REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
likwidowana spółka nie płaci CIT od przekazania majątku na rzecz udziałowca
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie majątku na rzecz udziałowca jest neutralne na gruncie CIT po stronie likwidowanej spółki. Likwidacja spółki następuje zgodnie z przepisami KSH i będące jego konsekwencją przekazanie wspólnikowi majątku nie powoduje przyrostu aktywów spółki likwidowanej. Nie powstanie więc z tego tytułu przysporzenie po jej stronie, w konsekwencji nie można rozpoznać przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.

Powyższe wynika z  ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 1 lutego 2013r. (syg. III SA/Wa 2078/12).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki będącej polskim rezydentem dla celów podatkowych. W ramach restrukturyzacji wszystkie udziały spółki miały zostać nabyte przez inną spółkę kapitałową (jedynego udziałowca), również posiadającego status polskiego rezydenta podatkowego.

Wspólnik rozważał podjęcie decyzji o rozwiązaniu i likwidacji spółki oraz przejęciu jej majątku i kontynuowaniu prowadzonej przez nią działalności.

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem jakie konsekwencje podatkowe w zakresie CIT spowoduje po stronie spółki jako podatnika oraz płatnika przekazanie całego majątku spółki na rzecz jedynego wspólnika w związku z likwidacją spółki.

REKLAMA

Likwidacja spółki jawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja spółki cywilnej a odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania podatkowe

Prezentując własne stanowisko, spółka stwierdziła, że będą na niej ciążyć obowiązki płatnika w związku z opodatkowaniem wspólnika. Jednakże nie spowoduje to powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT po stronie podmiotu likwidowanego, ponieważ nie spowoduje to przyrostu aktywów spółki, a więc nie można mówić o przysporzeniu w wyniku likwidacji.

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za prawidłowe w zakresie obowiązków likwidowanej spółki jako płatnika CIT w sytuacji przekazania majątku na rzecz wspólnika. Jednocześnie stwierdzono nieprawidłowość stanowiska spółki w zakresie konsekwencji podatkowych jakie poniesie likwidowana spółka jako podatnik w związku z powyższym przekazaniem.

W wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektor IS stwierdził, że katalog zdarzeń powodujących powstanie przychodu po stronie spółek zawartych w art. 12 ust.1 ustawy o CIT ma charakter otwarty.

Zdaniem organu w powyższym stanie faktycznym powstanie po stronie spółki przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych. Ustalenie wysokości przychodu powinno zostać dokonane na podstawie wartości rynkowej poszczególnych składników wchodzących w skład majątku spółki i stanowić będzie ona podstawę opodatkowania CIT.

Z treścią interpretacji nie zgodziła się spółka i po wyczerpaniu toku instancyjnego, złożyła skargę do WSA w Warszawie.

Po rozpoznaniu sprawy sąd uznał skargę spółki za zasadną i pomimo zgody stron w zakresie obowiązków płatniczych spółki, uchylił sporną interpretację indywidualną w całości.

W uzasadnieniu sąd przychylił się do stanowiska podatnika i potwierdził, że przekazanie wspólnikowi majątku spółki w wyniku jej likwidacji nie spowoduje powstania przychodu po stronie spółki. Wynika to z faktu, ze nie występuje przysporzenie po stronie spółki z tego tytułu. Sąd odwołał się do przepisów KSH odnoszących się do likwidacji spółki.


Stanowisko sądu nie budzi wątpliwości

Zaskarżona przez wnioskodawcę interpretacja wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie budziła niewątpliwe kontrowersje. Ze stanowiska przedstawionego przez organ podatkowy bowiem wynikało, iż likwidacja spółki kapitałowej jest opodatkowania CIT podwójnie – tj. raz po stronie Wspólnika a drugi raz po stronie likwidowanej spółki.

O ile pierwsze wynika jasno z przepisów podatkowych (tj. art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy CIT), o tyle druga kwestia jest rezultatem zastosowania przez organ wykładni rozszerzającej przepisów podatkowych, która z reguły nie znajduje zrozumienia na etapie WSA.

W skutek powyższego, wyrok WSA w Warszawie w zasadzie nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości, gdyż jasno wpisuje się w obecną linię orzecznictwa w tym zakresie.

Jaka jest pozycja prawna likwidatorów w spółce akcyjnej?

Jakie obowiązki podatkowe wiążą się z likwidacją spółki z o.o.?

Należy w pełni zgodzić się z ustną jak na razie sentencją, w której Sąd przyznał ostatecznie rację stronie skarżącej tj. likwidowanej spółce. Bowiem w ocenie Sądu nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem organu w kwestii dotyczącej uznania, że przekazanie majątku likwidacyjnego Wspólnikowi stanowi dla niej jakiekolwiek przysporzenie.

Sąd wprost odniósł się do przepisów ksh (art. 282 § 1) na podstawie której przeprowadzana jest likwidacja spółki. Zgodnie z ustnym uzasadnieniem, w ocenie sądu w takim przypadku likwidacja nie powoduje przysporzenia dla likwidowanej spółki, wobec tego nie może być mowy o opodatkowaniu takiej czynności po jej stronie.

Należy zaznaczyć, że Sąd potwierdził słuszność stanowiska organu w zakresie dotyczącym obowiązków płatnika likwidowanej spółki, tj. likwidowana spółka powinna zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 -3c oraz art. 26a ustawy o CIT dokonać poboru podatku od Wspólnika, następnie wpłacić go do US do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Dodatkowo, likwidowana spółka powinna przesłać do wspólnika i US odpowiednie informacje i deklaracje.

Paweł Górecki, konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA