REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie cen transferowych - zmiany 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Raportowanie cen transferowych - zmiany 2019
Raportowanie cen transferowych - zmiany 2019
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy CIT. Jedną spośród wprowadzonych zmian jest zastąpienie obowiązku składania uproszczonego sprawozdania (CIT-TP), obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych (TP-R). Choć nowe przepisy obowiązują już od stycznia, to jeszcze w tym roku podatnicy złożą formularz CIT-TP za rok 2018. Nowe formularze dotyczące roku 2019 podatnicy będą składać dopiero w 2020 roku.

Formularz CIT-TP

(podstawa: art. 27 ust. 5 ustawy o CIT – uchylony z dniem 01.01.2019 r.)

REKLAMA

Od początku 2017 roku podatnicy dokonujący istotnych transakcji z podmiotami powiązanymi są obowiązani do raportowania niektórych informacji dotyczących cen transferowych do organów podatkowych, poprzez złożenie stanowiącego załącznik do zeznania rocznego CIT-8, uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi oraz z podmiotami, które mają siedzibę w państwach i terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (CIT/TP).

Termin złożenia

Deklarację należy złożyć do dnia 30 września roku następującego, po dokumentowanym roku podatkowym. Z uwagi na nowelizację ustawy CIT, sprawozdanie CIT-TP zostanie złożone przez podatników po raz ostatni za 2018 rok, w terminie do dnia 30.09.2019 r.

Podmioty zobowiązane do złożenia informacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek składania uproszczonego sprawozdania CIT-TP dotyczy podatników zobowiązanych do sporządzania dokumentacji cen transferowych, którzy:

  • dokonują transakcji lub innych operacji z podmiotami powiązanymi, przy jednoczesnym przekroczeniu równowartości przychodów lub kosztów 10 mln euro za poprzedni rok podatkowy;
  • dokonują zapłaty należności bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów mających siedzibę w państwach i terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Sankcje

Są one uzależnione od sposobu zakwalifikowania sprawozdania CIT-TP – jako informacji podatkowej lub deklaracji podatkowej:

  •        CIT-TP jako informacja podatkowa – niezłożenie w terminie zagrożone karą grzywny w wysokości do 120 stawek dziennych;
  •        CIT-TP jako deklaracja – niezłożenie w terminie zagrożone karą grzywny do maksymalnej wysokości 20-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Z uwagi na brak jednolitej praktyki organów w tej kwestii, trudno jednoznacznie wskazać właściwą kwalifikację.

Wymagane informacje

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy CIT (uchylonym z dniem 01.01.2019 r.) MF ustalił w drodze rozporządzenia wzór uproszczonego sprawozdania, zgodnie z wytycznymi zawartymi w przepisie [Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych z dnia 8 czerwca 2017 r.].

TP-R – formularz elektroniczny

Na mocy art. 11 t ustawy CIT (wszedł w życie od 01.01.2019 r.), obowiązek składania sprawozdań CIT-TP został zastąpiony obowiązkiem raportowania cen transferowych w formie elektronicznej (formularz TP-R).

Termin złożenia

Informację należy złożyć do dnia 30 września roku następującego po dokumentowanym roku podatkowym. Z uwagi na wejście w życie przepisu w dniu 01.01.2019 r., informacja TP-R zostanie złożona przez podatników po raz pierwszy w terminie do dnia 30.09.2020 r.

Podmioty zobowiązane do złożenia informacji

  • podmioty powiązane zawierające transakcje objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji podatkowej,
  • podmioty powiązane, które zawierają krajowe transakcje zwolnione z obowiązku przygotowania dokumentacji (na podstawie art. 11 n pkt. 1 CIT).

Zwolnienie, a obowiązek raportowania cen transferowych

Niezależnie od skorzystania przez podatnika ze zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, podatnik ma obowiązek złożenia informacji TP-R. Podatnik nie będzie miał obowiązku wskazywać na formularzu TP-R następujących informacji:

  • ogólnych informacji finansowych podmiotu, dla którego składana jest informacja;
  • informacji dotyczących metod i cen transferowych;
  • dodatkowych informacji lub wyjaśnień dotyczących danych lub informacji zawartych w TP–R.

Sankcje

Niezłożenie w terminie Informacji lub poświadczenie informacji niezgodnych ze stanem rzeczywistym podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych (art. 80 e § k.k.s.).

Wymagane informacje

REKLAMA

Art. 11 t ust. 2 ustawy CIT zawiera wytyczne co do treści mających znaleźć się w Informacji, zaś szczegółowy opis danych zawarty został w Rozporządzeniu MF  z dnia 21.12.2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (§ 2 Rozporządzenia).

Przekazywane szefowi KAS informacje TP-R w formacie xml, będą bardziej szczegółowe niż żądane dotychczas w formularzu CIT-TP. Dane te w dużej mierze pokrywać się będą z informacjami zawartymi w dokumentacji cen transferowych podatnika.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Formularz ORD-U

 „[…] Podatnicy obowiązani do złożenia uproszczonego sprawozdania na formularzach CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. objęci są zwolnieniem z obowiązku składania za ten sam okres informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U. […]”

REKLAMA

[…] Biorąc powyższe pod uwagę, podatnicy obowiązani do złożenia uproszczonego sprawozdania na formularzach CIT/TP lub PIT/TP za 2018 r. objęci są zwolnieniem z obowiązku składania za ten sam okres informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U. W konsekwencji, uchylenie art. 82 §1a Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2019 r. wywołuje skutek w odniesieniu do informacji o umowach zawartych z nierezydentami na formularzu ORD-U składanej dopiero za 2019 r.

Należy dodatkowo podkreślić, że brak spełnienia wszystkich warunków wskazanych w uchylonym art. 82 §1a Ordynacji podatkowej skutkować będzie brakiem możliwości skorzystania ze zwolnienia. W rezultacie, podatnicy wskazani w art. 9 a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 25 a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. podatnicy dokonujący wskazanych w tych przepisach czynności z podmiotami z rajów podatkowych) składają za 2018 rok zarówno ORD-U, jak i uproszczone sprawozdanie CIT/TP lub PIT/TP.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA