REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?
Ceny transferowe a COVID-19 - co dalej z APA?

REKLAMA

REKLAMA

Ceny transferowe a COVID-19 - APA. Kolejnym istotnym tematem, z jakim muszą zmierzyć się polscy podatnicy, to kwestia aktualności uprzednich porozumień cenowych (APA) w czasach pandemii COVID-19. Przedstawiamy główne wnioski dotyczące tego tematu wynikające z prac Forum Cen Transferowych, działającego przy Ministerstwie Finansów.

W poprzednim artykule przedstawiliśmy Rekomendacje FCT w zakresie alokacji strat oraz kosztów nadzwyczajnych, a także traktowania wsparcia antykryzysowego. Tym razem przyjrzymy się zagadnieniu uprzednich porozumień cenowych (APA).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wpływ pandemii COVID-19 na APA

Rekomendacje FCT podkreślają, że wydane do tej pory APA pozostają ważne w czasie pandemii COVID-19. To oznacza, że pomimo oczywistych zmian warunków, jakie zaszły na danym rynku (pozytywnych lub negatywnych), wydane przed i w trakcie pandemii COVID-19 APA pozostają wiążące, zarówno dla podatników, jak i dla władz skarbowych.

Autorzy Rekomendacji FCT już w pierwszym akapicie rozdziału dotyczącego APA podkreślają, że to po stronie podatnika leży sprawdzenie czy pandemia COVID-19 ma/miała wpływ na transakcje objęte APA i na warunki jego obowiązywania. Podatnikom zaleca się, aby udokumentowali skutki pandemii COVID-19 na transakcje objęte APA, a kolejnym krokiem powinien być kontakt z KAS w celu określenia, czy doszło do zmian ekonomicznych i biznesowych, które mogłyby doprowadzić do naruszenia istotnych warunków wydanych decyzji APA. W przypadku naruszenia wspomnianych warunków, konieczne będzie ocenienie rozmiaru naruszenia warunków APA przez podatnika i KAS oraz określenie przez Szefa KAS, czy daną decyzję APA należy zachować w niezmienionym kształcie, czy może należy ją zmienić lub uchylić.

Co ważne, w Rekomendacjach FCT zaleca się elastyczne podejście obu stron APA, czyli podatników i władz podatkowych, do ustalenia czy dana APA powinna zostać uaktualniona, czy nie. Ma to oznaczać rozważenie dostępnych opcji, które mogą pomóc w utrzymaniu wydanych już APA w mocy.

REKLAMA

Założenia krytyczne APA

Założenia krytyczne stanowią istotny elementy APA. W Rekomendacjach FCT podkreśla się, że warunki krytyczne, których zachowanie lub niezachowanie skutkuje tym, czy decyzja APA będzie obowiązywać, czy nie, należy ustalać możliwie precyzyjnie, ale z zachowaniem szczególnej ostrożności dla okresów objętych pandemią COVID-19 i lat ponoszenia skutków tej pandemii. Powyższe podejście będzie stanowiło szansę dla polskich podatników na wywiązanie się z zapisów zawartych w uprzednim porozumieniu cenowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Propozycje zmian legislacyjnych dotyczących APA

Autorzy Rekomendacji FCT wspominają również o ewentualnym wprowadzeniu nowych rozwiązań prawnych w zakresie APA. Pierwszą propozycją jest wprowadzenie możliwości objęcia APA okresów wcześniejszych niż rok, w którym podatnik wystąpił z wnioskiem APA. Drugą propozycją jest wprowadzenie przepisów, które pozwolą na przekształcanie złożonych wniosków APA z jednostronnych na dwu – lub wielostronne i odwrotnie. Wprowadzenie powyższych propozycji do porządku prawnego miałoby spowodować zwiększenie zakresu stosowania APA w Polsce.

Ogólne zapisy czy konkretne wsparcie?

Stworzenie Rekomendacji FCT w zakresie wpływu pandemii COVID-19 na ceny transferowe dla polskich podatników jest świetną inicjatywą, ale dokument ten stanowi jedynie drogowskaz. Należy zauważyć, że cały dokument Rekomendacji FCT jest spójny z Wytycznymi OECD w sprawie COVID-19, jednak jest to dokument nieformalny, który stanowi jedynie – jak wskazuje nazwa – rekomendacje dla polskich podatników i organów podatkowych. Co ciekawe, podczas ostatniego FCT Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że planuje przygotować własny dokument, będący „wytycznymi” dla polskich podatników w zakresie cen transferowych za lata objęte pandemią COVID-19, który będzie bazował właśnie na rekomendacjach FCT.

Rekomendacje FCT poruszają wiele aspektów stosowania cen transferowych w okresie pandemii COVID-19 i dają podatnikom pewne wskazówki, jak powinni postąpić z zawartymi już APA, na które wpływ miała pandemia COVID-19. Dokument FCT porusza kwestie APA, ale również wiele innych istotnych aspektów związanych z cenami transferowymi. Trudno zatem oczekiwać, aby wskazówki te były bardzo precyzyjne i uwzględniały każdy indywidualny przypadek podatnika.

To przecież najważniejsza cecha każdej decyzji APA, do której obie strony muszą podejść właśnie bardzo indywidualnie!

Marta Pabjańska, Senior Analyst w Enodo Advisors

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA