REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja
Egzekucja bezskuteczna. Sprzedaż wierzytelności lub reegzekucja

REKLAMA

REKLAMA

Co robić gdy przeprowadzona przez komornika egzekucja okazała się bezskuteczna i nie odzyskaliśmy pieniędzy? Czy warto się poddać i nie dochodzić już należnych kwot? Mamy co najmniej dwie możliwości: skierować sprawę do komornika po raz drugi lub sprzedać wierzytelność.

Kiedy otrzymamy z sądu orzeczenie zobowiązujące dłużnika do spłaty długu, a on i tak nie płaci, to kierujemy sprawę do komornika mając nadzieję, że szybko odzyskamy swoją należność. Zdarza się jednak, że dłużnik dokładnie ukrył swój majątek lub po prostu go nie ma i egzekucja nie doprowadza do uregulowania długu. Wtedy warto uzbroić się w cierpliwość i pomyśleć o ponownym skierowaniu sprawy na drogę egzekucji komornicze po upływie kilkunastu lub kilkudziesięciu miesiącach. Możemy też rozważyć sprzedaż wierzytelności i szybko odzyskać przynajmniej część zadłużenia.

REKLAMA

REKLAMA

Komornik informuje - egzekucja jest bezskuteczna. Co to znaczy?

Jeżeli komornik w wyniku podjętych czynności nie odnajdzie majątku dłużnika, który zaspokaja zadłużenie, umarza postępowanie egzekucyjne jako bezskuteczne. Umorzenie postępowania nie oznacza jednak umorzenia długu, a jedynie zaniechanie czynności podejmowanych przez komornika. Dla wierzyciela – nie oznacza również braku możliwości podjęcia kolejnych czynności na drodze egzekucyjnej w przyszłości. Jednak tuż po otrzymaniu informacji o nieskuteczności egzekucji warto podjąć aktywne działania, które nie dadzą dłużnikowi zapomnieć o istniejącym zobowiązaniu.

Rejestry dłużników

W przypadku, gdy dłużnik unika spłaty zadłużenia, możemy umieścić informację o jego zobowiązaniach w funkcjonujących rejestrach dłużników. Konsekwencją wpisu dla dłużnika mogą być trudności w zaciągnięciu kredytu, pożyczki, a także z otrzymaniem usług od firm współpracujących z rejestrami. Często zdarza się, że dłużnik zapomina o swoim zobowiązaniu i przypomina sobie o nim dopiero, gdy nie może wziąć kredytu lub podpisać umowy o świadczenie usług. Taka sytuacja często wymusza spłatę zobowiązań. Wpis to także ostrzeżenie dla potencjalnych kontrahentów.

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

REKLAMA

Zapobiegamy przedawnieniu, czyli reegzekucja

Otrzymane z sądu orzeczenie, na podstawie którego możemy dochodzić spłaty długu na drodze egzekucji komorniczej, jest ważne przez dziesięć lat. Warto zatem w ciągu trzech lat od otrzymania postanowienia o umorzeniu postępowania wszcząć egzekucję po raz drugi. W ten sposób zapobiegamy przedawnieniu należnych odsetek.  Pozwoli to także zweryfikować czy sytuacja dłużnika poprawiła się i czy przeprowadzone przez komornika postępowanie egzekucyjne daje szanse na doprowadzenie do spłaty zobowiązania. Druga egzekucja często jest dla dłużników zaskoczeniem, ponieważ dawno zapomnieli o swoim zadłużeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzyskanie pieniędzy w drodze sprzedaży wierzytelności

W przypadku, gdy działania zmierzające do odzyskania długu nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, warto przeanalizować wystawienie wierzytelności na sprzedaż. Można wówczas przygotować jedną sprawę lub cały pakiet. W takim przypadku dalsze monitorowanie dłużnika przejmie firma odkupująca sprawę. Zbycie wierzytelności co prawda nie pozwoli odzyskać całego zadłużenia, jednak jest gwarancją odzyskania jego części. Ile można zarobić na długu? Co do zasady, firmy windykacyjne płacą tym więcej, im dług jest młodszy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Sylwia Tarnowska – Ekspert, Kancelaria Prawnicza FORUM i Kredyt Inkaso

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA