Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów
REKLAMA
REKLAMA
Jednak wydatki na usługi gastronomiczne świadczone podczas tych spotkań, organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Są to bowiem wydatki o charakterze reprezentacyjnym, a jako takie są wyłączone z katalogu kosztów.
REKLAMA
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (IPPB5/423-144/10-4/AS).
Stan faktyczny
Spółka produkuje wyroby lecznicze. W celu zwiększenia sprzedaży zatrudniani przez nią przedstawiciele medyczni, organizują spotkania promocyjne. Ich uczestnikami są lekarze, farmaceuci, a także osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznych.
Celem organizowanych spotkań jest zawsze promocja oferty handlowej spółki, zaś w celu zapewnienia poczęstunku dla gości dokonuje ona zakupów m.in. artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych. Koszt poczęstunku nie przekracza kwoty 100 zł na każdego uczestnika spotkania i – jak zauważyła spółka we wniosku o interpretację - nie pozostaje w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania.
Miejscem spotkań są szpitale, przychodnie, czasem siedziba spółki, ale także restauracje i inne lokale. Wynika to z faktu, że spółka posiada siedzibę w jednym mieście, zaś zasięg jej działalności obejmuje cały kraj.
W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne, zakupione w celu ugoszczenia uczestników spotkań, można zaliczyć do kosztów podatkowych?
Pojęcie reklamy w rozumieniu Prawa Farmaceutycznego szersze niż na gruncie podatkowym?
Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wydatki poniesione na poczęstunek dla gości nie mają charakteru reprezentacyjnego (co wyłączałoby je z możliwości zaliczenia w poczet kosztów). Zdaniem spółki, przedmiotowe wydatki należy uznać za koszt reklamy. Jej działania stanowią bowiem dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo Farmaceutyczne i tym samym można je uznać za działania reklamowe również na potrzeby oceny skutków podatkowych.
Jedną z dopuszczalnych form prowadzenia reklamy leków zgodnie z tą ustawą jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.
Polecamy: Faktura VAT od A do Z
Zatem organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje PF. W konsekwencji, zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań uznać należy za mające charakter reklamowy, nie reprezentacyjny.
Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych, nie podzielił jednak jej poglądu w odniesieniu do usług gastronomicznych.
Organ wskazał, iż wydatki spółki ponoszone z tego tytułu na organizowane przez nią spotkania dotyczące reklamy dystrybuowanych produktów leczniczych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym zawierają się bowiem w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT
Taka jest aktualna linia interpretacyjna
Opisane stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest zgodne z linią obecnie prezentowaną przez organy podatkowe.
Przywołany przez Dyrektora Izby Skarbowej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wśród wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zawiera koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ogólnie przyjętą praktyką biznesową jest jednak fakt, że spotkaniom biznesowym, zwłaszcza spotkaniom mającym na celu promocję produktów danej spółki, towarzyszy poczęstunek. Głównym celem spotkań promocyjnych jest zazwyczaj prezentacja wytwarzanych przez danego podatnika produktów lub świadczonych usług, a co za tym idzie zwiększenie wielkości ich sprzedaży.
Polecamy: Kontrola podatkowa
REKLAMA
W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT organy podatkowe przychylają się do uznawania wydatków związanych ze spotkaniami promocyjnymi, w tym wydatków na żywność, jako kosztów uzyskania przychodów z tego względu, że są one ponoszone w celu osiągnięcia przychodów.
Organy podatkowe zastrzegają jednak, iż poczęstunek podczas spotkań promocyjnych nie może stanowić celu sam w sobie i nie może mieć znamion reprezentacji. Ponieważ termin „reprezentacja” nie jest zdefiniowany w updop, organy podatkowe często odnoszą się do wykładni językowej.
W przytoczonej interpretacji termin „reprezentacja”, za Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego, został zdefiniowany jako „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną”.
W przytoczonej interpretacji organ podatkowy uznał zgodnie z kształtującą się linią interpretacyjną, że wydatki ponoszone na usługi gastronomiczne towarzyszące spotkaniom promocyjnym w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych wykraczają poza ramy promocji, a ich celem jest tworzenie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy, co wchodzi w ramy definicji terminu „reprezentacja”.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat