REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

radca prawny
Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie
Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Estoński CIT jest wymagający, podatnik chcący rozliczać się w ten sposób musi spełnić szereg warunków. Jednym z nich jest to aby mniej niż 50% mniej przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty podatku od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności. Wątpliwości podatników zaczęło wzbudzać to, czy ten limit obejmuje także zbywanie własnych wierzytelności. Sądy administracyjne w tym zakresie przedstawiają odmienne interpretacje. Dlatego każdorazowo dla podatnika najbezpieczniejsze będzie wystąpienie z wnioskiem o wiążącą interpretację podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Estoński CIT w sądach: są wyroki sądów administracyjnych korzystne dla podatników

WSA w Warszawie w wyroku z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. III SA/Wa 553/23 oraz w wyroku z dnia 6 lipca 2023 r., sygn. III SA/Wa 627/23 uznał, że limit z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a (dotyczący przychodów z wierzytelności) nie dotyczy zbycia własnych wierzytelności. Czyli jeśli przychody podatnika uzyskane w ramach umowy faktoringu będą przekraczały powyższy limit, będzie on wciąż mógł korzystać z opodatkowania w ramach Estońskiego CIT.

W cytowanym wyroku uznano, że art. 28j ust. 1 pkt. 2 lit. a ustawy o CIT dotyczy wyłącznie przysporzeń podatnika o charakterze pasywnym, czyli niebędących następstwem aktywnej działalności gospodarczej. Faktoring – zdaniem Sądu – jest jednak czymś innym. Miałby on być sposobem przedsiębiorcy na pozyskanie finansowania zewnętrznego, nieco zbliżonym do kredytu. Tym samym, nie jest to żaden przychód pasywny i nie można go wliczać do limitu z tej regulacji. A w konsekwencji korzystanie przez podatnika z usług faktoringu nie pozbawia go możliwości rozliczania w ramach Estońskiego CIT.

Innymi słowy, zbycie własnych wierzytelności nie jest działalnością pasywną, lecz formą finansowania zewnętrznego dla przedsiębiorcy i z tego powodu nie powinien on być wliczany do limitu przychodów warunkującego możliwość skorzystania z Estońskiego CIT. Ustawodawca zaś wprowadzając ten limit, dążył do ograniczenia możliwości skorzystania z Estońskiego CIT podmiotom prowadzącym działalność pasywną. Do działalność pasywnej trzeba zaliczyć – jak wskazuje WSA w Warszawie w powyższym wyroku – przykładowo przychody z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, a także ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych.

REKLAMA

W powyżej opisywanych wyrokach, sądy starały się zatem zbadać, czym tak naprawdę z perspektywy gospodarczej jest faktoring. I poprzez taką optykę, dokonać interpretacji niejasnych przepisów. Wnioski wysunięte przez sądy są bardzo korzystne dla podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy podatnik nie będzie uprawniony do korzystania z Estońskiego CIT? Zostały wydane również wyroki niekorzystne

Innego zdania był jednak WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. I SA/Bd 24/24. Sąd w tym wyroku interpretując omawiany limit skupił się przede wszystkim na przepisach prawa cywilnego. W tym ujęciu, wskazywał, że należy odróżnić samo zbycie wierzytelności od czynności, z której owa wierzytelność wynika. Innymi słowy, wierzytelność jest następstwem zawarcia umowy cywilnoprawnej, jej zbycie następuje zaś w drodze kolejnej umowy.

Zaakcentowano także, że kwota wynikająca z tej pierwszej umowy, może – i najczęściej - różni się od ceny, po której w dalszej kolejności jest zbywana wierzytelność. Takie rozumowanie miałoby przemawiać za tym, że w przypadku faktoringu mamy do czynienia z przychodem z wierzytelności, a to oznacza, że powinniśmy go wliczać do omawianego limitu. W następstwie tego podatnik może nie być uprawniony do korzystania z Estońskiego CIT-u.

Rozbieżne orzecznictwa sądów administracyjnych w sprawie Estońskiego CIT. Wnioski dla podatników

Jak widać zbycie własnych wierzytelności w kontekście Estońskiego CIT jest przedmiotem rozbieżnego orzecznictwa sądów administracyjnych. Jak dotąd nie doczekaliśmy się jeszcze żadnego wyroku NSA na ten temat, a więc podatnicy, by się zabezpieczyć powinni każdorazowo występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie.

Inną drogą jest zadanie pytania prejudycjalnego do TSUE, które na wniosek pełnomocnika podatnika może skierować polski sąd administracyjny do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. A warto ponieważ europejski trybunał w oparciu o przepisy unijne dba o wyważenie interesów fiskalnych skarbu państwa i przedsiębiorców, biorąc pod uwagę szerszy kontekst gospodarczy i może rozstrzygnąć wątpliwości polskich sądów oraz wyznaczyć stabilną linię orzeczniczą.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA