Kategorie

Ceny transferowe - które przepisy wybrać?

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?
Ceny transferowe 2018/2019 - które przepisy wybrać?
Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.
Reklama

W pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na zmianę wysokości progów, których przekroczenie obliguje do przygotowania dokumentacji. Od 1 stycznia 2019 r. obowiązującymi limitami dla dokumentacji lokalnej są 10 mln PLN netto w odniesieniu do transakcji towarowych i finansowych oraz 2 mln PLN netto dla transakcji usługowych oraz pozostałych. Wcześniej, tj. zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2018 r., progi transakcyjne wahały się w granicach 50-500 tys. EUR i ustalane były indywidualnie. Ponadto, oprócz kryterium przedmiotowego (wartość transakcji), obowiązywało również kryterium podmiotowe dotyczące wysokości osiągniętych przychodów lub kosztów (2 mln EUR) – od którego w przypadku nowych regulacji nastąpiło całkowite odejście. Również próg dla przygotowania dokumentacji grupowej został zmieniony, tj. z 20 mln EUR (przychody/koszty podmiotu) na 200 mln PLN (skonsolidowane przychody grupy).

Istotną do rozważenia kwestią jest również obowiązek przygotowania analizy cen transferowych (analizy porównawczej albo analizy zgodności) do każdej dokumentacji lokalnej. Przed nowelizacją, do przygotowania analizy porównawczej bądź opisu zgodności zobowiązane były jedynie podmioty, których przychody lub koszty przekroczyły 10 mln EUR.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Jednym natomiast z największych udogodnień, jakie wprowadzone zostały od 2019 r., jest zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego dla transakcji realizowanych pomiędzy podmiotami krajowymi. Podmioty, które chciałyby jednak z takiego ułatwienia skorzystać spełnić muszą określone ustawą dodatkowe przesłanki (nie mogą korzystać z określonych zwolnień podatkowych, jak też nie mogą ponosić strat podatkowych).

Reklama

Niewątpliwym minusem wyboru nowych przepisów jest dodatkowy obowiązek złożenia oświadczenia o tym, że ceny transferowe ustalone zostały na warunkach rynkowych. W przypadku bowiem stwierdzenia przez organ podatkowy, że ceny nie są ustalone – wbrew oświadczeniu – na poziomie rynkowym, osoby składające takie oświadczenie podlegać będą karze grzywny na podstawie kodeksu karnego skarbowego, sięgającej nawet 21 mln PLN.

Pomimo możliwości wyboru w odniesieniu do transakcji realizowanych w 2018 r. nowych przepisów, niektóre z wprowadzonych nowelizacją regulacji znajdą zastosowanie dopiero w odniesieniu do roku podatkowego 2019 r. Mowa o safe harbours (uproszczone zasady rozliczeń dotyczące usług o niskiej wartości dodanej i pożyczek), nowym formularzu informacji o cenach transferowych (TPR-C i TPR-P) czy też dodatkowym zobowiązaniu podatkowym (nowa instytucja w Ordynacji podatkowej).

Powyższa analiza wskazuje niewątpliwie na trudność w określeniu przepisów obiektywnie bardziej atrakcyjnych. Przyznanie takiego statusu jednemu z reżimów determinuje każdorazowo indywidualna sytuacja danego podmiotu. Przykładowo, dla podatników, którzy realizują wyłącznie transakcje krajowe (i spełniają określone ustawą wymogi) wybór nowego pakietu będzie zdecydowanie bardziej korzystny. Natomiast dla podmiotów realizujących usługowe transakcje międzynarodowe o wartości przekraczającej 2 mln PLN wybór „starych” przepisów wydaje się bardziej uzasadniony.
Dokonując wyboru pakietu regulacyjnego należy również pamiętać o braku możliwości wybiórczego stosowania przepisów dla nas korzystniejszych. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym umożliwiającym wybór nowych regulacji do roku 2018, wybierając dany reżim podatkowy musimy pamiętać, że stosujemy go w odniesieniu do wszystkich transakcji realizowanych z podmiotami powiązanymi. Dlatego też niezbędne jest całościowe spojrzenie i przeanalizowanie wszystkich aspektów różnicujących w jednym i w drugim przypadku obowiązki podatnika, zarówno pod kątem prowadzonej przez niego działalności, jak i wszystkich realizowanych w 2018 r. transakcji.

Wyżej wskazane zagadnienia zaprezentowane zostały poniżej w zbiorczym zestawieniu porównującym oba stany prawne.

CENY TRANSFEROWE 2018:

WYBÓR PAKIETU REGULACYJNEGO

Wprowadzonego 1.01.2019

Obowiązującego do 31.12.2018

Dokumentacja lokalna
(local file)

Obowiązek dokumentacyjny dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość netto przekracza w roku obrotowym:

► 10 mln PLN dla transakcji towarowych i finansowych,

► 2 mln PLN dla transakcji usługowych i pozostałych (niewymienionych powyżej).

Obowiązek dokumentacyjny uzależniony od wartości transakcji i wysokości przychodów lub kosztów podmiotu w poprzednim roku obrotowym.

Wysokość przychodów lub kosztów:

► 2 – 20 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 50 tys. EUR (wzrasta o 5 tys. EUR z każdym 1 mln EUR),

► 20 – 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 140 tys. EUR (wzrasta o 45 tys. EUR z każdymi 10 mln EUR),

► powyżej 100 mln EUR – próg transakcyjny wynosi 500 tys. EUR.

Analiza porównawcza

Element konieczny każdej lokalnej dokumentacji podatkowej.

Obowiązek przygotowania przez podatników, których przychody lub koszty przekroczyły w poprzednim roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Zwolnienie z obowiązku dokumentacyjnego

Dla transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez polskie podmioty powiązane, które nie poniosły straty podatkowej oraz nie korzystają z określonych zwolnień wyszczególnionych w UPDOP.

Brak odpowiadających regulacji.

Dokumentacja grupowa
(master file)

Obowiązek sporządzenia przez podmioty powiązane konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, które należą do grupy podmiotów powiązanych, dla której sporządzane jest skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku obrotowym kwotę 200 mln PLN lub jej równowartość.

Obowiązek sporządzenia, jeżeli przychody lub koszty podmiotu powiązanego przekroczyły w poprzednim roku obrotowym równowartość 20 mln EUR.

Oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych

Obowiązek złożenia do US wraz z oświadczeniem, że ceny transferowe ustalone są na warunkach rynkowych.

Obowiązek złożenia.

Safe harbours*

-

-

Informacja o cenach transferowych*

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Obowiązek złożenia do US sprawozdań CIT/TP lub PIT/TP w odniesieniu do podatników, których przychody lub koszty przekroczą w roku podatkowym równowartość 10 mln EUR.

Stawka sankcyjna*

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

Opodatkowanie stawką sankcyjną w wysokości 50% różnicy między zadeklarowaną przez podatnika wysokością dochodu (straty) a określoną przez organy w wyniku kontroli.

*Zagadnienia, które pomimo wyboru w odniesieniu do roku 2018 r. nowych przepisów, mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.

 Anna PAPINA, Tax Consultant w RSM Poland, doradca podatkowy

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Upadłości i restrukturyzacje firm w 2021 roku

    Upadłości i restrukturyzacje firm. W pierwszej połowie 2021 r. sądy ogłosiły upadłość wobec 201 firm. 36 proc. z nich było notowanych w Krajowym Rejestrze Długów już rok przed ogłoszeniem upadłości przez sąd, a w dniu bankructwa 58 proc. Znacznie większa liczba przedsiębiorstw została objęta postępowaniem restrukturyzacyjnym - aż 1064.

    Opłata koncesyjna dla magazynów energii i zmiana opłaty dla offshore

    Wysokość opłat koncesyjnych dla magazynowania energii elektrycznej oraz zmiana wysokości opłaty koncesyjnej na wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych zostanie uregulowana w III kwartale br.; nastąpi to w rozporządzeniu Rady Ministrów - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu.

    VAT e-commerce - nowe regulacje podatkowe w transgranicznej sprzedaży

    VAT e-commerce. Pakiet e-commerce to nic innego, jak szereg zmian w ustawie o podatku od towarów i usług w międzynarodowym handlu elektronicznym i imporcie w relacjach B2C. Adresowany jest do przedsiębiorców, którzy dokonują transgranicznych dostaw towarów i świadczą transgraniczne usługi unijnym konsumentom w transakcjach B2C.

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT w 2021 roku

    Uwalnianie pieniędzy z rachunku VAT. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wpłynęło prawie 20% mniej wniosków o uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jednak z danych resortu finansów wynika, że zgodzono się uwolnić kwotę prawie 80% większą niż wcześniej. W analizowanych okresach wydano niemal po tyle samo odmów. Ale w tym roku zablokowano znacznie więcej środków. Ostatnio negatywne postanowienia dotyczą głównie wnioskodawców bez wiodącego PKD.

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.