REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć umowę leasingu finansowego w walucie obcej

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka zawiera jako finansujący umowy leasingowe, w tym także leasingu finansowego w myśl przepisów updop. Najpóźniej na koniec miesiąca spółka zalicza przychód z tytułu raty leasingowej za dany miesiąc (według kursu średniego NBP). Czy wpłaty dokonywane przez korzystającego po terminie, z tytułu raty leasingowej w leasingu finansowym, będą powodować powstanie u spółki podatkowych różnic kursowych?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W leasingu finansowym tzw. kapitałowa część opłaty leasingowej, jako neutralna podatkowo (nie stanowi ona ani przychodu, ani kosztu podatkowego stron), nie będzie powodować także powstawania podatkowych różnic kursowych. Przy leasingu finansowym podatkowe różnice kursowe mogą powstać natomiast w tzw. części odsetkowej raty leasingowej.

UZASADNIENIE

Przychody w walutach obcych (podobnie jak i koszty) należy przeliczać na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 12 ust. 2 updop).

REKLAMA

W sytuacji uzyskiwania przychodów w walucie obcej może dojść u podatnika do powstawania tzw. różnic kursowych. W praktyce mogą one przyjąć postać bądź dodatnich różnic kursowych zwiększających przychody, bądź ujemnych różnic kursowych zwiększających koszty uzyskania przychodów. Podatnicy mają także możliwość wyboru (zgodnie z art. 9b ust. 1 updop) sposobu ustalania różnic kursowych na podstawie reguł wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych bądź na podstawie przepisów o rachunkowości (w tym przypadku pod warunkiem, że w okresie przynajmniej trzech lat od wyboru tej metody sprawozdania finansowe podatnika będą badane przez podmioty uprawnione do ich badania). W dalszej części odpowiedzi zakładamy, że spółka dokonuje rozliczenia różnic kursowych na podstawie przepisów podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełny katalog przypadków powstawania podatkowych różnic kursowych zawiera art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji opisanego w zapytaniu leasingu finansowego i spółki będącej finansującym (a więc odbiorcą rat leasingowych) zastosowanie znajdą zapisy art. 15a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 updop, zgodnie z którymi dodatnie różnice kursowe (zwiększające przychody) powstają, jeżeli wartość przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia. I analogicznie, ujemne różnice kursowe (zwiększające koszty) powstają, jeżeli wartość przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, ponownie przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia.

Przy czym przez średni kurs ogłaszany przez NBP, o którym mowa powyżej, należy rozumieć kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 15a ust. 6 updop).

W przypadku umów leasingu finansowego do przychodów finansującego i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat leasingowych w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (art. 17f ust. 1 updop). Oznacza to, że w przypadku leasingu finansowego przychodem dla spółki będzie jedynie ta część opłat leasingowych, która przewyższa spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu, tzw. część odsetkowa raty.

Oba wskazane przepisy (art. 15a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 updop) wyraźnie stanowią jednak o „przychodzie należnym”. O przychodzie należnym nie można mówić, gdy określony wpływ pieniężny jest ustawowo wyłączony z przychodów podatkowych. Tak jest w przypadku zapłaty kapitałowej części raty leasingowej, która nie generuje przychodu. Nie ma więc do niej zastosowania art. 15a updop. Przepis ten zastosujemy natomiast w odniesieniu do odsetkowej części raty leasingowej, która stanowi przychód finansującego.

Takie stanowisko zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 23 czerwca 2009 r., nr IPPB3/423-462/08/MK:

Reasumując, należy stwierdzić, iż w walutowym leasingu finansowym: odsetkowa część opłaty leasingowej generuje przychód u Finansującego, co skutkuje powstaniem różnic kursowych w trybie art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kapitałowa część opłaty leasingowej nie generuje przychodu Finansującego - nie powstają zatem u Finansującego różnice kursowe.


• art. 12 ust. 3c, art. 15a, art. 17f ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1664

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA