REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przejęcie aportu przez wspólnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnik naszej spółki w 1995 r. wprowadził aport w postaci torów kolejowych. W 1996 r. aport ten został zamortyzowany. Obecnie wspólnik chce przejąć tory kolejowe w zamian za wkład pieniężny w wysokości 200 000 zł (na taką wartość wyceniono aport w momencie wniesienia do spółki). Czy spółka zapłaci podatek od uzyskanej kwoty?

RADA

REKLAMA

Opisana przez Państwa sytuacja nie jest zgodna z prawem. Spółka może co prawda wyzbyć się własności środka trwałego - np. przez sprzedaż, darowiznę, czy też zamianę. Dopóki jednak funkcjonuje, nie istnieje możliwość swoistego „wymieniania” składników majątku na środki pieniężne lub materialne wnoszone do niej przez udziałowców. Alternatywnie wspólnik może dokonać nabycia torów kolejowych na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Z uwagi jednak na charakter powiązań stron cena takiej transakcji powinna być zdecydowanie ustalona na poziomie bieżącej wartości torów. Inną metodą nabycia środka trwałego przez udziałowca mogłaby być likwidacja spółki oraz podział jej majątku.

UZASADNIENIE

Spółka z o.o. (podobnie jak akcyjna) posiada osobowość prawną i stanowi samodzielny byt prawny odrębny od osób udziałowców czy członków zarządu. Nawet gdy jej udziałowcem, jak i prezesem zarządu jest jedna osoba fizyczna (sytuacja taka stwarza czasem wrażenie „jedności” prawnej spółki i osoby fizycznej), oznacza to, że udziałowcy nie dysponują prawem do szeroko pojętego nabywania składników majątku spółki w sposób inny, czy też bardziej uprzywilejowany niż jakikolwiek podmiot trzeci. Dlatego opisane działanie należy rozpatrzeć jako dwie odrębne czynności:

1) Podwyższenie kapitału zakładowego spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do przychodów podatkowych spółki nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, czy też funduszu udziałowego (art. 12 ust. 4 pkt 4 updop). Oznacza to, że wpłata dokonana przez wspólnika na cele powiększenia kapitału zakładowego nie stanowi przychodu spółki.

Analogicznie sprawa przedstawia się z udziałowcem dokonującym wpłaty, niezależnie czy jest on osobą fizyczną, czy podatnikiem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład pieniężny (czyli w naszym przypadku) lub niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie stanowi przychodu.

2) Przekazanie wspólnikowi torów

Wniesienie wkładu pieniężnego nie może być w Państwa sytuacji traktowane jako działanie ekwiwalentne do przekazania wspólnikowi torów kolejowych. Należy zauważyć, że z tytułu dokonania podwyższenia kapitału zakładowego udziałowiec obejmuje dodatkowe udziały lub otrzymuje korzyść w postaci wzrostu wartości już posiadanych. Jeśli spółka posiada tylko jednego wspólnika, zaproponowana koncepcja prowadziłaby do sytuacji, że dokonujący dopłaty do kapitału zakładowego otrzymuje udziały w spółce w wysokości dokonanej wpłaty, a jednocześnie wyprowadza z niej środki trwałe o ekwiwalentnej wartości.

Podkreślenia wymaga, że działanie takie mogłoby być zinterpretowane jako działanie na szkodę spółki, za co k.s.h. przewiduje odpowiedzialność karną. Oczywiście otrzymane przez udziałowca tory kolejowe stanowiłyby w takiej sytuacji przychód w wysokości ich ceny rynkowej (z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia) z tytułu świadczenia otrzymanego nieodpłatnie.

Rekomendowane rozwiązanie

Udziałowiec może oczywiście zawrzeć ze spółką umowę kupna torów kolejowych. Jednak ze względu na charakter powiązań stron takiej transakcji cena takiej transakcji powinna być ustalona na poziomie ich bieżącej wartości rynkowej, tak aby nie została zakwestionowana przez organy podatkowe.

• art. 12 ust. 1 pkt 7, ust. 4 pkt 4, art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA