REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja
Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja

REKLAMA

REKLAMA

Co robić gdy przeprowadzona przez komornika egzekucja okazała się bezskuteczna i nie odzyskaliśmy pieniędzy? Czy warto się poddać i nie dochodzić już należnych kwot? Mamy co najmniej dwie możliwości: skierować sprawę do komornika po raz drugi lub sprzedać wierzytelność.

Kiedy otrzymamy z sądu orzeczenie zobowiązujące dłużnika do spłaty długu, a on i tak nie płaci, to kierujemy sprawę do komornika mając nadzieję, że szybko odzyskamy swoją należność. Zdarza się jednak, że dłużnik dokładnie ukrył swój majątek lub po prostu go nie ma i egzekucja nie doprowadza do uregulowania długu. Wtedy warto uzbroić się w cierpliwość i pomyśleć o ponownym skierowaniu sprawy na drogę egzekucji komornicze po upływie kilkunastu lub kilkudziesięciu miesiącach. Możemy też rozważyć sprzedaż wierzytelności i szybko odzyskać przynajmniej część zadłużenia.

REKLAMA

Komornik informuje - egzekucja jest bezskuteczna. Co to znaczy?

Jeżeli komornik w wyniku podjętych czynności nie odnajdzie majątku dłużnika, który zaspokaja zadłużenie, umarza postępowanie egzekucyjne jako bezskuteczne. Umorzenie postępowania nie oznacza jednak umorzenia długu, a jedynie zaniechanie czynności podejmowanych przez komornika. Dla wierzyciela – nie oznacza również braku możliwości podjęcia kolejnych czynności na drodze egzekucyjnej w przyszłości. Jednak tuż po otrzymaniu informacji o nieskuteczności egzekucji warto podjąć aktywne działania, które nie dadzą dłużnikowi zapomnieć o istniejącym zobowiązaniu.

Rejestry dłużników

W przypadku, gdy dłużnik unika spłaty zadłużenia, możemy umieścić informację o jego zobowiązaniach w funkcjonujących rejestrach dłużników. Konsekwencją wpisu dla dłużnika mogą być trudności w zaciągnięciu kredytu, pożyczki, a także z otrzymaniem usług od firm współpracujących z rejestrami. Często zdarza się, że dłużnik zapomina o swoim zobowiązaniu i przypomina sobie o nim dopiero, gdy nie może wziąć kredytu lub podpisać umowy o świadczenie usług. Taka sytuacja często wymusza spłatę zobowiązań. Wpis to także ostrzeżenie dla potencjalnych kontrahentów.

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Zapobiegamy przedawnieniu, czyli reegzekucja

Otrzymane z sądu orzeczenie, na podstawie którego możemy dochodzić spłaty długu na drodze egzekucji komorniczej, jest ważne przez dziesięć lat. Warto zatem w ciągu trzech lat od otrzymania postanowienia o umorzeniu postępowania wszcząć egzekucję po raz drugi. W ten sposób zapobiegamy przedawnieniu należnych odsetek.  Pozwoli to także zweryfikować czy sytuacja dłużnika poprawiła się i czy przeprowadzone przez komornika postępowanie egzekucyjne daje szanse na doprowadzenie do spłaty zobowiązania. Druga egzekucja często jest dla dłużników zaskoczeniem, ponieważ dawno zapomnieli o swoim zadłużeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzyskanie pieniędzy w drodze sprzedaży wierzytelności

W przypadku, gdy działania zmierzające do odzyskania długu nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, warto przeanalizować wystawienie wierzytelności na sprzedaż. Można wówczas przygotować jedną sprawę lub cały pakiet. W takim przypadku dalsze monitorowanie dłużnika przejmie firma odkupująca sprawę. Zbycie wierzytelności co prawda nie pozwoli odzyskać całego zadłużenia, jednak jest gwarancją odzyskania jego części. Ile można zarobić na długu? Co do zasady, firmy windykacyjne płacą tym więcej, im dług jest młodszy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Sylwia Tarnowska – Ekspert, Kancelaria Prawnicza FORUM i Kredyt Inkaso

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA