REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Powyższe wynika z  ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 1 lutego 2013r. (syg. III SA/Wa 2078/12).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki będącej polskim rezydentem dla celów podatkowych. W ramach restrukturyzacji wszystkie udziały spółki miały zostać nabyte przez inną spółkę kapitałową (jedynego udziałowca), również posiadającego status polskiego rezydenta podatkowego.

Wspólnik rozważał podjęcie decyzji o rozwiązaniu i likwidacji spółki oraz przejęciu jej majątku i kontynuowaniu prowadzonej przez nią działalności.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem jakie konsekwencje podatkowe w zakresie CIT spowoduje po stronie spółki jako podatnika oraz płatnika przekazanie całego majątku spółki na rzecz jedynego wspólnika w związku z likwidacją spółki.

Likwidacja spółki jawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Prezentując własne stanowisko, spółka stwierdziła, że będą na niej ciążyć obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem wspólnika. Jednakże nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie podmiotu likwidowanego, ponieważ nie spowoduje to przyrostu aktywów spółki, a więc nie można mówić o przysporzeniu w wyniku likwidacji.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie obowiązków likwidowanej spółki jako płatnika CIT w sytuacji przekazania majątku na rzecz wspólnika. Jednocześnie stwierdzono nieprawidłowość stanowiska spółki w zakresie konsekwencji podatkowych jakie poniesie likwidowana spółka jako podatnik w związku z powyższym przekazaniem.

W wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor IS stwierdził, że katalog zdarzeń powodujących powstanie przychodu po stronie spółek zawartych w art. 12 ust.1 ustawy o CIT ma charakter otwarty.

Zdaniem organu w powyższym stanie faktycznym powstanie po stronie spółki przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Ustalenie wysokości przychodu powinno zostać dokonane na podstawie wartości rynkowej poszczególnych składników wchodzących w skład majątku spółki i stanowić będzie ona podstawę opodatkowania CIT.

Z treścią interpretacji nie zgodziła się spółka i po wyczerpaniu toku instancyjnego, złożyła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za zasadną i pomimo zgody stron w zakresie obowiązków płatniczych spółki, uchylił sporną interpretację indywidualną w całości.

W uzasadnieniu sąd przychylił się do stanowiska podatnika i potwierdził, że przekazanie wspólnikowi majątku spółki w wyniku jej likwidacji nie spowoduje powstania przychodu po stronie spółki. Wynika to z faktu, ze nie występuje przysporzenie po stronie spółki z tego tytułu. Sąd odwołał się do przepisów KSH odnoszących się do likwidacji spółki.


Stanowisko sądu nie budzi wątpliwości

REKLAMA

Zaskarżona przez wnioskodawcę interpretacja wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie budziła niewątpliwe kontrowersje. Ze stanowiska przedstawionego przez organ podatkowy bowiem wynikało, iż likwidacja spółki kapitałowej jest opodatkowania CIT podwójnie – tj. raz po stronie Wspólnika a drugi raz po stronie likwidowanej spółki.

O ile pierwsze wynika jasno z przepisów podatkowych (tj. art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT), o tyle druga kwestia jest rezultatem zastosowania przez organ wykładni rozszerzającej przepisów podatkowych, która z reguły nie znajduje zrozumienia na etapie WSA.

W skutek powyższego, wyrok WSA w Warszawie w zasadzie nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości, gdyż jasno wpisuje się w obecną linię orzecznictwa w tym zakresie.

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

Należy w pełni zgodzić się z ustną jak na razie sentencją, w której Sąd przyznał ostatecznie rację stronie skarżącej tj. likwidowanej spółce. Bowiem w ocenie Sądu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem organu w kwestii dotyczącej uznania, że przekazanie majątku likwidacyjnego Wspólnikowi stanowi dla niej jakiekolwiek przysporzenie.

Sąd wprost odniósł się do przepisów ksh (art. 282 § 1) na podstawie której przeprowadzana jest likwidacja spółki. Zgodnie z ustnym uzasadnieniem, w ocenie sądu w takim przypadku likwidacja nie powoduje przysporzenia dla likwidowanej spółki, wobec tego nie może być mowy o opodatkowaniu takiej czynności po jej stronie.

Należy zaznaczyć, że Sąd potwierdził słuszność stanowiska organu w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika likwidowanej spółki, tj. likwidowana spółka powinna zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 -3c oraz art. 26a ustawy o CIT dokonać poboru podatku od Wspólnika, następnie wpłacić go do US do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Dodatkowo, likwidowana spółka powinna przesłać do wspólnika i US odpowiednie informacje i deklaracje.

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA