REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie finansowe trzeba złożyć do KRS

 Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Sprawozdanie finansowe trzeba złożyć do KRS
Sprawozdanie finansowe trzeba złożyć do KRS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Składanie do Krajowego Rejestru Sądowego przez spółki takich dokumentów jak sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z działalności jest jednym z podstawowych obowiązków zarejestrowanych spółek, który wynika z art. 69 ustawy o rachunkowości.

Wielu przedsiębiorców uważa jednak, że brak złożenia powyższych dokumentów nie grozi żadnymi sankcjami, a co za tym idzie nie składają odpowiednich wniosków w terminie do sądu rejestrowego. Brak realizowania tego obowiązku może jednak wiązać się z dotkliwymi karami dla kierowników takich jednostek, a także samej spółki.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązki rejestrowe spółki wskazane w ustawie o rachunkowości ciążą na kierownikach takich jednostek, którymi w przypadku spółki kapitałowej będą członkowie zarządu, natomiast przy spółkach osobowych są to wspólnicy prowadzący jej sprawy.

Wskazane osoby zobowiązane są do przygotowania rocznego sprawozdania finansowego, przedstawienia go właściwym dla spółki organom do zatwierdzenia, a następnie do złożenia w KRS. Dodatkowo w przypadku spółek kapitałowych oraz komandytowo- akcyjnych należy przygotować także sprawozdanie z działalności jednostki.

Należy również pamiętać o zachowaniu terminu do złożenia sprawozdania w sądzie. Składać dokumenty powinno się nie później niż piętnaście dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania, a w przypadku jego niezatwierdzenia - nie później niż piętnaście dni po upływie sześciu miesięcy od dnia bilansowego, tj. maksymalnego czasu na zatwierdzenie.

REKLAMA

Jeśli rok obrotowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, to terminem tym będzie 15 lipca roku następnego. Składając sprawozdanie do KRS należy je załączyć do odpowiedniego formularza, a także uiścić opłatę z tego tytułu, w tym również za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku braku złożenia sprawozdania do KRS osoba, która była do tego zobowiązana musi liczyć się z zagrożeniem nałożenia na nią kary grzywny lub ograniczenia wolności zgodnie z art. 79 ustawy o rachunkowości. W skrajnych sytuacjach wobec osoby skazanej może zostać orzeczony dodatkowo środek karny w postaci zakazu zajmowania określonych stanowisk. Ukarana może być również sama spółka, na którą sąd rejestrowy może nałożyć karę grzywny w przypadku, gdy nie wykona ona zobowiązania do złożenia sprawozdania finansowego w trybie tzw. procedury przymuszającej.

W obecnych realiach gospodarczych ryzyko kontroli wykonywania przez spółkę obowiązków rejestrowych jest dosyć wysokie, z uwagi na głośne medialnie sprawy dotyczących nadużyć finansowych przedsiębiorców. W związku z powyższym należy spodziewać się wyższej aktywności sądów, a także organów ścigania w tej kwestii. Realne ryzyko poniesienia odpowiedzialności karnej w przypadku braku złożenia sprawozdania finansowego istnieje również w sytuacji gdy o niedopełnieniu tego obowiązku przez spółkę odpowiednie organy zawiadomią osoby trzecie np. jej wierzyciele.

Wspólne przedsięwzięcie a rozliczenie VAT

Kiedy odliczyć podatek VAT od nabytej licencji

Podróże służbowe 2013


Podsumowując, obowiązków rejestrowych spółki nie należy lekceważyć, a co za tym idzie osoby zobowiązane do ich wykonania powinny zadbać o to aby były one bieżąco realizowane. Sama procedura nie jest skomplikowana, a także bardzo kosztowna. W przypadku wątpliwości warto skorzystać z usług podmiotów zajmujących się obsługą przedsiębiorców, które szybko pomogą nam przygotować odpowiedni wniosek do sądu rejestrowego. Działania takie oddalą ryzyko ewentualnej odpowiedzialności karnej z tego tytułu.

Podstawa prawna: art. 69 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r., poz.330). 

Marcin Kamiński, Kancelaria Prawna ARKANA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA