REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne - nowe przepisy korzystniejsze dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Zamówienia publiczne - nowe przepisy korzystniejsze dla firm
Zamówienia publiczne - nowe przepisy korzystniejsze dla firm

REKLAMA

REKLAMA

Nigdy dotąd przepisy określające zasady udzielania zamówień publicznych nie były tak przyjazne przedsiębiorcom, jak są obecnie - powiedziała Izabela Fundowicz, zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych. Przepisy obowiązującej od 1 stycznia 2021 r. ustawy Prawo Zamówień Publicznych były tematem webinarium, które odbyło się w ramach cyklu Idea Rozwoju Twojego Biznesu, zorganizowanego przez PARP we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

Nowe przepisy o zamówieniach publicznych od 2021 roku - ogłoszenia

Izabela Fundowicz wskazała, że przy projektowaniu ustawy kierowano się chęcią ułatwienia polskim przedsiębiorcom uczestniczenia w postępowaniach o zamówienia publiczne. Jednym z takich rozwiązań jest zamieszczenie wszystkich ogłoszeń od zamawiających w jednym miejscu, jakim jest Biuletyn Zamówień Publicznych.
Planów postępowań o zamówienie publiczne już nie trzeba szukać u zamawiających, bo aktualnie one są w Biuletynie Zamówień Publicznych. W ustawie zapisano też obowiązek aktualizacji tych planów przez zamawiających. W BZP zamieszczane są również ogłoszenia dotyczące udzielania zamówień społecznych, które na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów były zamieszczane na stronach zamawiających. Teraz są w jednym miejscu” - tłumaczyła przedstawicielka UZP.

REKLAMA

REKLAMA

Wadium

Jak poinformowała, bardzo ważne zmiany zostały też wprowadzone w instytucji wadium. Po pierwsze zrezygnowano z obowiązkowego żądania wadium w postępowaniach o wartości równej lub powyżej wartości progów unijnych. To zamawiający obecnie decyduje, czy tego wadium będzie wymagał.

Zmieniona została też maksymalna kwota wadium. Od 2021 r. w postępowaniach, które są powyżej progu unijnego jest próg maksymalnie 3 proc., natomiast w postępowaniach krajowych - obniżony próg maksymalnie do 1,5 proc. W nowej ustawie wadium musi zostać wniesione na cały okres związania ofertą. Zmienia się jednak sposób jego zwrotu. Gdy wadium jest zwracane z urzędu, zlecający jest zobligowany do zwrotu wadium niezwłocznie, jednak nie później niż 7 dni od: upływu terminu związania ofertą; terminu zawarcia umowy; unieważnienia postępowania.

Nowością jest również możliwość wystąpienia przez wykonawcę z wnioskiem o wcześniejszy zwrot wadium. Tu również obowiązuje termin siedmiu dni od złożenia wniosku przez wykonawcę, który: wycofał ofertę przed terminem składania ofert, którego oferta została odrzucona (i nie wnosi odwołania); po wyborze najkorzystniejszej oferty z wyjątkiem wygranego wykonawcy; po unieważnieniu postępowania na wniosek wykonawcy.

Jednak, jak zwróciła uwagę Izabela Fundowicz, złożenie wniosku o zwrot wadium powoduje, że wykonawca traci prawo do wnoszenia środków ochrony prawnej, np. nie będzie mógł kwestionować wyboru najlepszej oferty.

REKLAMA

Czas związania ofertą - terminy

Korzystne dla wykonawców są też zmiany dotyczące czasu związania ofertą. Teraz wykonawcy zawsze wiedzą, ile wynosi maksymalny okres” - wskazała Izabela Fundowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W postępowaniach powyżej progów unijnych to jest 90 dni i wyjątkowo 120 dni w postępowaniach o naprawdę dużej wartości, równej lub nieprzekraczającej 20 mln euro dla robót budowlanych lub 10 mln euro dla dostaw i usług. W zamówieniach poniżej progów unijnych ten termin wynosi 30 dni i zawsze jest określony datą w dokumentach zamówienia.

Jeśli zamawiający chce przekroczyć te terminy, musi się zwrócić do wykonawcy o ich przedłużenie, w przeciwnym razie narusza ustawę. W postępowaniach o wartości równej lub powyżej progu unijnego to przedłużenie maksymalnie do 60 dni, poniżej progu unijnego - do 30 dni.

Gdy termin upłynie przed wyborem wykonawcy - wtedy zamawiający musi wezwać wykonawcę, którego oferta otrzymała najwyższą ocenę, do wyrażenia zgody w wyznaczonym przez zamawiającego terminie, do wyboru jego oferty. Jeśli nie ma zgody, zamawiający pyta następnego wykonawcę” - wyjaśniała zastępca dyrektora Departamentu Prawnego w UZP.

Kwalifikacja wykonawców

Odformalizowano też kwalifikację wykonawców. W ustawie zawarto przesłanki fakultatywne i obligatoryjne wykluczenia wykonawcy z postępowania. W przypadku przesłanek fakultatywnych to zamawiający decyduje, czy je uwzględnić. Znacznie zmniejszył się też katalog podstaw obligatoryjnych, dzięki czemu weryfikacja wykonawców jest szybsza.

Zasada proporcjonalności wykluczenia

Wprowadzona została zasada proporcjonalności wykluczenia - w przypadku części przesłanek fakultatywnych. Zamawiający może nie wykluczać wykonawcy, jeśli wykluczenie byłoby w sposób oczywisty nieproporcjonalne, np. gdy kwota zaległych podatków wykonawcy jest niewielka.

Odwołanie

Rozszerzony został zakres odwołania i wykonawca może je teraz wnieść nie tylko na czynność zamawiającego niezgodną z przepisami, nie tylko na zaniechanie, ale też na zaniechanie przeprowadzenia postępowania na udzielnie zamówienia, mimo że zamawiający był do tego zobowiązany. Odwołanie przysługuje również na projektowane postanowienia umowne. Wprowadzono także przepisy dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów.

Zrównoważenie stron umowy o zamówienie publiczne

Na zrównoważenie stron umowy o zamówienie publiczne w nowych przepisach wskazywała też Anna Węcławska, naczelnik w UZP.

Intencją ustawodawcy było wzmocnienie etapu realizacji zamówienia publicznego, także jego ewaluacji, i ograniczenie negatywnego zjawiska, które do tej pory występowało, że zamawiający zbyt jednostronnie kształtowali klauzule umowne” - tłumaczyła. „Obecne przepisy zmierzają do tego, by wykonawcy byli traktowani w sposób bardziej partnerski przez podmioty wydatkujące środki publiczne” - dodała Anna Węcławska.

Według niej służy temu m.in. zasada współdziałania, która zobowiązuje zamawiającego i wykonawcę wybranego w postępowaniu do współpracy na etapie trwania realizacji umowy tak, by była ona należycie wykonana. Dotyczy to m.in. wzajemnego informowania się o ewentualnych problemach i szybkiego reagowania w momencie, gdy się one pojawią.

Katalog klauzul abuzywnych

Kolejny instrument, który reguluje kwestie ograniczenia jednostronnych postanowień umownych przez zamawiających, to katalog klauzul abuzywnych. Są to projektowane postanowienia umowne, które kształtują obowiązki wykonawcy w sposób rażąco nieproporcjonalny do rodzaju tego zamówienia i do ryzyka związanego z jego realizacją. W związku z tym uznaje się, że są one niedopuszczalne.

Negocjacje

Karol Kacprzak, naczelnik w UZP, opowiedział z kolei o negocjacjach w systemie zamówień publicznych.

Są one racjonalną koniecznością we współczesnym systemie zamówień publicznych. W dyrektywie UE 2014-2024 regulującej unijne zamówienia wskazano, że niektóre typy zamówień wymagają komponentu negocjacyjnego jako pewnej gwarancji do przeprowadzenia prawidłowego procesu zakupowego” - powiedział Kacprzak.

Prawo Zamówień Publicznych określa ramy negocjacji, ich pozycję, procedury, zakres i cele, jakie ustawodawca stawia przed nimi. Ustawa wprowadza obowiązek obligatoryjnej komunikacji elektronicznej pomiędzy stronami, ale przepis dotyczący negocjacji stanowi, że są one prowadzone bezpośrednio, w formie ustnej rozmowy. Negocjacje prowadzone są ze wszystkimi podmiotami, które biorą udział w danej procedurze.

Karol Kacprzak zwrócił uwagę na dwie zasady negocjacyjne:

- zasadę równego traktowania wykonawców rozumianą jako zakaz dyskryminacji oraz preferencji. Nie można jednemu z uczestników negocjacji przekazywać informacji w sposób szerszy, bardziej przekrojowy niż to, co zostanie przekazane kolejnemu wykonawcy;

- zasada poufności - zamawiający nie może przekazanych mu przez wykonawcę informacji technicznych i handlowych ujawniać innym stronom postępowania. Dopiero pisemna zgoda wykonawcy pozwala na ujawnienie ich innym podmiotom.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację.Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA