REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Marcin Suchar
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Jednak wydatki na usługi gastronomiczne świadczone podczas tych spotkań, organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Są to bowiem wydatki o charakterze reprezentacyjnym, a jako takie są wyłączone z katalogu kosztów.

Autopromocja

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (IPPB5/423-144/10-4/AS).

Stan faktyczny

Spółka produkuje wyroby lecznicze. W celu zwiększenia sprzedaży zatrudniani przez nią przedstawiciele medyczni, organizują spotkania promocyjne. Ich uczestnikami są lekarze, farmaceuci, a także osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznych. 

Celem organizowanych spotkań jest zawsze promocja oferty handlowej spółki, zaś w celu zapewnienia poczęstunku dla gości dokonuje ona zakupów m.in. artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych. Koszt poczęstunku nie przekracza kwoty 100 zł na każdego uczestnika spotkania i – jak zauważyła spółka we wniosku o interpretację - nie pozostaje w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejscem spotkań są szpitale, przychodnie, czasem siedziba spółki, ale także restauracje i inne lokale. Wynika to z faktu, że spółka posiada siedzibę w jednym mieście, zaś zasięg jej działalności obejmuje cały kraj. 

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne, zakupione w celu ugoszczenia uczestników spotkań, można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Pojęcie reklamy w rozumieniu Prawa Farmaceutycznego szersze niż na gruncie podatkowym?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wydatki poniesione na poczęstunek dla gości nie mają charakteru reprezentacyjnego (co wyłączałoby je z możliwości zaliczenia w poczet kosztów). Zdaniem spółki, przedmiotowe wydatki należy uznać za koszt reklamy. Jej działania stanowią bowiem dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo Farmaceutyczne i tym samym można je uznać za działania reklamowe również na potrzeby oceny skutków podatkowych.

Jedną z dopuszczalnych form prowadzenia reklamy leków zgodnie z tą ustawą jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. 

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Zatem organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje PF. W konsekwencji, zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań uznać należy za mające charakter reklamowy, nie reprezentacyjny.

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych, nie podzielił jednak jej poglądu w odniesieniu do usług gastronomicznych. 

Organ wskazał, iż wydatki spółki ponoszone z tego tytułu na organizowane przez nią spotkania dotyczące reklamy dystrybuowanych produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się bowiem w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT

Taka jest aktualna linia interpretacyjna

Opisane stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zgodne z linią obecnie prezentowaną przez organy podatkowe.

Przywołany przez Dyrektora Izby Skarbowej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zawiera koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ogólnie przyjętą praktyką biznesową jest jednak fakt, że spotkaniom biznesowym, zwłaszcza spotkaniom mającym na celu promocję produktów danej spółki, towarzyszy poczęstunek. Głównym celem spotkań promocyjnych jest zazwyczaj prezentacja wytwarzanych przez danego podatnika produktów lub świadczonych usług, a co za tym idzie zwiększenie wielkości ich sprzedaży.

Polecamy: Kontrola podatkowa

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT organy podatkowe przychylają się do uznawania wydatków związanych ze spotkaniami promocyjnymi, w tym wydatków na żywność, jako kosztów uzyskania przychodów z tego względu, że są one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów. 

Organy podatkowe zastrzegają jednak, iż poczęstunek podczas spotkań promocyjnych nie może stanowić celu sam w sobie i nie może mieć znamion reprezentacji. Ponieważ termin „reprezentacja” nie jest zdefiniowany w updop, organy podatkowe często odnoszą się do wykładni językowej.
W przytoczonej interpretacji termin „reprezentacja”, za Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego, został zdefiniowany jako „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”. 

W przytoczonej interpretacji organ podatkowy uznał zgodnie z kształtującą się linią interpretacyjną, że wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne towarzyszące spotkaniom promocyjnym w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych wykraczają poza ramy promocji, a ich celem jest tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy, co wchodzi w ramy definicji terminu „reprezentacja”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA