REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza i cło od karetek pogotowia i innych pojazdów sanitarnych

Subskrybuj nas na Youtube
karetka pogotowia, ambulans, pojazd sanitarny
karetka pogotowia, ambulans, pojazd sanitarny
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Związek Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych ostrzega, że ich branża znalazła się na skraju bankructwa na skutek działań urzędów celnych i skarbowych oraz nieprecyzyjnych regulacji prawnych. Od wielu miesięcy producenci i dystrybutorzy pojazdów sanitarnych są nieustannie kontrolowani przez służby celne i skarbowe, nakładające wsteczny podatek akcyzowy za lata 2006 - 2009.

Zdaniem ZPiDPS organy te błędnie interpretują prawo i łamią dobre zwyczaje w relacjach państwa z biznesem, w celu osiągnięcia iluzorycznych wpływów budżetowych, co prowadzi do nieuchronnej likwidacji sektora produkcji pojazdów sanitarnych w Polsce.  

REKLAMA

Autopromocja

„Urzędy Celne naliczyły nam podatek akcyzowy wstecznie, na podstawie nowej interpretacji przepisów, które w momencie wszczęcia kontroli już nie obowiązywały. Do końca lutego 2009 r. producenci pojazdów sanitarnych klasyfikowali wytworzone przez siebie pojazdy jako „samochody służby zdrowia na podwoziach samochodów ciężarowych”, czyli pojazdy specjalnego przeznaczenia, które nie podlegały akcyzie – opierając się na PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) z 1997, gdyż ta wersja nas obowiązywała” – mówi Wincenty Zeszuta, prezes Związku Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Od 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa akcyzowa. Zdaniem Izby Celnej obecnie wszystkie ambulanse bez względu na ich rzeczywiste przeznaczenie powinny być klasyfikowane zgodnie z symbolem CN 8703 powiązanym z PKWiU z roku 2004 symbolem 34.10.2, czyli jako auta osobowe do przewozu osób i powinny zostać objęte akcyzą. Przy pojemności silników przekraczającej dwa litry oznacza to opłatę w wysokości 18,6%.

Zdaniem celników, z pojazdów medycznych do zwolnionej z akcyzy kategorii CN 8705 kwalifikowałyby się jedynie ruchome przychodnie rentgenowskie lub kołowe kliniki z salą operacyjną. „Karetkę reanimacyjną definiują jako samochód osobowy, przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, tj. osób chorych i wymagających pomocy medycznej udzielanej przy użyciu sprzętu stanowiącego jego wyposażenie” – podkreśla prezes Zeszuta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akcyza od ambulansów

Na początku 2013 roku został utworzony Związek Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych, który podejmuje szereg działań na rzecz swoich członków. Prezes i członkowie związku spotkali się z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, m.in. Szefem Izb Celnych wiceministrem Jackiem Kapicą, przeprowadzili liczne rozmowy telefoniczne z wysokimi rangą urzędnikami oraz złożyli w urzędach kilkanaście dowodów, łącznie ze stanowiskami Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Zdrowia, potwierdzające prawidłowe działanie członków związku. Pisma szczegółowo wyjaśniające rożne aspekty sprawy zostały wystosowane do Pana Premiera, wicepremiera i ministra finansów (dwukrotnie), wicepremiera i ministra gospodarki (dwukrotnie) i do przewodniczącego Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów.

REKLAMA

„Nie otrzymaliśmy żadnych merytorycznych odpowiedzi. Przy sympatyzującej postawie wielu urzędników, powiedziano im jednak, że żadne argumenty nie mają znaczenia ponieważ sprawa wymierzania akcyzy, kar i odsetek została postanowiona na wysokim szczeblu i decyzje urzędów można skarżyć jedynie w sądzie, do czego członków związku oficjalnie zachęcano. Urzędy Celne obstają nadal przy stanowisku, że pojazdy ciężarowe używane do produkcji ambulansów  są samochodami osobowymi i jako takie podlegały akcyzie.„ – mówi W. Zeszuta.

Nie wszystkie organy celne tak samo interpretują przepisy. Innego zdania jest Izba Celna w Łodzi, która te same przepisy interpretuje odmiennie i nie naliczyła akcyzy na karetki sanitarne wyprodukowane w firmie AMZ Sp. z o.o., z siedzibą w Kutnie.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Taka dowolna interpretacja przepisów czy raczej tworzenie nowej rzeczywistości prawnej bez ustawowych podstaw, wbrew logice i interesom państwa, jest nie do przyjęcia. Wykreowana została absurdalna sytuacja, w której przez wiele lat akceptowano praktykę nie wymierzania akcyzy. Żadna z licznych kontroli sprawdzających nasze działania do roku 2011 nie uznała tego za nieprawidłowość, bo było to zgodne z ówcześnie obowiązującym prawem i logiką. Teraz pojawiły się trudności w zrównoważeniu budżetu, postanowiono więc wstecznie ogłosić nową interpretację przepisów.

Naliczaniu akcyzy za lata 2006 – 2009 towarzyszy naliczanie odsetek urzędowych i wymierzanie kar finansowych za rzekome łamanie przez nas przepisów. Dokonuje się wpisów do hipotek naszych nieruchomości, zajmuje pieniądze na kontach itp. co uniemożliwia nam codzienną działalność i doprowadzi w konsekwencji do likwidacji firm.” – mówi prezes.

Korekta rozliczeń VAT dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu – ochrona leasingobiorców

 „Największym absurdem tej sytuacji jest obciążanie nas akcyzą i karami za to, że jedna część państwa (służba zdrowia) odniosła korzyści nie płacąc akcyzy w przeszłości. Teraz druga cześć tego samego państwa wymierza nam za to wsteczne podatki i nalicza kary. W międzyczasie natomiast żaden z licznych urzędów czy służb kontrolnych nie miał najmniejszych zastrzeżeń co do stosowanej przez nas praktyki nie naliczania tej akcyzy. Nawiasem mówiąc, dzięki nieuiszczeniu akcyzy służba zdrowia mogła zakupić dodatkowo około 400 karetek. Rekapitulując: państwo skorzystało kupując tańsze karetki, a teraz państwo usiłuje wyegzekwować od nas wstecznie akcyzę i kary po to, żeby ponownie odnieść korzyść w postaci bezprawnie nałożonych na nas kwot.” – mówi prezes Wincenty Zeszuta.

„Jest to jednak bardzo krótkoterminowa „korzyść”, która szybko zamieni się w długotrwałe straty i koszty, ponoszone przez państwo. Ogromne będą też koszty społeczne likwidacji miejsc pracy, utraty wpływów podatkowych od firm prowadzących w tym sektorze działalność, które to zostaną doprowadzone do upadłości. Służba zdrowia będzie musiała importować droższe karetki, znacznie pogorszy się ich obsługa techniczna a więc i niezawodność, będą mnożyć się przypadki awarii w czasie przewozu chorych czy rannych.  Bardzo dobrze działający dotychczas polski sektor gospodarki, który osiągnął najwyższy poziom światowy, przestanie istnieć.” – podkreśla prezes Związku Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych.

Producenci pojazdów sanitarnych budują również pojazdy specjalne dla MON, MS, Kancelarii Premiera i Prezydenta, BOR oraz ważnych służb państwowych.

Jeśli działania służb finansowych nie zostaną wstrzymane, ich skutki będą rozległe i nadzwyczaj szkodliwe.

1) Zniszczony zostanie sektor krajowej produkcji pojazdów sanitarnych, który stal się bardzo dynamicznym, tworzącym znaczną wartość dodaną, fragmentem polskiej gospodarki. Ambulanse sanitarne są jedynym typem pojazdów, jakie nie są do Polski importowane.  Wręcz przeciwnie, coraz więcej karetek idzie na eksport. Nasza produkcja zaspakaja 100% potrzeb służby zdrowia. Likwidacja tak dynamicznej grupy zawodowej będzie niewybaczalnym i kosztownym błędem.  

2) Budżet uzyska jednorazowo ok. 15 milionów złotych z wymierzonych wstecz opłat akcyzowych, grzywien i odsetek urzędowych.


3) Pracę straci kilka tysięcy bardzo wysoko wykwalifikowanych osób zatrudnionych bezpośrednio lub pośrednio w produkcji i serwisie.  Odtworzenie w przyszłości tego sektora będzie niezwykle trudne i kosztowne. 

4) Budżet rocznie będzie wypłacać ok.100 milionów złotych na koszty zasiłków dla bezrobotnych, prób przekwalifikowania ich i znalezienia innych miejsc pracy oraz na znacznie droższy import pojazdów sanitarnych dotychczas produkowanych w Polsce. Brak wyspecjalizowanego serwisu eksploatowanych pojazdów doprowadzi do ich przyśpieszonej dekapitalizacji i narastającej zawodności technicznej.

5/ Sprawy sądowe skierowane przeciwko niesłusznym decyzjom urzędników będą prawdopodobnie wygrywane, w związku z czym budżet odda to, co wcześniej uzyskał, dodatkowo ponosząc  koszty prawne, sądowe i odsetek urzędowych.

6/ Wystąpią problemy z certyfikacją producentów pod kątem wymogów bezpieczeństwa państwa (certyfikaty dostępu do informacji niejawnej itd..). Kiedy upadną firmy dotychczas działające i posiadające niezbędne dopuszczenia ze strony władz bezpieczeństwa. Czy takie certyfikaty otrzymają podmioty zagraniczne i na jakich podstawach?

7/ Koszt pojazdów specjalnych dla organów i instytucji państwowych znacznie wzrośnie. Szczególnie poszkodowane będzie Ministerstwo Zdrowia, wojewódzkie jednostki pogotowia ratunkowego oraz szpitale, które będą musiały płacić zdecydowanie więcej za importowane pojazdy sanitarne. Utracimy też wpływy za pojazdy obecnie eksportowane.

8/ Polscy odbiorcy państwowi (a więc budżet) będą kupować karetki produkowane zagranicą, w cenie o ok. 25 proc. wyższej od polskich.

9/ Uratowanie 200 miejsc pracy w fabryce Fiata w Nowych Tychach kosztuje kilkaset milionów złotych pomocy i subsydiów budżetowych. W przypadku producenta karetek i wokół tego sektora zniknie ponad 3000 miejsc pracy. Dlaczego? Ponieważ niektórzy urzędnicy chcą uzyskać ok. 15 mln zł nienależnej akcyzy. To absurd.

10/ Najsmutniejsze jest ślepe brnięcie państwa w obronę raz podjętej, bezpodstawnej decyzji. Prywatnie urzędnicy przyznają, że to bezsens i sugerują kierowanie spraw do sądu. To, że w międzyczasie upadną firmy, nikogo nie interesuje.

Akcyzy, jakiej producenci pojazdów sanitarnych nie naliczyli zgodnie z obowiązującą w latach 2006 - 2009 wykładnią prawa, nie wykorzystali oni jako własnych zysków. To instytucje i jednostki państwa, które dzisiaj drugim swoim ramieniem, finansowym, usiłują doprowadzić ten sektor do bankructwa, kupowały pojazdy sanitarne taniej, bo bez akcyzy. Państwo więc już raz skorzystało z braku opłat akcyzowych. Nigdy nie zareagowało w minionych latach na fakt jej nieopłacenia, nigdy nie interpretowało ówczesnych przepisów tak, jak teraz to robi. Wręcz przeciwnie, wszelkie kontrole akceptowały wówczas stan faktyczny.

Firmy naszego sektora nie mogą zrozumieć dlaczego w sprawie ogromnie ważnej dla wyspecjalizowanej grupy zawodowej - czyli dla nas -  ale także dla państwa i jego istotnych interesów oraz rynku pracy, nie uzyskali wiążących odpowiedzi od nikogo, kto otrzymał ich merytoryczne i bardzo rzeczowo przedstawione listy i argumenty. Ta sporna sprawa dotyczy karetek sanitarnych,  a więc sektora, którego sprawne działanie interesuje każdego Polaka.

Pragniemy jednoznacznie podkreślić iż jesteśmy polskimi producentami, którzy do końca lutego 2009 r. obowiązani byli stosować polskie przepisy PKWiU z 1997r a nie nomenklaturę scaloną CN.  Dlaczego Ministerstwo Finansów nie uznaje faktu iż ustawa akcyzowa z roku 2004 (czyli przed wejściem Polski do struktur Unii Europejskiej) rozgraniczała produkcję krajową (mającą się posługiwać PKWiU z roku 1997) od importu (gdzie posługiwano się nomenklaturą scaloną CN).  Jedyną odpowiedzią jaka się nasuwa to brak odpowiedzialności  i wyobraźni.”- stwierdza prezes związku.

Z szacunkiem i wielką nadzieja odbieramy wyroki sadu w sprawach interpretacji przepisów o pojazdach sanitarnych . Zgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem WSA w Gdańsku i Olsztynie odrzuciły decyzje służb celnych i skarbowych wymierzających wstecznie opłaty akcyzowe. Te wyroki przywracają wiarę w praworządność, ale mogą nie odwrócić postępującej zapaści w firmach tego sektora. 

Przy okazji - pragniemy zwrócić uwagę na Polska Normę PN-EN 1789, która szczegółowo określa wymiary przedziału medycznego w ambulansie. Wymogów tych nie jest w stanie spełnić żaden samochód osobowy, spełniają natomiast autobusy i właśnie samochody ciężarowe.

Cała sprawa toczy się w czasie kryzysu, przy rekordowym bezrobociu i słabnącym wzroście gospodarczym. Wszystkie ważne osobistości nieustannie składają publiczne deklaracje o poparciu dla gospodarki. Dobra okazja, żeby je praktycznie spełnić. Bez wysiłku, bez nowych ustaw, bez kosztów. Apelujemy do rządzących – macie dobra okazję. Zróbcie to”podkreśla Wincenty Zeszuta.

***

Związek Producentów i Dystrybutorów Pojazdów Sanitarnych został zarejestrowany 19 lutego 2013 r. Prezesem Zarządu jest Pana Wincenty Zeszuta. Celem działania związku jest prowadzenie działań na rzecz przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju runku pracy, ochrona praw i prezentowanie interesów zrzeszonych organizacji pracodawców wobec organów władzy publicznej, organizowanie pomocy członkom Związku w rozwiązywaniu problemów merytorycznych, ekonomicznych, organizacyjnych i prawnych związanych z podejmowaniem przez nich działalności gospodarczej w kraju i za granicą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA