REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Powyższe wynika z  ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 1 lutego 2013r. (syg. III SA/Wa 2078/12).

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej polskim rezydentem dla celów podatkowych. W ramach restrukturyzacji wszystkie udziały spółki miały zostać nabyte przez inną spółkę kapitałową (jedynego udziałowca), również posiadającego status polskiego rezydenta podatkowego.

Wspólnik rozważał podjęcie decyzji o rozwiązaniu i likwidacji spółki oraz przejęciu jej majątku i kontynuowaniu prowadzonej przez nią działalności.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem jakie konsekwencje podatkowe w zakresie CIT spowoduje po stronie spółki jako podatnika oraz płatnika przekazanie całego majątku spółki na rzecz jedynego wspólnika w związku z likwidacją spółki.

Likwidacja spółki jawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Prezentując własne stanowisko, spółka stwierdziła, że będą na niej ciążyć obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem wspólnika. Jednakże nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie podmiotu likwidowanego, ponieważ nie spowoduje to przyrostu aktywów spółki, a więc nie można mówić o przysporzeniu w wyniku likwidacji.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie obowiązków likwidowanej spółki jako płatnika CIT w sytuacji przekazania majątku na rzecz wspólnika. Jednocześnie stwierdzono nieprawidłowość stanowiska spółki w zakresie konsekwencji podatkowych jakie poniesie likwidowana spółka jako podatnik w związku z powyższym przekazaniem.

W wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor IS stwierdził, że katalog zdarzeń powodujących powstanie przychodu po stronie spółek zawartych w art. 12 ust.1 ustawy o CIT ma charakter otwarty.

Zdaniem organu w powyższym stanie faktycznym powstanie po stronie spółki przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Ustalenie wysokości przychodu powinno zostać dokonane na podstawie wartości rynkowej poszczególnych składników wchodzących w skład majątku spółki i stanowić będzie ona podstawę opodatkowania CIT.

Z treścią interpretacji nie zgodziła się spółka i po wyczerpaniu toku instancyjnego, złożyła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za zasadną i pomimo zgody stron w zakresie obowiązków płatniczych spółki, uchylił sporną interpretację indywidualną w całości.

W uzasadnieniu sąd przychylił się do stanowiska podatnika i potwierdził, że przekazanie wspólnikowi majątku spółki w wyniku jej likwidacji nie spowoduje powstania przychodu po stronie spółki. Wynika to z faktu, ze nie występuje przysporzenie po stronie spółki z tego tytułu. Sąd odwołał się do przepisów KSH odnoszących się do likwidacji spółki.


Stanowisko sądu nie budzi wątpliwości

Zaskarżona przez wnioskodawcę interpretacja wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie budziła niewątpliwe kontrowersje. Ze stanowiska przedstawionego przez organ podatkowy bowiem wynikało, iż likwidacja spółki kapitałowej jest opodatkowania CIT podwójnie – tj. raz po stronie Wspólnika a drugi raz po stronie likwidowanej spółki.

O ile pierwsze wynika jasno z przepisów podatkowych (tj. art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT), o tyle druga kwestia jest rezultatem zastosowania przez organ wykładni rozszerzającej przepisów podatkowych, która z reguły nie znajduje zrozumienia na etapie WSA.

W skutek powyższego, wyrok WSA w Warszawie w zasadzie nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości, gdyż jasno wpisuje się w obecną linię orzecznictwa w tym zakresie.

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

Należy w pełni zgodzić się z ustną jak na razie sentencją, w której Sąd przyznał ostatecznie rację stronie skarżącej tj. likwidowanej spółce. Bowiem w ocenie Sądu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem organu w kwestii dotyczącej uznania, że przekazanie majątku likwidacyjnego Wspólnikowi stanowi dla niej jakiekolwiek przysporzenie.

Sąd wprost odniósł się do przepisów ksh (art. 282 § 1) na podstawie której przeprowadzana jest likwidacja spółki. Zgodnie z ustnym uzasadnieniem, w ocenie sądu w takim przypadku likwidacja nie powoduje przysporzenia dla likwidowanej spółki, wobec tego nie może być mowy o opodatkowaniu takiej czynności po jej stronie.

Należy zaznaczyć, że Sąd potwierdził słuszność stanowiska organu w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika likwidowanej spółki, tj. likwidowana spółka powinna zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 -3c oraz art. 26a ustawy o CIT dokonać poboru podatku od Wspólnika, następnie wpłacić go do US do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Dodatkowo, likwidowana spółka powinna przesłać do wspólnika i US odpowiednie informacje i deklaracje.

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA