REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT 2013, PIT 2013 – nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
CIT 2013,  PIT 2013, nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych, nowelizacja ustawy o CIT, nowelizacja ustawy o PIT
CIT 2013, PIT 2013, nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych, nowelizacja ustawy o CIT, nowelizacja ustawy o PIT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2013 roku spółka komandytowo-akcyjna zostanie objęta CIT. Mniej korzystnie dla podatników będą opodatkowane dywidendy rzeczowe. Liczne zmiany czekają też podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Zmiany te proponuje Ministerstwo Finansów w projekcie z 24 sierpnia 2012 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Główne zmiany obejmą podatek dochodowy od osób prawnych, choć sporo nowości czeka też na podstawie tej nowelizacji osoby fizyczne płacące podatek dochodowy.

Dla przedsiębiorców zmiany te oznaczają przede wszystkim, że będą ponosić wyższe obciążenia na rzecz fiskusa.

Przypomnijmy, że w Sejmie jest już inny projekt nowelizacji ustawy o PIT, likwidujący m.in. ulgę internetową.

Opodatkowanie CIT spółek komandytowo-akcyjnych

Obecnie dwupoziomowe opodatkowanie dotyczy spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Polega ono na opodatkowaniu w pierwszej kolejności dochodów samej spółki, następnie w sytuacji gdy udziałowiec (akcjonariusz) uzyskał dochód z tej spółki (np. wypłata dywidendy), podatek dochodowy pobierany jest także od dochodów tych osób.

Taka sytuacja nie występuje natomiast w przypadku innych spółek – nieposiadających osobowości prawnej (np. spółki jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej). W przypadku tych form prowadzenia biznesu nie występuje opodatkowanie samej spółki lecz tylko wspólników. Od stycznia 2013 roku status podatkowy spółek komandytowo-akcyjnych ulegnie zmianie.

Spółka komandytowo-akcyjna to spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą. Wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Ta forma prowadzenia biznesu wymaga zgromadzenia większego wkładu. Kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej powinien wynosić co najmniej 50 000 złotych. W przypadku tej spółki do jej zawiązania konieczny jest statut sporządzony w formie aktu notarialnego oraz zgłoszenie do KRS.

Zaletą tej formy prowadzenie działalności jest możliwość pozyskania kapitału w drodze emisji akcji. Trzeba jednak mieć na uwadze, że w spółce komandytowo-akcyjnej, poza walnym zgromadzeniem, może pojawić się także konieczność ustanowienia rady nadzorczej (gdy liczba akcjonariuszy przekroczy 25 osób). W przypadku tej spółki konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Spółka komandytowo-akcyjna opłacalna podatkowo

Spółka z.o.o jako komplementariusz - jak nie płacić podwójnego podatku

Ministerstwo obawia się uprzywilejowania

Nie bez znaczenia dla proponowanych w tym zakresie zmian jest korzystna dla akcjonariuszy S.K.A. uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia br. (sygn. akt II FSP 1/11), zgodnie z którą akcjonariusze nie powinni być opodatkowani jako przedsiębiorcy uzyskujący przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, co wiąże się z konieczności odprowadzania w trakcie roku zaliczek na PIT (w takiej sytuacji znajdują się wspólnicy innych spółek osobowych a także komplementariusze w S.K.A.).

NSA wskazał, że akcjonariusze uzyskują przychód dopiero w momencie wypłaty mu udziału z zysku, a nie w momencie uzyskania przychodu przez samą spółkę.

Takie rozwiązanie pozwala akcjonariuszom na odraczanie opodatkowania, co w ocenie ministerstwa stanowi nieuzasadnione uprzywilejowanie tej grupy podatników i łączy się z negatywnymi skutkami dla budżetu.

Podatek od dywidendy akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej – interpretacja ogólna Ministra Finansów

Opodatkowanie dywidend rzeczowych

Inną zmianą, z jaką przedsiębiorcy muszą się liczyć od stycznia 2013 r., jest opodatkowanie dywidend wypłacanych w formie rzeczowej.

Dotychczas orzecznictwo przyznawało rację podatnikom wskazując, że w przypadku wypłaty przez spółkę dywidendy, jej forma (rzeczowa czy pieniężna) nie ma znaczenia.

Sądy administracyjne stwierdziły, że w obu przypadkach nie można uznać, że po stronie spółki wypłacającej dywidendę powstał przychód do opodatkowania.

Ministerstwo Finansów, wskazując na wykorzystywaną tą drogą optymalizację podatkową (pozwalającą na unikanie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu zbywania składników majątkowych), postanowiło zmienić przepisy, tak by w nowym stanie prawnym nie pojawiały się wątpliwości co do konieczności opodatkowania takich wypłat. 


Przedsiębiorcy na pocieszenie dostaną informację

REKLAMA

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat liczonych od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku. Są jednak czynności i zdarzenia, które bieg tego terminu przerywają (po przerwaniu biegnie na nowo) lub go zawieszają.

Zawieszenie występuje np. w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania lub wniesienia żądania ustalenia przez sąd powszechny istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa albo wniesienie skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania.

Natomiast wśród czynności, które przerywają bieg terminu przedawnienia można wskazać  zastosowanie środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony, czy też ogłoszenie upadłości.

Obowiązujące przepisy nie nakładają na organy podatkowe obowiązku zawiadomienia podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania oraz o dalszym jego biegu po upływie okresu zawieszenia.

Na ten problem zwrócił uwagę Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 17 lipca 2012 r., sygn. akt 30/11, wskazując, że sytuacja w której następuje zawieszenie biegu terminu przedawnienia w związku z wszczęciem postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym to postępowaniu podatnik nie został poinformowany, jest niezgodna z zasadą zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Zgodnie z planowaną zmianą fiskus będzie zobowiązany do przesłania zawiadomienia, dzięki czemu podatnik będzie mógł w takich sytuacjach ustalić, do kiedy jego zobowiązanie podatkowe może być skutecznie dochodzone przez fiskusa.

Inne zmiany objęte omawianym projektem to m. in.:

1. Wprowadzenie zasad ustalania wartości początkowej środków trwałych w spółce europejskiej, spółdzielni europejskiej oraz zakładzie zagranicznym położonym na terytorium RP;

2. Doprecyzowanie przepisów w zakresie cen transferowych;

3. Doprecyzowanie przepisów PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy o PIT w zakresie ustalenia przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych w działalności gospodarczej;

4. Ujednolicenie stosowanych w ustawach PIT i CIT definicji pochodnych instrumentów finansowych oraz momentu powstania przychodu z ich realizacji;

5. Ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;

6. Uaktualnienie listy podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 ustawy o CIT w związku z wejściem w życie dyrektywy Rady 2011/96/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego sytemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich;

7. Doprecyzowanie przepisów ustawy CIT i PIT w zakresie sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w wyniku wymiany udziałów (akcji) oraz przepisów ustawy PIT w zakresie ustalania przychodów z odpłatnego zbycia składników

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA