ma uzasadnione powody podejrzewać, że nie prowadzą opisanej w statucie działalności gospodarczej oraz nie wykazują żadnej innej aktywności (art. 327 (1) cypryjskiej ustawy o spółkach). Podstawą do tego typu osądu będzie, w pierwszej kolejności, notowany od dłuższego czasu brak sprawozdań finansowych z działalności spółki i brak składanych regularnie deklaracji podatkowych, wymaganych zgodnie z cypryjskim zasadami rachunkowości. Może to mieć miejsce w szczególności w przypadku spółek o charakterze holdingowym, których przeznaczenie z góry zakłada brak jakiejkolwiek bieżącej aktywności stricte biznesowej.

Dlatego przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na Cyprze, którzy mają braki w dokumentacji księgowej, muszą mieć się na baczności!

Optymalizacja podatkowa transakcji kapitałowych - spółka na Cyprze

Jednak czy wiedzą oni o ciążącej na nich groźbie likwidacji? Do końca września 2015 roku do cypryjskiego rejestru spółek wpisano 253 441 podmiotów. Porównując to do liczby spółek umieszczonych na wspomnianej czarnej liście, dochodzącej do 10 000, można mieć wątpliwości czy wszystkie te spółki zostały w ogóle zawiadomione o prowadzonym wobec nich postępowaniu, a jeśli tak, to czy zawiadomienie było skuteczne?

Teoretycznie przedsiębiorcy powinni być świadomi takiego stanu rzeczy. Wszystkie powyższe czynności dokonywane są bowiem na podstawie i w granicach obowiązującego na Cyprze prawa. Zgodnie z ustawą o spółkach, podmioty uznane przez rejestr spółek za defunct companies, powinny być w pierwszej kolejności wezwane do udzielenia, w ciągu miesiąca, odpowiedzi na pytanie czy spółka prowadzi lub czy zamierza prowadzić bieżącą działalność gospodarczą i czy uznaje się za aktywną. Wezwanie kieruje się do spółki dwukrotnie w odstępie 14 dni. Jeśli w przeciągu miesiąca od daty doręczenia drugiego wezwania spółka nie udzieli odpowiedzi, rejestr zawiadamia o wpisaniu danych spółki do oficjalnego dziennika urzędowego (Gazette), z zastrzeżeniem, że z braku przeciwnych dowodów, spółka po upływie trzech miesięcy od daty wpisu zostanie rozwiązana i wykreślona z rejestru.

Wykreślenie spółki z rejestru nie oznacza jednak formalnej likwidacji jej majątku. Rzeczywiście, przy spółkach nieposiadających majątku, procedura likwidacyjna polega na podjęciu decyzji o wykreśleniu nazwy spółki z rejestru. Co jednak w przypadku, gdy spółka okaże się być posiadaczem aktywów znacznej wartości? - Wówczas sąd, jako że likwidacja będzie miała formę przymusowej, może podjąć odpowiednie działania zmierzające do zakończenia jej bytu prawnego i zarządzić przymusową likwidację majątku. Za każdym razem jednak, mimo formalnego wykreślenia spółki z rejestru, nie ustaje odpowiedzialność członków zarządu za zobowiązania spółki. W tym zakresie spółka jest traktowana jakby nie była poddana procedurze likwidacyjnej.

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

W procesie likwidacji spółki dysfunkcyjnej majątek po-likwidacyjny, pozostały po zaspokojeniu zobowiązań i spłacie wszelkich istniejących należności, nie jest przekazywany do dyspozycji jej wspólników, ponieważ ci, przy braku zainteresowania sprawami spółki, zostają uznani za nieujawnionych. Taki majątek przechodzi w stan tzw. bona vacantia, czyli, zgodnie z prawem anglosaskim, otrzymuje status majątku niczyjego. W praktyce posiadanie i zarząd takim majątkiem należy do władzy państwowej.

Oczywiście stan ten nie jest nieodwracalny i przedsiębiorca może na każdym etapie dążyć do odzyskania utraconego majątku. Jednak w przypadku finalnego jego przejęcia, wymaga to już bardziej zaawansowanych czynności dowodowych i, przede wszystkim, zaproszenia do uczestnictwa w postępowaniu cypryjskiego organu rządowego w postaci generalnego zarządcy majątku skarbu państwa.

Konkluzja może więc być tylko jedna: lepiej zainteresować się losem swojej spółki wcześniej, zanim zostanie ona pochłonięta przez cypryjski program naprawy kraju.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA