REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe - które przepisy wybrać?

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.

W pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na zmianę wysokości progów, których przekroczenie obliguje do przygotowania dokumentacji. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązującymi limitami dla dokumentacji lokalnej są 10 mln PLN netto w odniesieniu do transakcji towarowych i finansowych oraz 2 mln PLN netto dla transakcji usługowych oraz pozostałych. Wcześniej, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2018 r., progi transakcyjne wahały się w granicach 50-500 tys. EUR i ustalane były indywidualnie. Ponadto, oprócz kryterium przedmiotowego (wartość transakcji), obowiązywało również kryterium podmiotowe dotyczące wysokości osiągniętych przychodów lub kosztów (2 mln EUR) – od którego w przypadku nowych regulacji nastąpiło całkowite odejście. Również próg dla przygotowania dokumentacji grupowej został zmieniony, tj. z 20 mln EUR (przychody/koszty podmiotu) na 200 mln PLN (skonsolidowane przychody grupy).

REKLAMA

Autopromocja

Istotną do rozważenia kwestią jest również obowiązek przygotowania analizy cen transferowych (analizy porównawczej albo analizy zgodności) do każdej dokumentacji lokalnej. Przed nowelizacją, do przygotowania analizy porównawczej bądź opisu zgodności zobowiązane były jedynie podmioty, których przychody lub koszty przekroczyły 10 mln EUR.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Jednym natomiast z największych udogodnień, jakie wprowadzone zostały od 2019 r., jest zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi. Podmioty, które chciałyby jednak z takiego ułatwienia skorzystać spełnić muszą określone ustawą dodatkowe przesłanki (nie mogą korzystać z określonych zwolnień podatkowych, jak też nie mogą ponosić strat podatkowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym minusem wyboru nowych przepisów jest dodatkowy obowiązek złożenia oświadczenia o tym, że ceny transferowe ustalone zostały na warunkach rynkowych. W przypadku bowiem stwierdzenia przez organ podatkowy, że ceny nie są ustalone – wbrew oświadczeniu – na poziomie rynkowym, osoby składające takie oświadczenie podlegać będą karze grzywny na podstawie kodeksu karnego skarbowego, sięgającej nawet 21 mln PLN.

Pomimo możliwości wyboru w odniesieniu do transakcji realizowanych w 2018 r. nowych przepisów, niektóre z wprowadzonych nowelizacją regulacji znajdą zastosowanie dopiero w odniesieniu do roku podatkowego 2019 r. Mowa o safe harbours (uproszczone zasady rozliczeń dotyczące usług o niskiej wartości dodanej i pożyczek), nowym formularzu informacji o cenach transferowych (TPR-C i TPR-P) czy też dodatkowym zobowiązaniu podatkowym (nowa instytucja w Ordynacji podatkowej).

Powyższa analiza wskazuje niewątpliwie na trudność w określeniu przepisów obiektywnie bardziej atrakcyjnych. Przyznanie takiego statusu jednemu z reżimów determinuje każdorazowo indywidualna sytuacja danego podmiotu. Przykładowo, dla podatników, którzy realizują wyłącznie transakcje krajowe (i spełniają określone ustawą wymogi) wybór nowego pakietu będzie zdecydowanie bardziej korzystny. Natomiast dla podmiotów realizujących usługowe transakcje międzynarodowe o wartości przekraczającej 2 mln PLN wybór „starych” przepisów wydaje się bardziej uzasadniony.
Dokonując wyboru pakietu regulacyjnego należy również pamiętać o braku możliwości wybiórczego stosowania przepisów dla nas korzystniejszych. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym umożliwiającym wybór nowych regulacji do roku 2018, wybierając dany reżim podatkowy musimy pamiętać, że stosujemy go w odniesieniu do wszystkich transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Dlatego też niezbędne jest całościowe spojrzenie i przeanalizowanie wszystkich aspektów różnicujących w jednym i w drugim przypadku obowiązki podatnika, zarówno pod kątem prowadzonej przez niego działalności, jak i wszystkich realizowanych w 2018 r. transakcji.

Wyżej wskazane zagadnienia zaprezentowane zostały poniżej w zbiorczym zestawieniu porównującym oba stany prawne.

CENY TRANSFEROWE 2018:

WYBÓR PAKIETU REGULACYJNEGO

Wprowadzonego 1.01.2019

Obowiązującego do 31.12.2018

Dokumentacja lokalna
(local file)

Obowiązek dokumentacyjny dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość netto przekracza w roku obrotowym:

► 10 mln PLN dla transakcji towarowych i finansowych,

► 2 mln PLN dla transakcji usługowych i pozostałych (niewymienionych powyżej).

Obowiązek dokumentacyjny uzależniony od wartości transakcji i wysokości przychodów lub kosztów podmiotu w poprzednim roku obrotowym.

Wysokość przychodów lub kosztów:

► 2 – 20 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 50 tys. EUR (wzrasta o 5 tys. EUR z każdym 1 mln EUR),

► 20 – 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 140 tys. EUR (wzrasta o 45 tys. EUR z każdymi 10 mln EUR),

► powyżej 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 500 tys. EUR.

Analiza porównawcza

Element konieczny każdej lokalnej dokumentacji podatkowej.

Obowiązek przygotowania przez podatników, których przychody lub koszty przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego

Dla transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez polskie podmioty powiązane, które nie poniosły straty podatkowej oraz nie korzystają z określonych zwolnień wyszczególnionych w UPDOP.

Brak odpowiadających regulacji.

Dokumentacja grupowa
(master file)

Obowiązek sporządzenia przez podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które należą do grupy podmiotów powiązanych, dla której sporządzane jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 mln PLN lub jej równowartość.

Obowiązek sporządzenia, jeżeli przychody lub koszty podmiotu powiązanego przekroczyły w poprzednim roku obrotowym równowartość 20 mln EUR.

Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Obowiązek złożenia do US wraz z oświadczeniem, że ceny transferowe ustalone są na warunkach rynkowych.

Obowiązek złożenia.

Safe harbours*

-

-

Informacja o cenach transferowych*

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Stawka sankcyjna*

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

*Zagadnienia, które pomimo wyboru w odniesieniu do roku 2018 r. nowych przepisów, mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.

 Anna PAPINA, Tax Consultant w RSM Poland, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA