REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do 9-proc. stawki CIT w 2020 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Prawo do 9-proc. stawki CIT w 2020 r. /shutterstock.com
Prawo do 9-proc. stawki CIT w 2020 r. /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 r. preferencyjna stawka podatku CIT w wysokości 9 proc. będzie przysługiwać podatnikom, których przychody w 2019 r. nie przekroczą 2 mln euro, ale w 2020 r. nie będą większe niż 1,2 mln euro.

Podwyżkę z 1,2 mln euro do 2 mln euro limitu przychodów wpływającego na prawo do 9-proc. stawki CIT zapowiedział w miniony weekend na konwencji PiS w Katowicach premier Mateusz Morawiecki.

Autopromocja

Taka podwyżka już nastąpiła - w nowelizacji z 23 października 2018 r. (Dz.U. poz. 2159). Podniesiono w niej - z datą od 1 stycznia 2020 r. - limit decydujący o statusie małego podatnika.

Wprawdzie limit małego podatnika wzrośnie do 2 mln euro przychodów, ale nie oznacza to, że wszyscy, którzy spełnią to kryterium, będą mogli sięgnąć po 9-proc. stawkę. Aby tak się stało, ustawa o CIT musiałaby zostać po raz kolejny znowelizowana.

Dwa limity

Problem polega bowiem na tym, że aby skorzystać z obniżonej stawki podatku, trzeba spełnić dwa warunki dotyczące limitu przychodów.

Nie wystarczy już tylko być małym podatnikiem. Słowem, nie liczą się tylko przychody z poprzedniego roku (obecnie muszą to być przychody nieprzekraczające w poprzednim roku 1,2 mln euro). Trzeba mieć również odpowiednio niskie przychody bieżące, czyli w roku, w którym podatnik chce korzystać z preferencji. Obecnie jest to 1,2 mln euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy). Ten limit również musiałby zostać podniesiony. Na razie nie ma żadnego projektu nowelizacji, który by to zakładał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP przyznało, że rozważa taką zmianę.

Wzrośnie jeden…

Od 1 stycznia 2020 r. wzrośnie - z 1,2 mln euro do 2 mln euro - kwota określająca status małego podatnika, czyli limit przychodów za poprzedni rok. Zmiana ta została uchwalona już rok temu, w nowelizacji z 23 października 2018 r. (Dz.U. poz. 2159). To ta sama ustawa, która wprowadziła 9-proc. stawkę podatku dochodowego od osób prawnych (w miejsce 15 proc.).

Niewątpliwie podwyższenie limitu dla małego podatnika - z 1,2 mln euro do 2 mln euro -spowoduje, że większa liczba firm będzie uprawniona do stawki 9 proc. CIT.

…drugi bez zmian?

Ale uwaga: nie zmieni się limit 1,2 mln euro, który dotyczy przychodów bieżących.

W efekcie w 2020 r. podatnik, chcąc skorzystać z 9-proc. stawki CIT, będzie musiał spełnić dwa warunki:

1) jego przychody w roku bieżącym (2020 r.) nie będą mogły przekroczyć 1,2 mln euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) i zarazem

2) jego przychody z poprzedniego roku (2019 r.) nie będą mogły przekroczyć 2 mln euro, bo tylko to pozwoli mu spełnić status małego podatnika (art. 19 ust. 1d w związku z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT).

Raz netto, raz brutto

Co ważne, limit dotyczący małego podatnika, a więc odnoszący się do przychodów z roku poprzedniego, jest liczony wraz z należnym VAT (art. 4a pkt 10 ustawy o CIT). Natomiast limit przychodów bieżących nie mówi nic o podatku od towarów mi usług, a więc należy przyjąć, że jest to limit netto (art. 19 ust. 1 pkt 2). Ma to swoje konsekwencje.

- Gdyby nie uchwalona zmiana, to podatnik, który rok do roku ma przychód 1,1 mln euro netto, nie spełniłby w 2020 r. kryteriów małego podatnika, ponieważ przychód brutto byłby wyższy niż 1,2 mln euro (o ile zastosuje stawkę 23 proc.) - zwraca uwagę Marek Kolibski, partner w KNDP (patrz opinia).

Zyskają nieliczni

Zasadniczy wniosek z nowelizacji jest jednak taki, że możliwość korzystania z preferencyjnego CIT zostanie rozszerzona na przedsiębiorców, którym się pogorszy, czyli takich, którym z roku na rok przychody spadną bądź pozostaną na niezmienionym poziomie.

Pokazujemy to na przykładach.

Przykład 1

Spółka X w 2019 r. osiągnie przychód ze sprzedaży produkowanych przez siebie towarów w wysokości 1,4 mln euro. W 2020 r. ograniczy produkcję ze względu na mniejszy popyt na jej towary. W związku z tym jej przychód spadnie poniżej 1,2 mln euro.

W takiej sytuacji spółka X:

nie może w odniesieniu do 2019 r. zastosować 9-proc. stawki, bo jej bieżące przychody przekroczą 1,2 mln euro;

będzie mogła skorzystać ze stawki 9 proc. CIT w 2020 r., bo spełni oba warunki: jej bieżące przychody (w 2020 r.) nie przekroczą 1,2 mln euro, a przychody za 2019 r. nie będą większe niż 2 mln euro.

Spółka nie skorzysta z preferencji, jeżeli jej zmniejszone przychody wynikałyby np. z jej podziału. Wówczas przepis o obniżonej stawce w ogóle nie ma zastosowania.

Gdyby analogiczna sytuacja jak w przykładzie pierwszym miała miejsce rok wcześniej, to spółka nie mogłaby skorzystać z preferencji.

Przykład 2

Spółka Y w 2018 r. osiągnęła przychód ze sprzedaży w wysokości 1,3 mln euro. W 2019 r. popyt na jej usługi zmalał, przez co jej przychód spadł poniżej 1,2 mln euro.

W takiej sytuacji spółka nie może w 2019 r. stosować stawki 9 proc. CIT, bo jej przychody za 2018 r. przekroczyły 1,2 ml euro (spółka nie spełniła przesłanek małego podatnika w rozumieniu obecnych przepisów).

Różne limity

Jak przeliczać wspomniane limity dotyczące 9 proc. CIT na polską walutę? W tym przypadku mają zastosowanie dwa średnie kursy Narodowego Banku Polskiego:

z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedniego i

z pierwszego dnia roboczego roku, w którym podatnik stosuje preferencję.

To oznacza, że podatnicy kontynuujący działalność będą mogli zastosować w 2020 r. stawkę 9 proc. CIT, jeżeli ich przychody:

w 2019 r. nie przekroczą limitu 2 mln euro, przeliczonego na złote po kursie z 1 października 2019 r., i

w trakcie 2020 r. nie przekroczą 1,2 mln euro, w przeliczeniu po kursie z 2 stycznia 2020 r.

Analogicznie jest w 2019 r. Oba limity dla bieżącego roku wynoszą jednak 1,2 mln euro.

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Dlatego w 2019 r. preferencyjną stawkę mogą stosować przedsiębiorcy, jeżeli ich przychody w 2018 r. nie przekroczyły 5 mln 135 tys. zł (tj. 1,2 mln euro po kursie z 1 października 2018 r.). Jeżeli jednak w trakcie 2019 r. przekroczą oni limit 5 mln 162 tys. zł (tj. 1,2 mln euro po kursie z 2 stycznia 2019 r.), to stracą prawo do tej preferencji.©℗

opinia

Jest też dodatkowy plus z podniesienia limitu do 2 mln euro

Marek Kolibski partner, radca prawny i doradca podatkowy w KNDP

Dzięki podwyższeniu od 2020 r. limitu przychodów dla małego podatnika z 1,2 mln euro do 2 mln euro zniknie jeden problem z zastosowaniem 9 proc. CIT. Dziś, aby skorzystać z tej preferencji, nie można przekroczyć przychodów 1,2 mln euro zarówno w roku, w którym obniżona stawka jest stosowana (2019 r.), jak i w poprzednim (2018 r.). Problem polega na tym, że w pierwszym przypadku limit 1,2 mln euro odnosi się do przychodów netto, a w drugim do przychodów brutto. I tu pojawia się problem, ponieważ podatnik, który rok do roku ma przychód 1,1 mln euro netto nie spełnia kryteriów małego podatnika, gdyż przychód brutto będzie wyższy niż 1,2 mln euro (o ile stosuje stawkę 23 proc.).

Ten sam podatnik nie będzie miał kłopotu z zastosowaniem preferencji w 2020 r., bo wówczas limit dla poprzedniego roku, tj. 2019, będzie wynosił 2 mln euro.

Problem pojawiłby się znowu, gdyby parlament zmienił przepisy i zwiększył limit przychodów netto dla roku, w którym jest stosowana 9-proc. stawka CIT - do 2 mln euro netto. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zatem podwyższenie, wprowadzenie takiej zmiany z jednoczesnym odejściem od warunku bycia małym podatnikiem. ©℗

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA