REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku emerytury wzrosną aż trzy razy - w styczniu, marcu i wrześniu [wyliczenia]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emeryci w 2024 r. mogą skorzystać na dwóch waloryzacjach świadczeń oraz na zwolnieniu emerytur z PIT - jakie to da konkretne korzyści?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Waloryzacja emerytur i rent z ZUS, druga waloryzacja emerytur, podwyżka emerytury, trzynasta emerytura, drugie dodatkowe w roku świadczenie dla emerytów i rencistów, wskaźnik waloryzacji, inflacja emerycka – takie wątki pojawiają się w wielu pytaniach od obecnych i przyszłych emerytów. W związku z wyborami i zmianą rządu – jego składu lub siły politycznej, która wyłoni nowy gabinet – niewiadomych i wątpliwości dotyczących wysokości świadczeń z ZUS w 2024 roku teraz jest szczególnie dużo.

Pewne jest, że w najbliższej przyszłości, najdalej na początku 2024 roku wszyscy emeryci dostaną z ZUS więcej pieniędzy. I to zarówno według przepisów prawa, które aktualnie obowiązują, jak i po zapowiadanych zmianach – o ile zmieni się opcja rządów w Polsce. Jakie to będą pieniądze dla emerytów, jak będą się kształtowały nowe emerytury – już w teraz wiemy dużo na ten temat, by dokonać wstępnych wyliczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo warto mieć na uwadze fakt, że inflacja teraz zacznie spadać, natomiast z pewnym poślizgiem wysoki jej poziom, zwłaszcza w pierwszej połowie 2023 r., dopiero teraz będzie rekompensowany przez różne wskaźniki – także w świadczeniach, które wypłaca ZUS.

To wskazuje, że niezależnie od tego czy będzie dodatkowa druga waloryzacja czy nie, realne dochody emerytów w roku przyszłym powinny wzrosnąć, w przeciwieństwie do dwóch wcześniejszych kiedy to waloryzacje nie nadążały za inflacją.

Wskaźnik waloryzacji emerytur w marcu: poznamy już za kilka dni

W projekcie budżetu, który złożył w Sejmie ustępujący rząd przewidziano wstępnie wskaźnik waloryzacji emerytur od 1 marca o 12,3 proc. Oczywiście, jeśli nowy rząd sformułują inne partie, będą składały w nowym Sejmie własny projekt budżetu na 2024 r., jednak pewne parametry: roczny wskaźnik inflacji czy wzrost przeciętnego wynagrodzenia są niezależne od układów politycznych.

REKLAMA

Tymczasem zgodnie z ustawą z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251), wskaźnik waloryzacji emerytur ustala się w oparciu o trzy czynniki: średnioroczną inflację ogólną, średnioroczną tak zwaną inflację emerycką (obejmującą wzrost cen tylko w gospodarstwach domowych emerytów) i średnioroczny wzrost wynagrodzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli ten wskaźnik się utrzyma – a trudno, by był on niższy – to 1 marca 2024 r. każda emerytura zostanie przemnożona wskaźnikiem 1,123. To oznacza, że najniższa emerytura wzrośnie o prawie 200 zł – z obecnych 1 588,44 zł do 1 783,82 zł.
Ten wzrost może być jeszcze wyższy, o ile rząd zdecyduje się – a w ostatnich latach była to częsta praktyka – by w przypadku najniższych emerytur zastosować waloryzację kwotową. Wówczas formuła waloryzacji jest następująca: „emerytury wzrastają o 12,3 proc., ale nie mniej niż np. o 250 zł”. Przy zastosowaniu takiego rozwiązania najniższa emerytura może być nawet wyższa niż 1 800 zł.
Ile wyniesie emerytura brutto po marcowej waloryzacji wskaźnikiem 1,123? Oto przykładowe wyliczenia:

  • Emerytura 2 500 zł brutto obecnie wzrośnie do 2 807,50 zł
  • Emerytura 3 000 zł brutto obecnie wzrośnie do 3 369 zł
  • Emerytura 3 500 zł brutto obecnie wzrośnie do 3 930,50 zł
  • Emerytura 4 000 zł brutto obecnie wzrośnie do 4 492 zł
  • Emerytura 5000 zł brutto obecnie wzrośnie do 5 615 zł
  • Emerytura 7 000 zł brutto obecnie wzrośnie do 7 861 zł
  • Emerytura 7 500 zł brutto obecnie wzrośnie do 8 422,50 zł
  • Emerytura 8 000 zł brutto obecnie wzrośnie do 8 964 zł
  • Emerytura 8 5000 zł brutto obecnie wzrośnie do 9 545,50 zł
  • Emerytura 9 000 zł brutto obecnie wzrośnie do 10 107 zł.

Poziom najniższej emerytury decyduje także o dodatkowych świadczeniach. W obecnym stanie prawnym mamy dla emerytów dwa dodatkowe świadczenia w roku: trzynastą i czternastą emeryturę.

Trzynasta emerytura 2024 wypłacana przez ZUS w marcu-kwietniu wszystkim emerytom wynosi tyle co najniższa emerytura, z tego tytułu emeryci dostaną na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2024 r. co najmniej 1 783,82 zł.

Czternasta emerytura 2024 wypłacana jest w drugiej połowie roku według innych zasad – z zastosowaniem kryterium dochodowego. Jak widać choćby po tegorocznej, nie musi być w wysokości najniższej emerytury, ale wyższa. Jednak wysokość najniższej emerytury w danym roku jest gwarancją, że przynajmniej tyle wyniesie to drugie dodatkowe świadczenie w roku dla emerytów i rencistów otrzymujących najniższe kwoty z ZUS – a do wysokości 2 900 zł brutto. Potem zaś to drugie dodatkowego świadczenie pomniejszane będzie na zasadzie złotówka za złotówkę, najlepiej sytuowani emeryci zaś nie dostają go wcale.

Kwota wolna 60 000 zł czyli emerytury bez podatku do 5 000 zł

Jeśli rządy obejmie inna formacja polityczna, to należy spodziewać się, że dodatkowe pieniądze dla emerytów w 2024 r. pojawią się z dwóch tytułów: zwiększenia kwoty wolnej w PIT do 60 000 zł oraz zapowiadanej drugiej w roku waloryzacji emerytur.

Zwiększenie kwoty wolnej do 60 000 zł sprawi, że podatku dochodowego od osób fizycznych od emerytur nie zapłacą emeryci otrzymujący świadczenie w wysokości do 5 000 zł brutto miesięcznie.

Obecnie podatku nie płacą emeryci z emeryturą do 2500 zł. Z tego grona na zmianie kwoty wolnej skorzystają tylko ci, którzy dzięki waloryzacji w marcu 2024 r. przekroczą próg emerytury brutto 2 500 zł – po prostu podwyżka emerytury nie spowoduje, że będą musieli zapłacić PIT.

Ile zyskają osoby, które otrzymują emerytury brutto w granicach 2 500 – 5 000 zł? Przy emeryturze 2 600 zł podatek wynosi 12 zł, a przy 5 000 zł wynosi 300 zł. Oznacza to, że otrzymujący emerytury we wskazanym przedziale zaoszczędzą na PIT miesięcznie 12-300 zł, w skali roku więc nawet 3 600 zł.
O 300 zł miesięcznie i 3 600 zł rocznie zapłacą mniej podatku dochodowego wszyscy, których emerytury brutto obecnie są wyższe niż 5 000 zł brutto.

Kiedy druga waloryzacja emerytur w 2024: jaki wskaźnik waloryzacji

Szczegółowe zasady drugiej waloryzacji emerytur zapowiadanej przez ugrupowania, które najprawdopodobniej sformułują nowy rząd, poznamy dopiero gdy zostanie uchwalona stosowna ustawa. Z tego co wiemy jednak, najprawdopodobniej wskaźnik waloryzacyjny będzie ustalany według takich samych zasad jak pierwsza waloryzacja.

Druga waloryzacja będzie prawdopodobnie od 1 września 2024 r.

Oznacza to, że wyliczony on zostanie w oparciu o średnią inflację, ale dla odmiany nie w całym minionym roku, ale w minionym półroczu (pierwszej połowie 2024 r.) – podobnie średnia inflacja emerycka zostanie wzięta pod uwagę – oraz o średni wzrost wynagrodzeń od stycznia do czerwca 2024 r.

Inny wariant zakłada, że wskaźnik drugiej waloryzacji będzie równy różnicy między średnią inflacją w pierwszej połowie roku a 5 procent. Gdyby więc inflacja taka wyniosłą na przykład 7,3 proc., to wskaźnik waloryzacji wyniósłby tylko 1,023.
Co to znaczy? Emerytura brutto wynosząca przed waloryzacją wrześniową 2 000 zł po waloryzacji wyniosłaby 2 046 zł brutto.

Niewiele? Ale przecież nie inaczej jest przy dwóch podwyżkach płacy minimalnej. W 2024 r. od stycznia 4 242 to wzrost o 642 zł w porównaniu z wcześniejszą 3 600 zł. A od lipca ledwie o 58 zł - do 4 300 zł z 4 242 zł.
Wiadomo jednak, że dla emerytów - i to nie tylko tych o najniższych świadczeniach - liczy się dosłownie każdy grosz.

Nie można więc tu się spodziewać wielkich wzrostów emerytur od września. Inflacja prawdopodobnie mocno spadnie, wynagrodzenia nie urosną tak dynamicznie, raczej więc będzie to wskaźnik rzędu 1,04-1,06 proc.
Bardziej przybliżone prognozy poznamy za kilka tygodnie, jeśli powstanie nowy projekt w budżetu, w nim bowiem powinien być wskazany – podobnie jak to ma miejsce dla waloryzacji marcowej – także planowany wskaźnik drugiej waloryzacji emerytur i rent.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA