REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy
Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy obowiązuje mimo zjawiska spożywania tych kosmetyków przez niektóre osoby jako napoje alkoholowe w celu odurzenia się (upojenia). Zdaniem TSUE nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy prawidłowo (tj. zgodnie z przeznaczeniem) oznaczonego produktu tylko z tej przyczyny, że produkt bywa wykorzystywany do celów niezgodnych z jego przeznaczeniem.

Polskie kosmetyki ze skażonym alkoholem etylowym sprzedawane … i konsumowane na Litwie

REKLAMA

Bene Factum, spółka z siedzibą na Litwie, przywoziła na terytorium Litwy w celach handlowych nabyte od spółki z siedzibą w Polsce płyny do płukania ust i alkohol kosmetyczny. Te produkty kosmetyczne były dopuszczone do swobodnego obrotu na terytorium Polski, a  zawarty w tych produktach alkohol etylowy został skażony zgodnie z wymogami obowiązującymi w Polsce (ale nie zgodnie z wymogami litewskimi). Do skażenia został użyty alkohol izopropylowy, będący substancją toksyczną. Te kosmetyki były produkowane przez polską firmę na zamówienie Bene Factum, która kontrolowała proces produkcyjny, m.in. decydując o składzie, wyglądzie opakowania i oznakowaniu produktów.

REKLAMA

Bene Factum nie zgłosiła przywozu tych towarów na terytorium litewskie i nie uiściła podatku akcyzowego od zawartego w spornych produktach alkoholu etylowego. Bowiem litewskie przepisy o podatku akcyzowym, zgodnie z przepisami unijnymi zwalniają z podatku akcyzowego alkohol etylowy skażony zgodnie z wymogami odpowiedniego państwa członkowskiego i wykorzystywany do wytwarzania produktów niespożywczych (także w przypadku alkoholu etylowego, zawartego w produktach niespożywczych, przywożonego z innego państwa członkowskiego UE).

Litewski organ podatkowy przeprowadził w odniesieniu do Bene Factum kontrolę podatkową, w wyniku której odkrył, że dystrybuowane przez Bene Factum kosmetyki zawierające skażony alkohol etylowy były sprzedawane przez różnych dystrybutorów hurtowych i detalicznych, m.in. prowadzących kioski. Zdaniem organu podatkowego: W kioskach tych sprzedaż spornych produktów była zasadniczo zorientowana na klientów konsumujących je jako odurzające napoje alkoholowe.

W toku postępowania podatkowego stwierdzono m.in., że:

1) Bene Factum nie podjęła żadnych specjalnych działań mających zapobiec konsumpcji importowanych kosmetyków jako napojów alkoholowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) opakowanie kosmetyków wybrane przez Bene Factum zawierało np. oznaczenie procentowej zawartości alkoholu,

3) do kosmetyków dodano środki aromatyzujące.

Zdaniem litewskich organów podatkowych ww. okoliczności, a także niska cena kosmetyków przyczyniały się do nabywania i spożywania tych kosmetyków jako napojów alkoholowych.

Przy czym nie było żadnych wątpliwości, że osoby, które nabywały owe kosmetyki  musiały wiedzieć, że nabywały kosmetyki a nie napoje alkoholowe przeznaczone do spożycia.

Z drugiej strony spółka Bene Factum wiedziała o tym, że niektóre osoby spożywały te kosmetyki jako napoje alkoholowe.

Wyżej wskazane ustalenia doprowadziły do wezwania Bene Factum (przez litewski organ podatkowy) do zapłaty podatku akcyzowego od tych kosmetyków.

Po kolejnych odwołaniach spółki Bene Factum sprawa trafiła do naczelnego sądu administracyjnego Litwy, który zwrócił się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi odnośnie interpretacji art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Polecamy: INFORLEX Biznes

TSUE: Tylko alkohol przeznaczony do spożycia jest opodatkowany akcyzą

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 28 lutego 2019 r. w sprawie C‑567/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez naczelny sąd administracyjny Litwy w postępowaniu: „Bene Factum” UAB przeciwko krajowemu inspektoratem podatkowym przy ministerstwie finansów Republiki Litwy, znalazły się dwie główne tezy:

  1. Artykuł 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych należy interpretować w ten sposób, że znajduje on zastosowanie do alkoholu etylowego skażonego zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, zawartego w produktach kosmetycznych lub środkach higieny jamy ustnej, które, choć nie są przeznaczone jako takie do spożycia przez ludzi, są jednak spożywane jako napoje alkoholowe przez niektóre osoby.
  2. Artykuł 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83 należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie do alkoholu etylowego skażonego zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, zawartego w produktach kosmetycznych lub środkach higieny jamy ustnej, które, choć nie są przeznaczone jako takie do spożycia przez ludzi, są spożywane jako napoje alkoholowe przez niektóre osoby, jeżeli podmiot dokonujący przywozu tych produktów z danego państwa członkowskiego w celu umożliwienia w państwie członkowskim przeznaczenia ich dystrybucji przez inne osoby na rzecz konsumentów końcowych, wie, że są one również spożywane jako napoje alkoholowe, i zleca ich produkcję oraz etykietowanie, biorąc tę okoliczność pod uwagę w celu zwiększenia sprzedaży.

TSUE przypomniał, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. dyrektywy 92/83 w Unii Europejskiej (co do zasady) alkohol etylowy jest opodatkowany podatkiem akcyzowym.

Jednak art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83 przewiduje zwolnienie z akcyzy dla alkoholi, które nie są przeznaczone do spożycia jako napoje. Przepis art. 27 ust. 1 wprowadza dwa przypadki zwolnienia:

REKLAMA

- alkohol całkowicie skażony - ust. 1 lit. a) - w stosunku do którego zmienia się całkowicie jego zapach, smak i kolor. Gdy produkty są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie skażonego po dodaniu niektórych substancji, muszą to być substancje dozwolone w przepisach państwa członkowskiego. Jest to radykalne przetworzenie, do którego stosuje się względne ujednolicenie, ponieważ substancje zatwierdzone przez każde państwo członkowskie są uznawane w całej Unii Europejskiej.

- alkohol częściowo skażony - ust. 1 lit. b) - w innych przypadkach ze względu na potrzeby produkcyjne stosowanie całkowicie skażonego alkoholu nie jest właściwe i wymagane jest stosowanie alkoholi, których skażenie jest bardziej umiarkowane, tak aby wpływać tylko na jego zapach lub smak. Substancje skażające stosowane w całkowitym skażeniu zazwyczaj są bardzo agresywne ze względu na swój zapach lub smak oraz nie nadają się do zastosowań, które wymagają nałożenia ich na ciało, jak to ma miejsce na przykład w przypadku produktów kosmetycznych lub środków do higieny jamy ustnej. W tych przypadkach nie istnieje ujednolicenie, więc każde państwo reguluje substancje skażające określone w jego własnym ustawodawstwie.

Jak wskazał Rzecznik Generalny Manuel Campos Sánchez-Bordony w swojej opinii poprzedzającej przedmiotowy wyrok, zwolnienie z art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83

jest uzależnione od jednoczesnego spełnienia następujących warunków:

- alkohol musi zostać poddany skażeniu zgodnie z wymogami państwa członkowskiego,

- alkohol (częściowo skażony) musi zostać użyty do wytworzenia dowolnego produktu,

- wytworzony w ten sposób produkt nie może być przeznaczony do spożycia przez ludzi.

TSUE uznał, że jeżeli w danym stanie faktycznym wszystkie trzy ww. warunki zostały łącznie spełnione (a tak było w rozpatrywanej sprawie), to nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy (także w innym państwie członkowskim UE) takich produktów, nawet jeżeli zdarzają się przypadki spożywania tych produktów.

Analogiczny wyrok wydał Trybunał 7 grudnia 2000 r. (sprawa Włochy/Komisja – sygn. C‑482/98). W tym wyroku Trybunał uznał, że nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy danego produktu tylko z tej przyczyny, że jego rzeczywiste przeznaczenie nie odpowiada nazwie nadanej mu przez przedsiębiorcę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA