| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Koszty > Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Czy wydatki na spotkania promocyjne produktów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Produkty spożywcze nabywane przez spółkę w celu ugoszczenia zaproszonych osób podczas spotkań promocyjnych produktów leczniczych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT)

Jednak wydatki na usługi gastronomiczne świadczone podczas tych spotkań, organizowanych w restauracjach lub innych placówkach gastronomicznych nie mogą być uznane za koszty podatkowe, pomimo ich związku z przychodem. Są to bowiem wydatki o charakterze reprezentacyjnym, a jako takie są wyłączone z katalogu kosztów.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 maja 2010 r. (IPPB5/423-144/10-4/AS).

Spółka produkuje wyroby lecznicze. W celu zwiększenia sprzedaży zatrudniani przez nią przedstawiciele medyczni, organizują spotkania promocyjne. Ich uczestnikami są lekarze, farmaceuci, a także osoby prowadzące obrót produktami leczniczymi na poziomie hurtowni farmaceutycznych. 

Celem organizowanych spotkań jest zawsze promocja oferty handlowej spółki, zaś w celu zapewnienia poczęstunku dla gości dokonuje ona zakupów m.in. artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych. Koszt poczęstunku nie przekracza kwoty 100 zł na każdego uczestnika spotkania i – jak zauważyła spółka we wniosku o interpretację - nie pozostaje w dysproporcji w stosunku do głównego celu spotkania. 

Miejscem spotkań są szpitale, przychodnie, czasem siedziba spółki, ale także restauracje i inne lokale. Wynika to z faktu, że spółka posiada siedzibę w jednym mieście, zaś zasięg jej działalności obejmuje cały kraj. 

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wydatki na artykuły spożywcze i usługi gastronomiczne, zakupione w celu ugoszczenia uczestników spotkań, można zaliczyć do kosztów podatkowych?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Wydatki poniesione na poczęstunek dla gości nie mają charakteru reprezentacyjnego (co wyłączałoby je z możliwości zaliczenia w poczet kosztów). Zdaniem spółki, przedmiotowe wydatki należy uznać za koszt reklamy. Jej działania stanowią bowiem dopuszczalną reklamę produktów leczniczych na gruncie ustawy Prawo Farmaceutyczne i tym samym można je uznać za działania reklamowe również na potrzeby oceny skutków podatkowych.

Jedną z dopuszczalnych form prowadzenia reklamy leków zgodnie z tą ustawą jest sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. 

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Zatem organizacja spotkań promocyjnych jest formą reklamy produktów leczniczych, co wprost reguluje PF. W konsekwencji, zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań uznać należy za mające charakter reklamowy, nie reprezentacyjny.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

Beata Sadowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »