REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta cen transferowych między podmiotami powiązanymi

Jak dokonać korekty cen transferowych między podmiotami powiązanymi /fot.Shutterstock
Jak dokonać korekty cen transferowych między podmiotami powiązanymi /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób ująć korektę cen transferowych między podmiotami powiązanymi przed i po nowelizacji?

Nowelizacja przepisów dotyczących cen transferowych wprowadzona 1 stycznia 2019 r. uregulowała kwestię korekty cen transferowych, której sposób ujęcia w księgach podatkowych budził wiele kontrowersji. Niejednolite stanowisko organów podatkowych w tym zakresie jedynie pogłębiało wątpliwości podatników. Jak zatem należy ujmować korekty cen transferowych między podmiotami powiązanymi przed wprowadzeniem przepisów, a w jaki sposób traktować ją po nowelizacji?

Autopromocja

Transakcje zawarte między podmiotami powiązanymi muszą być zawarte z zachowaniem zasady ceny rynkowej. Oznacza to, że w transakcji ceny zastosowane między spółkami z grupy muszą być tożsame z ceną ustaloną przez podmioty niepowiązane. Jednak w sytuacji zmiany warunków rynkowych spowodowanych czynnikami niezależnymi od podmiotu biorącego udział w transakcji lub w sytuacji nieosiągnięcia przez jedną stronę założonego poziomu rentowności może wystąpić konieczność dokonania korekty ceny w celu jej dostosowania do poziomu rynkowego.

Korekty dokonane przed 1 stycznia 2019 r.

Interpretacje indywidualne dotyczące sposobu oraz momentu ujęcia korekty cen transferowych w księgach podatkowych w większości wskazywały, że zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., jeżeli korekta przychodu nie wynika z błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, to dokonuje się jej poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie, w którym została wystawiona faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający korektę. Jednak ze strony organów podatkowych pojawiały się także opinie, że korekta rentowności podatnika powinna zostać rozliczona w roku którego dotyczy, gdyż inne ujęcie prowadziłoby do zniekształcenia wyniku podatkowego.

Wątpliwości w powyższym zakresie wyjaśniały sądy administracyjne. W wyroku WSA w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2019 r. (sygn. akt I SA/PO 800/19) jednoznacznie pozbawiono podatnika prawa do uwzględnienia wystawianych faktur korygujących lub not księgowych potwierdzających przyczyny korekty, które odpowiednio zmniejszają lub zwiększają przychody podatkowe, w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych za okres rozliczeniowy, w którym te dokumenty zostały wystawione. Opinią sądu stwierdzono, że zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 1 stycznia 2019 r. wszelkie korekty dochodowości powinny zostać rozpatrywane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 1, ust. 3 oraz ust. 3e ustawy o CIT, w związku z czym faktury „in plus” wystawione po zakończeniu roku obrotowego, a dotyczące okresów przeszłych, powodują powstanie przychodu podatkowego po stronie spółki w dacie otrzymania środków finansowych, natomiast na mocy art. 12 ust. 3j korekta „in minus” nie może stanowić podstawy do zmniejszenia kwot wykazanych przychodów. WSA w Poznaniu powołując się na zasadę memoriału podtrzymał wydany przez siebie uprzednio wyrok, uchylony uprzednio przez wyrok NSA z dnia 10 lipca 2019 r. (II FSK 369/19) w związku z naruszeniem przepisów prawa procesowego.

Co zmieniła nowelizacja przepisów?

Zgodnie z art. 11e ustawy o CIT podatnik może dokonać korekty cen transferowych poprzez zmianę wysokości przychodów lub kosztów, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W transakcjach kontrolowanych realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego ustalone zostały warunki, które wskazałyby podmioty niepowiązane,
  2. Nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami rynkowymi wymaga dokonania korekty cen transferowych,
  3. W momencie dokonania korekty podatnik posiada oświadczenie podmiotu powiązanego, że podmiot ten dokonał korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik,
  4. Podmiot powiązany, o którym mowa w pkt. 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Polski albo w państwie lub na terytorium, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z tym państwem,
  5. Podatnik potwierdzi dokonanie korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, którego dotyczy ta korekta.

Nowe przepisy uregulowały także kwestię zaliczania do kosztów podatkowych korekty cen transferowych. Zgodnie z art. 12 ust. 3aa oraz art. 15 ust. 1ab ustawy o CIT przy ustalaniu wysokości przychodów lub kosztów uwzględnia się korektę cen transferowych zmniejszającą przychody lub zwiększającą koszty, spełniającą warunki o których mowa w art. 11 e pkt. 1-5. Natomiast w odniesieniu do korekty cen transferowych zwiększającej przychody lub zmniejszającej koszty wystarczy, że podatnik spełni warunki, o których mowa w art. 11e pkt. 1 i 2.

Jak wynika z wyroku WSA w Poznaniu (sygn. akt I SA/PO 800/19) nowe przepisy dotyczące korekt cen transferowych mają zastosowanie do korekt dotyczących transakcji kontrolowanych realizowanych po 1 stycznia 2019 r. Dokonując w 2019 roku korekty dotyczącej transakcji lub innych zdarzeń realizowanych w 2018 roku lub wcześniej, należy stosować przepisy obowiązujące do końca 2018 roku. Ze względu na specyfikę korekty cen transferowych WSA w Poznaniu uznał, że stanowi ona nowe zdarzenie na gruncie podatku CIT.

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Aktualne przepisy dotyczące korekt TP pozwalają na ich rozliczenie w rocznym zeznaniu za rok podatkowy, którego ta korekta dotyczy. Literalnie wprowadzono także zasadę, że korekta cen transferowych wpływa odpowiednio na wysokość przychodów lub kosztów uzyskania przychodów. Nowe przepisy zobowiązały podatników także do uzyskania od drugiej strony transakcji oświadczenia potwierdzającego „lustrzane” dokonanie korekty rentowności.

Nowe przepisy zwiększają wymogi, które muszą spełnić podatnicy aby skorygować cenę zastosowaną w transakcji z podmiotami powiązanymi. Nie pozostawiają jednak żadnych wątpliwości odnoszących się do sposobu jej ujęcia, co odzwierciedla zasadę pewności prawa. Natomiast w odniesieniu do korekty cen transferowych dokonanej przed 1 stycznia 2019 r. należy uznać, że powinna być rozpatrywana w oderwaniu od znowelizowanych przepisów – z uwagi na fakt, że nie stanowi błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, powinna zostać dokonana poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie, w którym została wystawiona faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający korektę.

Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA