REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Powyższe wynika z  ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 1 lutego 2013r. (syg. III SA/Wa 2078/12).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej polskim rezydentem dla celów podatkowych. W ramach restrukturyzacji wszystkie udziały spółki miały zostać nabyte przez inną spółkę kapitałową (jedynego udziałowca), również posiadającego status polskiego rezydenta podatkowego.

Wspólnik rozważał podjęcie decyzji o rozwiązaniu i likwidacji spółki oraz przejęciu jej majątku i kontynuowaniu prowadzonej przez nią działalności.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem jakie konsekwencje podatkowe w zakresie CIT spowoduje po stronie spółki jako podatnika oraz płatnika przekazanie całego majątku spółki na rzecz jedynego wspólnika w związku z likwidacją spółki.

REKLAMA

Likwidacja spółki jawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Prezentując własne stanowisko, spółka stwierdziła, że będą na niej ciążyć obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem wspólnika. Jednakże nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie podmiotu likwidowanego, ponieważ nie spowoduje to przyrostu aktywów spółki, a więc nie można mówić o przysporzeniu w wyniku likwidacji.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie obowiązków likwidowanej spółki jako płatnika CIT w sytuacji przekazania majątku na rzecz wspólnika. Jednocześnie stwierdzono nieprawidłowość stanowiska spółki w zakresie konsekwencji podatkowych jakie poniesie likwidowana spółka jako podatnik w związku z powyższym przekazaniem.

W wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor IS stwierdził, że katalog zdarzeń powodujących powstanie przychodu po stronie spółek zawartych w art. 12 ust.1 ustawy o CIT ma charakter otwarty.

Zdaniem organu w powyższym stanie faktycznym powstanie po stronie spółki przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Ustalenie wysokości przychodu powinno zostać dokonane na podstawie wartości rynkowej poszczególnych składników wchodzących w skład majątku spółki i stanowić będzie ona podstawę opodatkowania CIT.

Z treścią interpretacji nie zgodziła się spółka i po wyczerpaniu toku instancyjnego, złożyła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za zasadną i pomimo zgody stron w zakresie obowiązków płatniczych spółki, uchylił sporną interpretację indywidualną w całości.

W uzasadnieniu sąd przychylił się do stanowiska podatnika i potwierdził, że przekazanie wspólnikowi majątku spółki w wyniku jej likwidacji nie spowoduje powstania przychodu po stronie spółki. Wynika to z faktu, ze nie występuje przysporzenie po stronie spółki z tego tytułu. Sąd odwołał się do przepisów KSH odnoszących się do likwidacji spółki.


Stanowisko sądu nie budzi wątpliwości

Zaskarżona przez wnioskodawcę interpretacja wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie budziła niewątpliwe kontrowersje. Ze stanowiska przedstawionego przez organ podatkowy bowiem wynikało, iż likwidacja spółki kapitałowej jest opodatkowania CIT podwójnie – tj. raz po stronie Wspólnika a drugi raz po stronie likwidowanej spółki.

O ile pierwsze wynika jasno z przepisów podatkowych (tj. art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT), o tyle druga kwestia jest rezultatem zastosowania przez organ wykładni rozszerzającej przepisów podatkowych, która z reguły nie znajduje zrozumienia na etapie WSA.

W skutek powyższego, wyrok WSA w Warszawie w zasadzie nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości, gdyż jasno wpisuje się w obecną linię orzecznictwa w tym zakresie.

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

Należy w pełni zgodzić się z ustną jak na razie sentencją, w której Sąd przyznał ostatecznie rację stronie skarżącej tj. likwidowanej spółce. Bowiem w ocenie Sądu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem organu w kwestii dotyczącej uznania, że przekazanie majątku likwidacyjnego Wspólnikowi stanowi dla niej jakiekolwiek przysporzenie.

Sąd wprost odniósł się do przepisów ksh (art. 282 § 1) na podstawie której przeprowadzana jest likwidacja spółki. Zgodnie z ustnym uzasadnieniem, w ocenie sądu w takim przypadku likwidacja nie powoduje przysporzenia dla likwidowanej spółki, wobec tego nie może być mowy o opodatkowaniu takiej czynności po jej stronie.

Należy zaznaczyć, że Sąd potwierdził słuszność stanowiska organu w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika likwidowanej spółki, tj. likwidowana spółka powinna zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 -3c oraz art. 26a ustawy o CIT dokonać poboru podatku od Wspólnika, następnie wpłacić go do US do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Dodatkowo, likwidowana spółka powinna przesłać do wspólnika i US odpowiednie informacje i deklaracje.

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA