REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie
Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Estoński CIT jest wymagający, podatnik chcący rozliczać się w ten sposób musi spełnić szereg warunków. Jednym z nich jest to aby mniej niż 50% mniej przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty podatku od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności. Wątpliwości podatników zaczęło wzbudzać to, czy ten limit obejmuje także zbywanie własnych wierzytelności. Sądy administracyjne w tym zakresie przedstawiają odmienne interpretacje. Dlatego każdorazowo dla podatnika najbezpieczniejsze będzie wystąpienie z wnioskiem o wiążącą interpretację podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

Estoński CIT w sądach: są wyroki sądów administracyjnych korzystne dla podatników

REKLAMA

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. III SA/Wa 553/23 oraz w wyroku z dnia 6 lipca 2023 r., sygn. III SA/Wa 627/23 uznał, że limit z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a (dotyczący przychodów z wierzytelności) nie dotyczy zbycia własnych wierzytelności. Czyli jeśli przychody podatnika uzyskane w ramach umowy faktoringu będą przekraczały powyższy limit, będzie on wciąż mógł korzystać z opodatkowania w ramach Estońskiego CIT.

W cytowanym wyroku uznano, że art. 28j ust. 1 pkt. 2 lit. a ustawy o CIT dotyczy wyłącznie przysporzeń podatnika o charakterze pasywnym, czyli niebędących następstwem aktywnej działalności gospodarczej. Faktoring – zdaniem Sądu – jest jednak czymś innym. Miałby on być sposobem przedsiębiorcy na pozyskanie finansowania zewnętrznego, nieco zbliżonym do kredytu. Tym samym, nie jest to żaden przychód pasywny i nie można go wliczać do limitu z tej regulacji. A w konsekwencji korzystanie przez podatnika z usług faktoringu nie pozbawia go możliwości rozliczania w ramach Estońskiego CIT.

Innymi słowy, zbycie własnych wierzytelności nie jest działalnością pasywną, lecz formą finansowania zewnętrznego dla przedsiębiorcy i z tego powodu nie powinien on być wliczany do limitu przychodów warunkującego możliwość skorzystania z Estońskiego CIT. Ustawodawca zaś wprowadzając ten limit, dążył do ograniczenia możliwości skorzystania z Estońskiego CIT podmiotom prowadzącym działalność pasywną. Do działalność pasywnej trzeba zaliczyć – jak wskazuje WSA w Warszawie w powyższym wyroku – przykładowo przychody z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, a także ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych.

W powyżej opisywanych wyrokach, sądy starały się zatem zbadać, czym tak naprawdę z perspektywy gospodarczej jest faktoring. I poprzez taką optykę, dokonać interpretacji niejasnych przepisów. Wnioski wysunięte przez sądy są bardzo korzystne dla podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy podatnik nie będzie uprawniony do korzystania z Estońskiego CIT? Zostały wydane również wyroki niekorzystne

REKLAMA

Innego zdania był jednak WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. I SA/Bd 24/24. Sąd w tym wyroku interpretując omawiany limit skupił się przede wszystkim na przepisach prawa cywilnego. W tym ujęciu, wskazywał, że należy odróżnić samo zbycie wierzytelności od czynności, z której owa wierzytelność wynika. Innymi słowy, wierzytelność jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej, jej zbycie następuje zaś w drodze kolejnej umowy.

Zaakcentowano także, że kwota wynikająca z tej pierwszej umowy, może – i najczęściej - różni się od ceny, po której w dalszej kolejności jest zbywana wierzytelność. Takie rozumowanie miałoby przemawiać za tym, że w przypadku faktoringu mamy do czynienia z przychodem z wierzytelności, a to oznacza, że powinniśmy go wliczać do omawianego limitu. W następstwie tego podatnik może nie być uprawniony do korzystania z Estońskiego CIT-u.

Rozbieżne orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawie Estońskiego CIT. Wnioski dla podatników

Jak widać zbycie własnych wierzytelności w kontekście Estońskiego CIT jest przedmiotem rozbieżnego orzecznictwa sądów administracyjnych. Jak dotąd nie doczekaliśmy się jeszcze żadnego wyroku NSA na ten temat, a więc podatnicy, by się zabezpieczyć powinni każdorazowo występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie.

Inną drogą jest zadanie pytania prejudycjalnego do TSUE, które na wniosek pełnomocnika podatnika może skierować polski sąd administracyjny do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. A warto ponieważ europejski trybunał w oparciu o przepisy unijne dba o wyważenie interesów fiskalnych skarbu państwa i przedsiębiorców, biorąc pod uwagę szerszy kontekst gospodarczy i może rozstrzygnąć wątpliwości polskich sądów oraz wyznaczyć stabilną linię orzeczniczą.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA