REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedostateczna kapitalizacja od 1 stycznia 2015 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Niedostateczna kapitalizacja od 1 stycznia 2015 r.
Niedostateczna kapitalizacja od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. zmian w zakresie niedostatecznej kapitalizacji.

Obecnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 60 oraz 61 ustawy o CIT, w przypadku pożyczek (kredytów) udzielonych podatnikowi przez podmiot posiadający w kapitale podatnika minimum 25% udziałów (akcji) lub przez podmiot, w którym wspólnik taki posiada minimum 25% udziałów (akcji), wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów podlegają odsetki od takiej pożyczki, w części, w jakiej kwota zadłużenia podatnika wobec określonej grupy powiązanych z nim podmiotów przekracza trzykrotną wartość jego kapitału zakładowego.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Ministerstwa Finansów przepisy te wymagają doprecyzowania i uzupełnienia co do zakresu podmiotów powiązanych, od których udzielane podatnikowi pożyczki podlegają tej regulacji. W tym zakresie proponuje, się objąć przepisami nie tylko podmioty powiązane z podatnikiem w sposób bezpośredni, lecz również powiązane w sposób pośredni, m.in. pożyczki od tzw. spółek babek tj. spółek powiązanych z podatnikiem w sposób pośredni. Przy tym do wyliczenia wysokości udziału pośredniego zastosowanie znajdowałyby zasady ustalania udziału pośredniego stosowane na potrzeby przepisów o cenach transferowych.

Nowością ma być wprowadzenie alternatywnej regulacji art. 15c ustawy o CIT. Proponowany przepis ma dać podatnikom możliwość wyboru zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek w związku z otrzymywanym finansowaniem dłużnym. Podatnicy mieliby możliwość dokonania takiego wyboru, w przypadku gdy otrzymują pożyczki od podmiotów powiązanych i potencjalnie miałyby do nich zastosowanie przepisy art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT (cienka kapitalizacja). Do wyboru stosowania zasad określonych w nowym art. 15c ustawy, spółki będą uprawnione w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego poprzez zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego a podatnicy, którzy dokonają wyboru metody odliczania odsetek na podstawie nowych regulacji zobowiązani będą do stosowania tej metody przez okres minimum trzech lat podatkowych.

Dokonanie skutecznego zawiadomienia o wyborze stosowania nowych zasad (określonych w art. 15c ustawy o CIT) skutkować będzie wyłączeniem obowiązku ustalania limitów odliczanych odsetek zgodnie z dotychczasowymi zasadami wynikającymi z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT i zastąpieniem ich zasadami wskazanymi w art. 15c ustawy o CIT. W tym zakresie możliwość zaliczania do podatkowych kosztów odsetek płaconych przez podatnika w związku z całkowitym finansowaniem zewnętrznym (a więc nie tylko pochodzącym od podmiotów powiązanych) planuje się ograniczyć poprzez odwołanie do wartości podatkowej aktywów podatnika, w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz stopy referencyjnej NBP obowiązującej w ostatnim dniu roku poprzedzającego dany rok podatkowy, powiększonej o 1,25 punktów procentowych.

Obok ustalonego limitu projektowany przepis (art. 15c ust. 5 ustawy o CIT) wprowadza drugi limit opierający się na wysokości uzyskiwanych przez podatnika zysków operacyjnych, czyli zysków nieuwzględniających m.in. przychodów i kosztów finansowych. W tym zakresie wynikające z finansowania zewnętrznego koszty odsetek nie mogłyby przekraczać połowy uzyskanego w danym roku zysku z działalności operacyjnej. Projektowany sposób obliczenia odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów, w przeciwieństwie do zasad wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT, nie wymagał będzie bieżącego śledzenia (na dzień zapłaty odsetek) posiadanego przez podatnika zadłużenia wobec podmiotów powiązanych. Może więc okazać się prostszym w stosowaniu i bardziej czytelny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Rewolucyjne wydaje się stworzenie możliwości uwzględnienia nieodliczonych w danym roku odsetek  w następnych latach podatkowych. W przypadku bowiem gdy odsetki płacone przez podatnika (niewyłączone z kosztów innymi przepisami ustawy) przekraczałyby limity wskazane w tych przepisach i tym samym nie podlegałyby zaliczeniu do kosztów w danym roku podatkowym, podatnik będzie miał możliwość odliczenia odsetek w kolejnych latach.

Projekt ustawy przewiduje co do zasady wejście w życie od 1 stycznia 2015 r. jednak uwzględniając obecny etap legislacyjny (przekazanie projektu do Sejmu) należy zaznaczyć, że ostateczny kształt zmian i termin ich wejścia w życie może ulec zmianie.

Tomasz Musialski

Konsultant Podatkowy w Dziale Podatków Bezpośrednich

ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA