REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przejęcie aportu przez wspólnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnik naszej spółki w 1995 r. wprowadził aport w postaci torów kolejowych. W 1996 r. aport ten został zamortyzowany. Obecnie wspólnik chce przejąć tory kolejowe w zamian za wkład pieniężny w wysokości 200 000 zł (na taką wartość wyceniono aport w momencie wniesienia do spółki). Czy spółka zapłaci podatek od uzyskanej kwoty?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Opisana przez Państwa sytuacja nie jest zgodna z prawem. Spółka może co prawda wyzbyć się własności środka trwałego - np. przez sprzedaż, darowiznę, czy też zamianę. Dopóki jednak funkcjonuje, nie istnieje możliwość swoistego „wymieniania” składników majątku na środki pieniężne lub materialne wnoszone do niej przez udziałowców. Alternatywnie wspólnik może dokonać nabycia torów kolejowych na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Z uwagi jednak na charakter powiązań stron cena takiej transakcji powinna być zdecydowanie ustalona na poziomie bieżącej wartości torów. Inną metodą nabycia środka trwałego przez udziałowca mogłaby być likwidacja spółki oraz podział jej majątku.

UZASADNIENIE

Spółka z o.o. (podobnie jak akcyjna) posiada osobowość prawną i stanowi samodzielny byt prawny odrębny od osób udziałowców czy członków zarządu. Nawet gdy jej udziałowcem, jak i prezesem zarządu jest jedna osoba fizyczna (sytuacja taka stwarza czasem wrażenie „jedności” prawnej spółki i osoby fizycznej), oznacza to, że udziałowcy nie dysponują prawem do szeroko pojętego nabywania składników majątku spółki w sposób inny, czy też bardziej uprzywilejowany niż jakikolwiek podmiot trzeci. Dlatego opisane działanie należy rozpatrzeć jako dwie odrębne czynności:

1) Podwyższenie kapitału zakładowego spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do przychodów podatkowych spółki nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, czy też funduszu udziałowego (art. 12 ust. 4 pkt 4 updop). Oznacza to, że wpłata dokonana przez wspólnika na cele powiększenia kapitału zakładowego nie stanowi przychodu spółki.

Analogicznie sprawa przedstawia się z udziałowcem dokonującym wpłaty, niezależnie czy jest on osobą fizyczną, czy podatnikiem ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej objętych w zamian za wkład pieniężny (czyli w naszym przypadku) lub niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie stanowi przychodu.

2) Przekazanie wspólnikowi torów

Wniesienie wkładu pieniężnego nie może być w Państwa sytuacji traktowane jako działanie ekwiwalentne do przekazania wspólnikowi torów kolejowych. Należy zauważyć, że z tytułu dokonania podwyższenia kapitału zakładowego udziałowiec obejmuje dodatkowe udziały lub otrzymuje korzyść w postaci wzrostu wartości już posiadanych. Jeśli spółka posiada tylko jednego wspólnika, zaproponowana koncepcja prowadziłaby do sytuacji, że dokonujący dopłaty do kapitału zakładowego otrzymuje udziały w spółce w wysokości dokonanej wpłaty, a jednocześnie wyprowadza z niej środki trwałe o ekwiwalentnej wartości.

Podkreślenia wymaga, że działanie takie mogłoby być zinterpretowane jako działanie na szkodę spółki, za co k.s.h. przewiduje odpowiedzialność karną. Oczywiście otrzymane przez udziałowca tory kolejowe stanowiłyby w takiej sytuacji przychód w wysokości ich ceny rynkowej (z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia) z tytułu świadczenia otrzymanego nieodpłatnie.

Rekomendowane rozwiązanie

REKLAMA

Udziałowiec może oczywiście zawrzeć ze spółką umowę kupna torów kolejowych. Jednak ze względu na charakter powiązań stron takiej transakcji cena takiej transakcji powinna być ustalona na poziomie ich bieżącej wartości rynkowej, tak aby nie została zakwestionowana przez organy podatkowe.

• art. 12 ust. 1 pkt 7, ust. 4 pkt 4, art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA