REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Powyższe wynika z  ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 1 lutego 2013r. (syg. III SA/Wa 2078/12).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej polskim rezydentem dla celów podatkowych. W ramach restrukturyzacji wszystkie udziały spółki miały zostać nabyte przez inną spółkę kapitałową (jedynego udziałowca), również posiadającego status polskiego rezydenta podatkowego.

Wspólnik rozważał podjęcie decyzji o rozwiązaniu i likwidacji spółki oraz przejęciu jej majątku i kontynuowaniu prowadzonej przez nią działalności.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem jakie konsekwencje podatkowe w zakresie CIT spowoduje po stronie spółki jako podatnika oraz płatnika przekazanie całego majątku spółki na rzecz jedynego wspólnika w związku z likwidacją spółki.

REKLAMA

Likwidacja spółki jawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Prezentując własne stanowisko, spółka stwierdziła, że będą na niej ciążyć obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem wspólnika. Jednakże nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie podmiotu likwidowanego, ponieważ nie spowoduje to przyrostu aktywów spółki, a więc nie można mówić o przysporzeniu w wyniku likwidacji.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie obowiązków likwidowanej spółki jako płatnika CIT w sytuacji przekazania majątku na rzecz wspólnika. Jednocześnie stwierdzono nieprawidłowość stanowiska spółki w zakresie konsekwencji podatkowych jakie poniesie likwidowana spółka jako podatnik w związku z powyższym przekazaniem.

W wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor IS stwierdził, że katalog zdarzeń powodujących powstanie przychodu po stronie spółek zawartych w art. 12 ust.1 ustawy o CIT ma charakter otwarty.

Zdaniem organu w powyższym stanie faktycznym powstanie po stronie spółki przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Ustalenie wysokości przychodu powinno zostać dokonane na podstawie wartości rynkowej poszczególnych składników wchodzących w skład majątku spółki i stanowić będzie ona podstawę opodatkowania CIT.

Z treścią interpretacji nie zgodziła się spółka i po wyczerpaniu toku instancyjnego, złożyła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za zasadną i pomimo zgody stron w zakresie obowiązków płatniczych spółki, uchylił sporną interpretację indywidualną w całości.

W uzasadnieniu sąd przychylił się do stanowiska podatnika i potwierdził, że przekazanie wspólnikowi majątku spółki w wyniku jej likwidacji nie spowoduje powstania przychodu po stronie spółki. Wynika to z faktu, ze nie występuje przysporzenie po stronie spółki z tego tytułu. Sąd odwołał się do przepisów KSH odnoszących się do likwidacji spółki.


Stanowisko sądu nie budzi wątpliwości

Zaskarżona przez wnioskodawcę interpretacja wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie budziła niewątpliwe kontrowersje. Ze stanowiska przedstawionego przez organ podatkowy bowiem wynikało, iż likwidacja spółki kapitałowej jest opodatkowania CIT podwójnie – tj. raz po stronie Wspólnika a drugi raz po stronie likwidowanej spółki.

O ile pierwsze wynika jasno z przepisów podatkowych (tj. art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT), o tyle druga kwestia jest rezultatem zastosowania przez organ wykładni rozszerzającej przepisów podatkowych, która z reguły nie znajduje zrozumienia na etapie WSA.

W skutek powyższego, wyrok WSA w Warszawie w zasadzie nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości, gdyż jasno wpisuje się w obecną linię orzecznictwa w tym zakresie.

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

Należy w pełni zgodzić się z ustną jak na razie sentencją, w której Sąd przyznał ostatecznie rację stronie skarżącej tj. likwidowanej spółce. Bowiem w ocenie Sądu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem organu w kwestii dotyczącej uznania, że przekazanie majątku likwidacyjnego Wspólnikowi stanowi dla niej jakiekolwiek przysporzenie.

Sąd wprost odniósł się do przepisów ksh (art. 282 § 1) na podstawie której przeprowadzana jest likwidacja spółki. Zgodnie z ustnym uzasadnieniem, w ocenie sądu w takim przypadku likwidacja nie powoduje przysporzenia dla likwidowanej spółki, wobec tego nie może być mowy o opodatkowaniu takiej czynności po jej stronie.

Należy zaznaczyć, że Sąd potwierdził słuszność stanowiska organu w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika likwidowanej spółki, tj. likwidowana spółka powinna zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 -3c oraz art. 26a ustawy o CIT dokonać poboru podatku od Wspólnika, następnie wpłacić go do US do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Dodatkowo, likwidowana spółka powinna przesłać do wspólnika i US odpowiednie informacje i deklaracje.

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA