REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?

Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?
Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo zachowania należytej staranności przedsiębiorcom trudno jest uniknąć strat w magazynowanych towarach handlowych. Stwierdzenie takich niedoborów lub zniszczeń prowadzi do powstania strat w środkach obrotowych. Przepisy ustawy o CIT nie zawierają unormowań dotyczących limitowania strat, czy też odrębnych zasad zaliczania ich do kosztów dla celów podatkowych. Należy się zatem zastanowić, czy taka strata może stanowić koszt uzyskania przychodów mając na uwadze ogólne przepisy ustawy o CIT.

Możliwości ujęcia straty w kosztach

W tzw. „negatywnym katalogu” kosztów ujętym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie wyszczególniono strat w środkach obrotowych jako kategorii wprost wyłączonej z kosztów dla celów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Brak wyłączenia strat w środkach obrotowych z kosztów uzyskania przychodów oznacza, iż – co do zasady – straty te, o ile są związane z prowadzoną działalnością, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym zaliczenie strat w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów powinno być  oceniane z punktu widzenia zasady wynikającej z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, z uwzględnieniem:

- całokształtu prowadzonej przez podatnika działalności

- okoliczności, które spowodowały powstanie straty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- formy udokumentowania straty,

- podjętych przez podatnika działań zabezpieczających.

Odnośnie możliwości ujęcia straty w kosztach uzyskania przychodów wypowiedziały się także organy podatkowe. Warto zaznaczyć, iż w pismach niektórych organów podatkowych mocno akcentuje się, iż dla celów rozpoznania kosztów uzyskania przychodów straty powinny być wynikiem działania siły wyższej, lub działań osoby trzeciej, z zastrzeżeniem iż podatnik w jakiś sposób nie przyczynił się lub nie ułatwił spowodowania straty na skutek działania tych czynników zewnętrznych.

CIT 2011 / 2012 - nowe druki deklaracji, zeznań i informacji

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02.03.2011r., sygn. IBPBI/2/423–1740/10/JD: Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż strata powinna być zdarzeniem losowym, niezależnym od woli podatnika powstałym zarówno w wyniku działań sił przyrody jak i działań innego człowieka, powodującym ubytek i szkodę pod warunkiem, że podatnik nie przyczynia się w jakiś sposób do powstania tej szkody lub nie ułatwia jej powstania.

W kwestii prawa podatnika do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat w środkach obrotowych wypowiedział się również NSA w wyroku z dnia 7 sierpnia 2001 r. (III SA 2041/00) stwierdzając, iż podatnik powinien - niezależnie od wymogów ustawy o rachunkowości, nie mających w kwestii kosztów decydującego znaczenia - udowodnić, że straty te są normalnym następstwem prowadzonej działalności. Z powyższego można wnioskować, iż kosztem uzyskania przychodów mogą być straty powstałe w toku prowadzenia działalności gospodarczej pod warunkiem, że są nieuniknione.

Sąd zatem, inaczej niż organy podatkowe, dopuszcza ujęcie w kosztach uzyskania przychodów strat będących następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, a nie tylko działania siły wyższej niezależnej od podatnika (lub działań osób trzecich niezależnych od woli podatnika).

Pod pewnymi warunkami, kosztem mogą być straty, które są normalnym, chociaż niechcianym następstwem działania w danej branży. Celowi osiągnięcia przychodów służy bowiem sama działalność gospodarcza, a straty są jedynie ubocznym skutkiem tej działalności.

Stanowisko takie raczej nie jest reprezentowane na poziomie organów wydających indywidualne interpretacje, co powoduje, iż przyjęcie przez podatnika podejścia zaprezentowanego przez NSA w powołanym powyżej wyroku, może narazić go na spór z organem podatkowym.

Dokumentowanie strat

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę, iż NSA w powołanym wyroku zaakcentował konieczność należytego dokumentowania strat, oraz przyczyn ich powstania. Odnośnie tej kwestii czytamy: Takie działanie, nie wyjaśniające kiedy, w jakich okolicznościach i ilościach oraz z jakich przyczyn dane towary zostały utracone, nie mogło być skuteczne (podkreślenie autora).Więcej nawet, umożliwiało pracownikom dopuszczanie się nadużyć. Rację miały zatem organy obu instancji, że miesięczne protokoły strat sporządzane przez skarżących nie były wystarczające do zaliczenia wszystkich niedoborów do kosztów uzyskania przychodu.

Wniosek jaki wypływa z uzasadnienia sądu jest następujący: podatnik, by mógł zaliczyć straty w środkach obrotowych od koszów uzyskania przychodów powinien  wyjaśnić następujące kwestie:

1. kiedy powstała strata,

2. w jakich okolicznościach i ilościach powstała strata oraz

3. z jakich przyczyn dane towary zostały utracone, zniszczone.

Żaden przepis prawa nie określa, w jaki sposób podatnik powinien dokumentować powstanie strat w środkach obrotowych, dlatego przyjąć należy, iż każdy dowód powinien zostać dopuszczony aby wyjaśnić okoliczności sprawy.

Zaleca się jednak aby protokół dokumentujący powstałą stratę, który będzie podstawowym dowodem w sprawie, zawierał jak najpełniejsze informacje, o których mowa powyżej. Warto zaznaczyć, iż protokół powinien czynić zadość wymogom formalnym wynikającym z regulacji wewnętrznych przyjętych przez podatnika, w tym polityki rachunkowości.

Podsumowując, stanowisko o należytej dokumentacji strat jest aprobowane przez orzecznictwo organów podatkowych. Jak jednak wskazano powyżej przedmiotem sporu może być ocena przyczyny powstania straty tj. czy przyczyna straty, inna niż siła wyższa, czy działanie osoby trzeciej, uzasadnia rozpoznanie jej jako kosztu uzyskania przychodu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA