REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypłata dywidendy w spółkach kapitałowych – skutki podatkowe w PIT i CIT

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 S&P Audyt Sp. z o.o.
Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych
wypłata dywidendy w spółkach kapitałowych - skutki podatkowe w PIT i CIT
wypłata dywidendy w spółkach kapitałowych - skutki podatkowe w PIT i CIT

REKLAMA

REKLAMA

Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend obie ustawy o podatku dochodowym ustaliły w ryczałtowej wysokości 19% uzyskanego przychodu. Płatnikiem podatku są podmioty, które dokonały wypłaty dywidendy.

Skutki podatkowe wypłaty dywidendy polskim podatnikom

Zobacz też: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz USTAWA z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

REKLAMA

Autopromocja

W zależności od formy prawnej i miejsca zamieszkania lub siedziby otrzymującego dywidendę, na płatniku podatku ciążą odmienne obowiązki sprawozdawcze.

Niezależnie od formy prawnej podmiotu otrzymującego dywidendę, wypłacający dywidendę jako płatnik jest zobowiązany do pobrania w dniu wypłaty zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby podatnika, czyli otrzymującego dywidendę.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Wypłata dywidendy w spółkach kapitałowych - zasady

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem skutki podatkowe wypłaty dywidendy nastąpią dopiero z chwilą kasowego spełnienia świadczenia w postaci dywidendy. Oznacza to, że samo powstanie prawa do dywidendy po stronie udziałowca/akcjonariusz nie rodzi jeszcze obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje bowiem dopiero w momencie dokonania faktycznej wypłaty na rzecz osoby uprawnionej.

W przypadku, jeżeli wypłaty dywidendy dokonano na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terenie Polski, to płatnik jest zobowiązany do sporządzenia deklaracji PIT-8A i przekazania do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Nie ma obowiązku sporządzania i przesyłania imiennych informacji PIT-11/8B po zakończeniu roku, w którym dokonano wypłaty dywidendy.

Jeżeli wypłaty dywidendy dokonano na rzecz innej osoby prawnej (np. spółki kapitałowej) to płatnicy są zobowiązani do sporządzenia i przesłania do urzędu skarbowego właściwego według siedziby podatnika informacji o wysokości pobranego podatku w postaci deklaracji CIT-6R w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku.

Skutki podatkowe wypłaty dywidendy zagranicznym podatnikom

Wypłata dywidendy na rzecz zagranicznych udziałowców/akcjonariuszy również z zasady obarczona jest obowiązkiem potrącenia 19% ryczałtowego podatku dochodowego. Płatnik podatku jest zobowiązany do potrącenia i przekazania go w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Kwestię właściwości urzędów skarbowych reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie właściwości organów podatkowych.

Na przykład - w województwie mazowieckim w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów (przychodów) z działalności gospodarczej uzyskiwanych przez będących nierezydentami podatników tego podatku właściwy miejscowo jest Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.

Kiedy podmioty zagraniczne płacą CIT w Polsce

REKLAMA

Na pisemny wniosek podatnika (spółki otrzymującej dywidendę), płatnik w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, informacji na druku IFT-2.

Jednak w przypadku wypłat dokonywanych zagranicznym udziałowcom/akcjonariuszom możemy zastosujemy ww. przepisy z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których strona jest Polska.

Aby ustalić, postanowienia której z umów znajdują zastosowanie w naszym przypadku, w pierwszej kolejności powinniśmy dysponować certyfikatem rezydencji podatkowej podmiotu zagranicznego, któremu wypłaty dokonujemy.

Certyfikat rezydencji podatkowej – aktualność i aktualizacja

Certyfikat potwierdza dla celów podatkowych miejsce zamieszkania lub siedzibę podatnika – jest zatem formą dokumentowania stanu faktycznego tj. miejsca rezydencji podatkowej podatnika. Jest to o tyle istotne, że w poszczególnych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania ustawiono z reguły niższe niż w polskich regulacjach progi (czasami stawka zależy od udziału z kapitale) bądź też postanowiono, że podatku w ogóle się nie pobiera.

Do końca trzeciego miesiąca roku następującego po zakończeniu roku podatkowego (w przypadku podatników, u których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym będzie to koniec marca), w którym dokonano wypłaty należy złożyć informację IFT-2R

Płatnik podatku (spółka wypłacająca dywidendę) przekazuje tę informację zagranicznemu podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informację IFT-2R przekazujemy również pomimo, że w trakcie roku sporządzaliśmy i przekazywaliśmy informację IFT-2.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Zwolnienie z obowiązku pobrania podatku od dywidendy

Zarówno w przypadku wypłat dokonywanych na rzecz polskich jak i zagranicznych podmiotów warto sprawdzić, czy dywidenda nie będzie w ogóle zwolniona od podatku na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wypłacającym dywidendę jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • uzyskującym przychody z dywidend jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągnięcia,
  • przychody uzyskiwane są z udziału w zysku osoby prawnej, w której kapitale spółka uzyskująca ten dochód posiada bezpośrednio nie mniej niż 10%,
  • spółka uzyskująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ustawa nakłada obowiązek nieprzerywalnego utrzymywania ww. wymaganego udziału przez okres dwóch lat. Warunek posiadania udziałów przez dwa lata będzie również spełniony, jeżeli już po wypłacie dywidendy, spółka otrzymująca będzie posiadać udziały przez wymagany okres.

W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) przez wymagany dwuletni okres, spółka uzyskująca dywidendę jest zobowiązana do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 19% dochodu (przychodu) w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Oczywiście w przypadku, jeżeli spółką otrzymującą jest spółka zagraniczna, stawka podatku wynika z odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Musimy pamiętać o tym, że nawet jeżeli dywidenda została zwolniona od podatku na mocy postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to płatnik podatku (spółka wypłacająca) mimo wszystko jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego informacji IFT-2R, w której wykazuje kwotę zwolnionej dywidendy.

Finansowanie wypłaty dywidendy

Wypłacając dywidendę musimy mieć również na uwadze stanowisko sądów administracyjnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odsetek od zobowiązań kredytowych zaciągniętych w celu dokonania tego rodzaju wypłat.

Takie stanowisko zajął NSA w uchwale (sygn. akt II FPS 2/11) podjętej w składzie 7 sędziów z dnia 12 grudnia 2011 r. W uzasadnieniu uchwały sąd podniósł, że „Ponad wszelką wątpliwość do podatkowej kategorii ,,dochodu‘’ rozumianego jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, a tym bardziej przychodu nie można zaliczyć zobowiązania podatnika (spółki kapitałowej) do wypłaty na rzecz jej wspólników (akcjonariuszy) należnego im udziału w zysku (dywidendy).”

Dywidenda w spółce akcyjnej

W odniesieniu do możliwości zaliczenia odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie wypłaty dywidendy sąd stwierdził, że „Oceniając możliwość zaliczenia wydatku w postaci odsetek od kredytów, czy pożyczek do kosztów uzyskania przychodów należy jednak ustalić, na jaki cel zaciągnięty została kredyt czy pożyczka. Tylko bowiem w odniesieniu do odsetek od kredytu (pożyczki) związanej z uzyskaniem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów można rozważać możliwość zaliczenia jej do kosztów uzyskania przychodu (por. pogląd wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 września 2009 r., sygn. akt II FSK 551/09, publik. CBOSA). W każdym przypadku należy zbadać, czy służą one celowi wskazanemu w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Nie można uznać, iż wystarczającą przyczyną do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów jest ogólnie sformułowana konieczność zapewnienia płynności finansowej podatnika, z pominięciem przyczyny, jaka wywołała niedostatek środków na sfinansowanie należnej wspólnikom dywidendy.”

Odsetki od kredytu przeznaczonego na wypłatę dywidendy nie są kosztem uzyskania przychodu – skutki uchwały NSA

W dalszej części uzasadnienia sąd podniósł, że zysk w spółce kapitałowej nie musi być zawsze dzielony. Pomimo tego, że prawo do dywidendy jest uprawnieniem udziałowca, to podejmując uchwałę o wypłacie udziałowcy powinni mieć również na uwadze względy gospodarcze związane z funkcjonowaniem spółki oraz realizacją zamierzonych celów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA