REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować prawo do amortyzacji lokali mieszkalnych po 2022 r.?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
lokal amortyzacja
lokal amortyzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2022 r. na mocy art. 71 ustawy zmieniającej Polski Ład, przez ostatni rok, przedsiębiorcy mogą do kosztów uzyskania przychodów zaliczać odpisy amortyzacyjne z tytułu nabycia nieruchomości mieszkalnych. Od 2023 r. będzie obowiązywał bezwzględny zakaz amortyzacji lokali mieszkalnych.

Ochrona praw nabytych w Konstytucji RP a Polski Ład

Zgodnie z art. 2 Konstytucji Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej, z tej konstytucyjnej normy wywodzi się zasada ochrony praw nabytych i interesów w toku. Oznacza to, że Ustawodawca gwarantuje, że nabyte prawo nie powinno być nikomu odbierane ani w niekorzystny sposób zmieniane.

REKLAMA

Autopromocja

Zakaz amortyzacji nieruchomości – wątpliwości konstytucyjne

Wprowadzone, Nowym Ładem, zmiany zastrzegają, że podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osób prawnych mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych jakimi są budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej nabytych lub wytworzonych przed 31 grudnia 2021 r., nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r.

Nowe regulacje prawne zostały wprowadzone z pominięciem konstytucyjnej zasady ochrony praw nabytych i interesów w toku, Ustawodawca zastrzegł, co prawda, przepisy przejściowe, ale nie pozwalają one dokończyć rozpoczętych przedsięwzięć. Sytuacja taka jest niedopuszczalna, co potwierdzają wyroki Trybunału Konstytucyjnego (wyrok TK z 28 stycznia 2003 r. sygn. akt SK 37/01 i wyrok TK z 10 lutego 2015 r. sygn. akt P 10/11 pkt 4.2),

„(…) pozostaje w sprzeczności z zasadą ochrony praw nabytych i zasadą ochrony interesów w toku, wyrażonymi w art. 2 Konstytucji, pozbawienie podatnika prawa osiągnięcia celu amortyzacji, jakim jest zaliczenie w koszty podatkowe całości wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych rozłożonych w czasie (…)”.

Oczywiste jest, że przedsiębiorcy planując inwestycję, takie jak zakup nieruchomości, biorą pod uwagę dłuższą perspektywę czasu niż rok, takie przedsięwzięcia mają charakter długofalowy, z tego względu, wprowadzenia takich ograniczeń bez umożliwienia dokończenia amortyzacji na dotychczasowych zasadach godzi w interesy przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ograniczenie możliwości amortyzacji  - analogia sprzed kilku lat

Analogiczna sytuacja miała miejsca w 2018 r., Ustawodawca wprowadzając nowe przepisy ograniczające amortyzację środków trwałych otrzymanych w drodze darowizny, nie zapewnił ochrony praw nabytych. Ze względu na liczne apele oraz naciski społeczne, doszło do nowelizacji wprowadzonych przepisów, które umożliwiały kontynuację amortyzacji przez podatników, którzy ją rozpoczęli przed wprowadzeniem niekorzystnych dla podatników zmian. Wpłynęło to również na linię interpretacyjną, w której zaczęto powoływać się na ochronę praw nabytych i zmienione przepisy.

Jak zachować prawo do amortyzacji nieruchomości? Perspektywa prawnej batalii

Przedsiębiorcy, którzy chcą kontynuować amortyzacje nieruchomości mieszkalnych na starych zasadach, w pierwszej kolejności powinni wystąpić z wnioskiem o indywidualną interpretację podatkową do Krajowej Informacji Skarbowej. Z pewnością, otrzymają informację, że ich stanowisko jest nieprawidłowe. Taka niekorzystna interpretacja podlega zaskarżeniu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, gdzie za pomocą skargi na interpretacje podatkową można dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Potem, prawdopodobnie czeka nas jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny, a po wyczerpaniu wszystkich środków zaskarżania nawet i Trybunał Konstytucyjny.

W ostatnich tygodniach zaczęły zapadać pierwsze wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, nie są one jednak korzystne dla podatników. Sądy wskazują, że do oceny zgodności przepisów prawa z Konstytucją dokonuje Trybunał Konstytucyjny. Oznacza to, że na rozstrzygnięcie tej sprawy będziemy musieli jeszcze trochę poczekać. Nie oznacza to jednak, że nie warto walczyć o swoje prawa.

Sposób na zachowanie amortyzacji nieruchomości - estoński CIT

Spółki, które jako formę opodatkowania wybrały estoński CIT, nadal będą mogły dokonywać odpisów amortyzacyjnych od lokali mieszkalnych, zarówno od tych, które już posiadają oraz od tych, które nabędą w przyszłości. Zakaz amortyzacji dotyczy tylko amortyzacji podatkowej, księgowo (bilansowo) nadal będzie ona możliwa i odzwierciedlać będzie planowany okres użytkowania środka trwałego. Decydując się na estoński CIT, nie obowiązują nas zasady prawa podatkowego, a zasady prawa bilansowego, z tego względu odpisy amortyzacyjne nadal będą dla nas kosztem.

Agata Werecka, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA