REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Estry jako podpałka do grilla a podatek akcyzowy

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Estry jako podpałka do grilla a podatek akcyzowy
Estry jako podpałka do grilla a podatek akcyzowy

REKLAMA

REKLAMA

Wielu producentów oraz podmiotów dokonujących sprzedaży podpałek do grilla ma wątpliwości, czy produkcja i sprzedaż tego wyrobu opodatkowana jest podatkiem akcyzowym. Podpałka do grilla może być wytwarzana z wielu surowców (w tym będących wyrobami akcyzowymi). O tym czy sprzedaż surowca do podpałki do grilla podlega akcyzie decyduje przede wszystkim skład tego surowca. W tym artykule, rozważmy sytuację, w której podpałka do grilla wytwarzana jest z estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91.

Definicję wyrobów akcyzowych zawiera ustawa o podatku akcyzowym (dalej jako ustawa o akcyzie). Zgodnie z jej brzmieniem, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzie. Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że wyroby wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o akcyzie podlegają co do zasady podatkowi akcyzowemu.

REKLAMA

Autopromocja

Estry o kodzie CN 3824 90 91 są objęte załącznikiem nr 1 do ustawy o akcyzie jeżeli są przeznaczone na cele napędowe lub opałowe. Oznacza, to że estry będą zaliczane do wyrobów akcyzowych i tym samym podlegać akcyzie tylko w przypadku przeznaczenia ich do celów opałowych lub napędowych. Estry o kodzie CN 3824 90 91 mogą być wykorzystywane do produkcji podpałek do grilla. Należy rozważyć, czy w takiej sytuacji przedmiotowe estry są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Co prawda, ustawa o akcyzie nie definiuje celu opałowego, jednakże należy mieć na uwadze, że podpałka do grilla nie jest spalana w celu wytworzenia energii cieplnej. Stanowi ona jedynie środek do uzyskania zapłonu przy rozpalaniu grilla. Podpałka do grilla nie jest przeznaczona na cele opałowe, ponieważ nie służy do wytworzenia energii cieplnej służącej przykładowo do ogrzewania pomieszczeń. Tym samym, zdaniem Autora użycie estrów o kodzie CN 3824 90 91 do produkcji podpałki do grilla nie stanowi wykorzystania estrów do celów opałowych. Nie ulega wątpliwości, że użycie estrów o kodzie CN 3824 90 91 do produkcji podpałki do grilla nie będzie stanowić również wykorzystania tego wyrobu do celów napędowych (podpałka do grilla nie jest bowiem wykorzystywany w silnikach spalinowych).

Uznać więc należy, że estry kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91 przeznaczone do produkcji podpałki do grilla (czyli do celów innych niż opałowe, innych niż napędowe) nie są objęte załącznikiem nr 1 do ustawy o akcyzie (który to określa zakres wyrobów objętych podatkiem akcyzowym). W związku z tym estry o kodzie CN 3824 90 91 przeznaczone do produkcji podpałki do grilla nie są wyrobami akcyzowymi. Oznacza to, że czynności sprzedaż estrów o kodzie CN 3824 90 91 wykorzystywanych do produkcji podpałki do grilla nie podlega akcyzie. Nie podlega akcyzie również produkcja podpałki do grilla z estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91, ani też sprzedaż gotowej podpałki do grilla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA