REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw
Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw

REKLAMA

REKLAMA

Elektronizacja postępowania rejestrowego, a co za tym idzie sporządzanie sprawozdań wyłącznie w formie elektronicznej, a nie jak dotychczas w papierowej czy obowiązek przedłożenia oświadczenia o adresach do doręczeń m. in. członków zarządu czy wspólników spółki to tylko nieliczne modyfikacje, które ustawodawca przewidział w ustawie z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Choć nowe postanowienia mają wchodzić do obowiązującego porządku prawnego stopniowo aż do 1 marca 2020 roku, to z dniem 15 marca 2018 roku w życie weszło kilka zmian, do których powinni się dostosować członkowie organów oraz wspólnicy spółek.

Informacja o adresie do doręczeń

Jedną z istotniejszych zmian jest obowiązek złożenia do sądu oświadczenia o adresach do doręczeń osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru (członkowie zarządu lub wspólnicy), kuratorów, likwidatorów i prokurentów. Co ważne, taki wymóg tyczy się również członków organów i osób uprawnionych do powołania zarządu w spółce kapitałowej. Warto zapamiętać, że gdy adres do doręczeń ww. osób, znajduje się poza obszarem Unii Europejskiej, należy wskazać pełnomocnika do doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku zmiany adresu do doręczeń na spółce ciąży obowiązek zgłoszenia tego faktu sądowi rejestrowemu. Jest to o tyle istotne, iż do chwili zgłoszenia zmiany adresu, doręczeń dokonuje się na adres zgłoszony do akt rejestrowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe podmioty, które ubiegają się o wpis do Rejestru, powinny załączyć do właściwego formularza oświadczenia o adresach do doręczeń ww. osób, przy czym do oświadczenia dołącza się także zgodę osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru, likwidatorów i prokurentów na ich powołanie. Taka zgoda nie będzie konieczna gdy:

  1. wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która podlega wpisowi;
  2. wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która udzieliła pełnomocnictwa do złożenia wniosku o wpis;
  3. zgoda wyrażona jest w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki.

Jeśli chodzi o spółki już zarejestrowane to oświadczenie o adresie do doręczeń powinno być złożone wraz z pierwszym wnioskiem składanym do KRS po 15 marca 2018 roku, ale najpóźniej do 15 września 2019 roku. Zgłoszenie takich zmian nie podlega opłacie sądowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania finansowe w formie elektronicznej

Od 15 marca 2018 roku aż do 30 września 2018 roku, składanie sprawozdań finansowych do Rejestru następuje wyłącznie poprzez system teleinformatyczny na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości. Złożone dokumenty muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, sprawozdanie, odpis uchwały zatwierdzającej sprawozdanie i o podziale zysku lub pokryciu straty mogą złożyć tylko osoby fizyczne posiadające numer PESEL, które są ujawnione w Rejestrze jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, jako wspólnik spółki osobowej lub jako syndyk czy też likwidator.

Komplikuje to nieco proces składania sprawozdań w systemie teleinformatycznym przez cudzoziemców, którzy np.: figurują w KRS-ie jako członkowie zarządu, ale nie posiadają numeru PESEL.

Numer PESEL można otrzymać na dwa sposoby - z urzędu lub na wniosek zainteresowanego. W tym pierwszym przypadku numer otrzymuje się jednocześnie z zameldowaniem na terenie Polski, przy czym nie ma znaczenia czy jest to meldunek na pobyt stały czy czasowy. Nie ma więc potrzeby udania się z wnioskiem do urzędu gminy właściwym do spraw meldunku, bowiem gmina dokonując meldunku „automatycznie” nada numer PESEL. Podstawą do nadania numeru PESEL cudzoziemcowi może być: prawo stałego pobytu dla obywatela kraju Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) albo Konfederacji Szwajcarskiej czy też zgoda na pobyt tolerowany.

Ułatwioną procedurę nadania numeru PESEL mają więc np.: obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej i krajów EFTA. Natomiast pozostali obcokrajowcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce mają obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL razem z dokumentami potwierdzającymi tożsamość cudzoziemca. Ponadto we wniosku należy wskazać podstawę prawną uprawniającą cudzoziemca do nadania numeru PESEL.

Zarówno wniosek o nadanie numeru PESEL, jak i samo wydanie takiego numeru nie jest związane z uiszczeniem jakiejkolwiek opłaty. Procedura nadania numeru trwa bardzo krótko, ponieważ pracownik urzędu przyjmuje nasze zgłoszenie od razu, a sam urząd powinien rozpatrzyć wniosek w terminie 30 dni.


Nowelizacja przepisów zatem jest utrudnieniem dla cudzoziemców będących wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ponieważ do tej pory w Krajowym Rejestrze Sądowym nie istniały żadne wymogi jeśli chodzi o status administracyjno-prawny cudzoziemców. Cudzoziemcy zobowiązani są także do kontaktu z polskimi urzędami, co zwłaszcza dla obywateli państw trzecich może wydawać się to uciążliwe np. z powodu przebycia sporej odległości do Polski. Jednocześnie utrudnienie to łagodzi fakt stosunkowo łatwej procedury otrzymania numeru PESEL, która jest procedurą bezpłatną i sprawną.

Szerzej  o sprawozdaniach w formie elektronicznej piszemy tutaj: https://rachelski.pl/pl/krs-sprawozdania-finansowe-juz-tylko-w-formie-elektronicznej/

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych

Kolejnym krokiem w stronę informatyzacji jest utworzenie przez Krajową Radę Notarialną Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych prowadzonego w systemie teleinformatycznym, w którym przechowywane będą elektroniczne wypisy i wyciągi aktów notarialnych sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej. W świetle nowych przepisów, notariusz po sporządzeniu aktu notarialnego lub protokołu notarialnego zarejestruje elektroniczny wypis tego dokumentu w repozytorium i opatrzy go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podmiot, który stara się o wpis do KRS-u w formularzu wskaże numer repozytorium aktu notarialnego lub protokołu notarialnego na podstawie zawiadomienia wydawanego przez notariusza po umieszczeniu aktu lub protokołu w repozytorium. Następnie sąd rejestrowy będzie dokonywał wpisu w Rejestrze na podstawie dokumentu zamieszczonego w repozytorium przez notariusza.

Adam Jaworski, Aplikant radcowski Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

REKLAMA

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

REKLAMA

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA