REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Bukowska
Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?
Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. sfinansowała dwóm członkom rady nadzorczej szkolenie w zakresie controllingu i rachunkowości. Czy wydatek ten, ze względu na przedmiot szkolenia, może zostać zaliczony do kosztów spółki? W jaki sposób nakłady na szkolenie powinni opodatkować członkowie rady nadzorczej?

Wydatki na szkolenie członków rady nadzorczej - czy mogą być kosztem podatkowym?

RADA
Dodatkowe świadczenia przyznane członkom rad nadzorczych, oprócz wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji, nie mogą być przez spółkę zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dla członków rady nadzorczej wartość opłaconego szkolenia jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście.
UZASADNIENIE
Członek rady nadzorczej może pełnić swoją funkcję za wynagrodzeniem albo honorowo. Niezależnie od ustalonego wynagrodzenia, spółka może dokonywać na rzecz członka rady nadzorczej innych świadczeń. Do typowych należą: zwrot kosztów używania prywatnego telefonu, ryczałt za korzystanie z samochodu osobowego, wykupienie szkolenia lub refundacja wydatków poniesionych na ten cel. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przypadku Państwa spółki, która zdecydowała się na finansowanie członkom rady nadzorczej szkolenia w zakresie controllingu i rachunkowości.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a updop za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionej funkcji.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionej funkcji.
Oznacza to, że do kosztów spółka ma prawo zaliczyć tylko wynagrodzenia wypłacane członkom rady nadzorczej z tytułu pełnionych przez nich funkcji. Świadczenia dodatkowe nie mogą być ujęte w kosztach, mimo że są związane z działalnością spółki i z uzyskiwanym przez nią przychodem. W związku z tym Państwa spółka nie może wydatków poniesionych na szkolenie członków rady nadzorczej zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 14 lipca 2005 r. nr 1472/ROP1/432-168-163/05/PS czytamy, że:
(...) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów wypłaty dokonywane przez spółkę na rzecz członków rady nadzorczej z tytułu korzystania przez nich z prywatnych telefonów dla celów pełnionej funkcji, jak również wydatki spółki przeznaczone na szkolenie specjalistyczne (z zakresu prawa handlowego, rachunkowości itp.) osób wchodzących w skład rady nadzorczej.
Członkowie rad nadzorczych wykonujący swoją funkcję za wynagrodzeniem rozliczają otrzymane kwoty jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 updof). Powstaje jednak pytanie, czy do tego samego źródła należy zaliczyć także dodatkowe korzyści majątkowe uzyskiwane od spółki.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy się odwołać do art. 13 pkt 7 updof. Ponieważ ustawodawca posłużył się określeniem „przychody” otrzymywane przez osoby należące m.in. do rad nadzorczych, to należy uznać, że dodatkowe świadczenia ponoszone za członków rad nadzorczych, jeśli wykazują związek z pełnioną przez te osoby funkcją, są przychodami z działalności wykonywanej osobiście.
Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 25 listopada 2004 r. nr PD-3/005/2-686/2004/L czytamy, że:
(...) przychody członków rady nadzorczej, w tym także koszty szkolenia tych osób pokryte przez jednostkę, tj. spółdzielnię mieszkaniową, będą stanowić przychód uczestnika szkolenia (członka rady nadzorczej) z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Zatem od tego przychodu, w myśl art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 ww. ustawy, spółdzielnia mieszkaniowa jako płatnik dokonujący wypłaty tych należności ma obowiązek pobrać i przekazać do właściwego urzędu skarbowego zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% należności.

Podstawa prawna:
- art. 219, art. 220 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540
- art. 13 pkt 7, art. 20 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Wioletta Bukowska, ekspert w zakresie podatków dochodowych
 

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA