Kategorie

Certyfikat rezydencji podatkowej – aktualność i aktualizacja

Katarzyna Broniszewska
Certyfikat rezydencji podatkowej
Fotolia
Spółka prowadząc działalność gospodarczą nabywa licencję od kontrahentów, którzy nie posiadają rezydencji podatkowej w Polsce. Jako płatnik pobiera podatek od należności, jakie wypłaca osobom zagranicznym (jednocześnie przestrzegając umów o unikaniu podwójnego opodatkowania). Aby móc realizować ten obowiązek musi posiadać certyfikaty rezydencji tych podmiotów.

Spółka ma wątpliwości jak długo certyfikat rezydencji zachowuje swoją aktualność i co stanowi potwierdzenie zmiany informacji wskazanych w takim certyfikacie?

Certyfikaty rezydencji wydawane są przez administrację podatkową państwa, w którym zagraniczne podmioty mają siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej zagranicznego kontrahenta

Polecamy: Komplet podatki 2019

Płatności, dokonywane na ich rzecz, określone są w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą o PIT.

Spółka, aby móc skutecznie przestrzegać powyższego przepisu oraz postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, poddaje aktualizacji posiadane certyfikaty, ubiegając się u kontrahentów o nowe.

Reklama

W związku z tym powstają pewne problemy dotyczące stanowiska podmiotów zagranicznych wobec przesłanych certyfikatów. Niektórzy z nich uważają, że wcześniej przesłane dokumenty pozostają aktualne, część dysponuje tylko jednym oryginałem certyfikatów, część posiada je tylko w formie elektronicznej, część w innych formach.

Innym problemem jest to ,że część certyfikatów wskazuje okres, za który potwierdza rezydencję podatkową kontrahenta, inne certyfikaty zaświadczają rezydencję za określony czas w przeszłości do daty wydania certyfikatu rezydencji lub przesyłane są takie, które nie podają okresu, za jaki poświadczają rezydencję podatkową, a jedynie posiadają datę wystawienia certyfikatu.

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji jest dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza posiadanie przez osobę fizyczną miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium danego kraju. Oznacza to, że dana osoba w tym państwie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Ponadto certyfikat powinien zawierać informacje takie jak dane identyfikujące podatnika, w tym jego nazwę i siedzibę, datę wystawienia oraz ewentualnie okres ważności dokumentu.

Certyfikat potwierdza określony stan faktyczny na dzień jego wydania, lub jeśli to wynika z jego treści również w przeszłości. Zatem może dotyczyć tylko takich stanów faktycznych, które już zaistniały, tj. teraźniejszych lub przeszłych, nigdy przyszłych okoliczności faktycznych.

Polecamy: Do czego służy certyfikat rezydencji?

Czy certyfikat rezydencji płatnik powinien posiadać w dniu poboru podatku?

Reklama

Na podstawie certyfikatu stwierdza się,  czy od wypłat należności wskazanych art. 29 ustawy o PIT, powinien zostać pobrany przez płatnika podatek oraz w jakiej stawce. Przesądza on o tym, jaki podatek zostanie pobrany- czy według stawek przewidzianych w polskich przepisach, czy wynikających z umów międzynarodowych.

To płatnik musi dopełnić wszelkich obowiązków wynikających z pobrania podatku, ponieważ to On ponosi odpowiedzialność za niedobranie lub niewypłaceni należnego podatku. W związku  z tym wymaga się uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji aktualnego na moment dokonywania wypłat na rzecz podatnika.

Aktualność oraz forma certyfikatu rezydencji

Nie istnieje ujednolicona forma certyfikatów rezydencji. W związku z czym to poszczególne państwo decyduje o tym, jaki wzór certyfikatu oraz wymogi formalne dotyczące jego wydania będą stosowane.

Ważne jest, aby na jego podstawie można było znaleźć informacje o danych identyfikujących podatnika, dacie wystawienia oraz ewentualnie o okresie ważności dokumentu,  czy podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w państwie jego miejsca zamieszkania.

Certyfikatu nie można zastąpić pisemnym oświadczeniem przedstawiciela podmiotu zagranicznego. Wynika to z art. art. 5a pkt 21 ustawy o podatku PIT, wskazującego czym jest i przez kogo jest wydawany certyfikat. Ponadto certyfikatu rezydencji nie można zastąpić innym dokumentem prywatnym lub urzędowym, który poświadczałby o miejscu zamieszkania podatnika.

Mimo braku zmiany okoliczności faktycznych, które zostały stwierdzone w certyfikacie, po upływie okresu na jaki został on wydany, nie można stwierdzić, że dalej istniejące okoliczności są potwierdzone tym dokumentem.

Jak długo jest ważny certyfikat rezydencji i czy może być dostarczony w formie elektronicznej?

Dla płatnika, który chce prawidłowo wykonać obowiązki podatkowe, niewystarczające jest posiadanie dokumentu certyfikatu rezydencji, który opatrzony jest datą wydania w roku lub w latach poprzedzających rok, w którym dokonuje się płatności.

Potrzebne jest również pisemne oświadczenie podatnika dokonane np. w formie e-mail o braku zmian dotyczących rezydencji podatkowej podatnika  w roku, w którym jest dokonywana wypłata.

Spółka musi uzyskać certyfikat rezydencji, który potwierdza rezydencję podatkową podmiotu zagranicznego w chwili dokonywania na jego rzecz wypłat określonych należności. Certyfikat rezydencji dotyczący jakiegokolwiek okresu jest w tym wypadku niewystarczający.

Udokumentowanie miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za pomocą certyfikatem rezydencji jest warunkiem do zastosowania przez spółkę stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.

Podatki 2019

Podsumowanie

1. Spółka może stosować zwolnienie od podatku bądź stawki podatku, która wynika z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeśli:
- posiada oryginał certyfikatu rezydencji podatnika oraz pisemne potwierdzenie (również w formie e-mail) o braku zmiany danych wynikających z tego certyfikatu,
- udokumentowane jest miejsca zamieszkania podatnika dla celów podatkowych za okres, w którym dokonane zostały przedmiotowe wypłaty uzyskanym certyfikatem rezydencji.

Spełnienie tego wymogu nastąpi, gdy Spółka będzie w posiadaniu takiego certyfikatu, ponieważ właśnie z tą chwilą zostanie udokumentowana kwestia prawidłowości obowiązków podatkowych wypełnianych przez płatnika na rzecz podmiotu zagranicznego.

2. Podmiot zagraniczny powinien dostarczyć spółce oryginał certyfikatu rezydencji.

Jeżeli nie jest to możliwe (a płatnik przedstawia jedynie kopie lub skan, nawet potwierdzone przez notariusza państwa, z którego pochodzi), to należy okazać oryginał, aby móc potwierdzić jego zgodności z oryginalnym dokumentem. Kopie certyfikatów rezydencji nie stanowią dokumentów urzędowych.

Mimo to dopuszczalne jest złożenie odpisu dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Odpis ma walor dokumentu urzędowego.

W przypadku, kiedy w ogóle nie istnieje możliwości dostarczenia certyfikatu rezydencji w tych postaciach ( np. w danym kraju certyfikaty zostały zastąpione udostępnianiem dokumentu w wersji elektronicznej dostępnej na oficjalnej stronie internetowej) to forma taka (certyfikat w wersji elektronicznej) będzie wystarczająca, aby udowodnić miejsce zamieszkania podatnika.

Brak certyfikatu rezydencji nakłada obowiązek na płatnika (spółkę) do pobrania podatku na podstawie polskich przepisów podatkowych.

Artykuł powstał w oparciu o indywidualną interpretację podatkową z 4 sierpnia 2011 roku , wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB2/415-556/11-3/WM).

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Ulga klęskowa w podatku rolnym

    Ulga klęskowa w podatku rolnym jest preferencją podatkową, która przewidziana jest w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Jak działa ulga klęskowa? Jakie są zasady przyznawania ulgi?

    Błąd w rozliczeniach nie jest oszustwem podatkowym

    Sankcje w VAT. Podatnik nie może być karany za błąd, który nie jest oszustwem lub uszczupleniem podatkowym - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Usługi gastronomiczne na kasie fiskalnej online - interpretacje

    Kasy fiskalne online w branży gastronomicznej pojawiły się od 1 stycznia 2021 r. Obowiązek wymiany starych kas na nowe objął bowiem usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne. Pojawiło się jednak szereg wątpliwości interpretacyjnych związanych z nowym obowiązkiem. Oto niektóre z nich.

    Polski Ład. Ile będą kosztowały zmiany podatkowe?

    Polskie Ład. Najważniejsze zmiany jeśli chodzi o kwestie ubytku PIT to jest ok. 22 mld zł dla całego sektora, dodatkowo przewidujemy ok. 4-4,5 mld zł kosztów z tego pakietu ulg dla małych i średnich przedsiębiorstw - powiedział wiceminister finansów Piotr Patkowski.

    Przeniesienie firmy za granicę a podatek w Polsce

    Przeniesienie działalności gospodarczej za granicę. Zapowiadane zmiany w ramach Polskiego Ładu, rosnące koszty prowadzenia firmy, niejasne przepisy i nadmierna biurokracja – to czynniki, przez które wielu przedsiębiorców rozważa przeniesienie działalność za granicę. Jednak samo zarejestrowanie firmy w innym kraju (nawet w UE) nie zwalnia automatycznie z płacenia podatków i składek ubezpieczeniowych w Polsce.

    Kiedy osoba fizyczna ma rezydencję podatkową w Polsce?

    Polska rezydencja podatkowa. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe z 29 kwietnia 2021 r. dotyczące zasad ustalania rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku osoby fizycznej w Polsce. Zdaniem ekspertów PwC te objaśnienia mogą być postrzegane jako zapowiedź szczególnego zainteresowania władz podatkowych rezydencją osób fizycznych, które utraciły lub utracą rezydencję podatkową w Polsce.

    Czy opodatkowanie firm w Czechach jest niższe?

    Opodatkowanie działalności gospodarczej w Czechach nie jest znacząco korzystniejsze niż w Polsce - stwierdza Polski Instytut Ekonomiczny. Analitycy zwracają uwagę, że zależy ono m.in. od branży, w której działa firma, poziomu przychodów oraz relacji między przychodami a kosztami.

    Kto musi mieć kasę fiskalną online od 1 lipca 2021 r.?

    Kasy fiskalne online. Od 1 lipca 2021 r. kolejna grupa podatników zobowiązana jest do obowiązkowego ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych online. Których podatników dotyczy ten obowiązek?

    Obowiązek podatkowy drugiego stopnia w akcyzie

    Podmiotowość podatników akcyzy z tytułu obowiązku podatkowego drugiego stopnia jest przedmiotem daleko idących kontrowersji, zresztą z wielu powodów – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Pusta faktura wymaga udowodnienia

    Puste faktury. Urząd skarbowy oskarżył firmę o nabycie pustych faktur, mimo że zeznania świadków wyraźnie stwierdzały co innego. Sprawę rozstrzygnął sąd administracyjny.

    Skutki podatkowe wycofania samochodu ze spółki cywilnej

    Skutki podatkowe wniesienia i wycofania samochodu do spółki cywilnej - cz. II wycofanie samochodu ze spółki cywilnej.

    Zwrot VAT niektórym podmiotom - zmiany od 1 lipca 2021 r.

    Zwrot VAT. Ustawodawca przygotował projekt nowego rozporządzenia w zakresie zwrotu VAT niektórym podmiotom. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2021 r. Co się zmieni?

    Zarobki w Szwecji. Ile można zarobić zbierając jagody?

    Zarobki w Szwecji. Z danych Szwedzkiego Urzędu Statystycznego wynika, że średnia pensja w Szwecji wynosi 35,3 tys. koron brutto (ok. 15 tys. zł). Mediana wynosi 31,7 tys. koron brutto (ok. 14 tys. zł).

    Raportowanie niefinansowe ESG zyskuje na znaczeniu

    Raportowanie niefinansowe ESG (environmental, social i governance). Inwestorzy coraz częściej szukają informacji o wpływie spółek na środowisko i społeczeństwo. Polskie firmy rzadko jednak raportują takie kwestie. Dlaczego warto raportować? Co powinny zawierać raporty ESG?

    Globalna stawka CIT a realna działalność gospodarcza

    Globalna stawka CIT. Polska nie poprze planu wprowadzenia globalnego minimalnego poziomu podatku od przedsiębiorstw, o ile nie będzie klauzuli wyłączającej z niego istotną działalność gospodarczą prowadzoną w kraju - powiedział dziennikowi "Financial Times" minister finansów Tadeusz Kościński.

    ZUS w Polsce vs. ZUS w Anglii

    Ubiegły miesiąc okazał się niezwykle istotny dla polskiej gospodarki. Premier Morawiecki ogłosił główne założenia „Nowego Ładu”, czyli programu ekonomiczno-społecznego, którego założeniem ma być zniwelowanie strat, jakie w naszej gospodarce poczyniła pandemia koronawirusa. Jednakże nie dla wszystkich plan ten okazał się dobrym pomysłem; co więcej, wzbudził wśród pewnej części społeczeństwa spore obawy.

    Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

    Nowelizacja ustawy o AML. Wirtualne waluty to ekspresowo rozwijająca się branża z dziedziny nowoczesnych technologii. Jednak zarówno wydobycie, sprzedaż, wymiana i spekulacja walutami nie jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców jako inwestycja czy środek płatniczy. Walutę wirtualną często wykorzystuje się również do realizacji nieuczciwych celów i w ramach działań niezgodnych z prawem. W związku z tym pojawiają się kolejne regulacje prawne – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe – dotyczące AML/CFT. 15 maja 2021 weszła w życie nowelizacja ustawy o AML. Co warto o niej wiedzieć?

    Blockchain w księgowości – przyszłość, która już zapukała do drzwi

    Blockchain w księgowości. Wiele wskazuje na to, że rachunkowość oparta o nowe technologie, w tym technologię blockchain to nieodległa przyszłość. Prowadzenie księgowości z wykorzystaniem rejestru rozproszonego i inteligentnych umów może pomóc przedsiębiorcom osiągać większe dochody szybciej i łatwiej. Jednocześnie, wprowadzanie nowych rozwiązań zawsze wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Czy wątpliwości branży księgowej związane z blockchainem są uzasadnione?

    Ulga na ekspansję - kto skorzysta i na jakich zasadach?

    Ulga na ekspansję, która została zaproponowana w ramach Polskiego Ładu, ma objąć przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie podmioty, które podejmują ekspansją na rynki zagraniczne. Na jakich warunkach będzie można korzystać z ulgi na ekspansję? Kiedy ulga wejdzie w życie?

    Dodatkowe prace a opodatkowanie VAT kar umownych

    VAT od kar umownych - dodatkowe prace. W trakcie realizacji projektu budowlanego mogą wystąpić nowe okoliczności, takie jak np. problemy z gruntem czy wady dokumentacji projektowej. Może to spowodować konieczność podjęcia dodatkowych prac, a tym samym poniesienia dodatkowych kosztów przez wykonawcę, które powinny obciążać zamawiającego. Strony umowy budowlanej muszą ustalić, czy taka kara umowna podlega, czy nie podlega opodatkowaniu VAT.

    Jak postrzegamy księgowych? Sowa, mrówka czy leniwiec?

    Księgowi są nazywani zaufanymi doradcami i wysokiej klasy specjalistami. Chociaż te określenia brzmią poważnie, po pracy często rozwijają nietypowe zainteresowania, jak sporty ekstremalne, sztuki walki, żeglarstwo bądź śpiew w chórze. Sposób, w jaki ich odbieramy, pokazują też metafory. Księgowego można porównać do wielu zwierząt – mądrej sowy, walecznego tygrysa bądź pracowitej mrówki. Z okazji Dnia Księgowego postanowiliśmy przyjrzeć się wizerunkowi specjalistów od rachunkowości.

    Nowy podatek od elektroniki uderzy w twórców i konsumentów

    Opłata reprograficzna. Nowy podatek od elektroniki uderzy w kieszenie konsumentów i przedsiębiorców, nie pomoże twórcom - stwierdził Związek Cyfrowa Polska, wydając negatywną ocenę do projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego w ramach konsultacji społecznych resortu kultury.

    Podatkowa grupa kapitałowa – rozliczenie straty

    Podatkowa grupa kapitałowa. Spośród pięciu spółek tworzących grupę jedna przyniosła stratę, a cztery dochody. Spółka dominująca pomniejszyła o tę stratę podatek dochodowy wykazany i zaliczkowany przez cztery rentowne spółki, zachowując powstałą na plus różnicę zaliczek CIT, a następnie rozdysponowując ją pomiędzy siebie i spółkę przynoszącą straty. Była pewna, że to działanie będzie obojętne podatkowo, ale fiskus stwierdził, że jest to przysporzenie majątku tych spółek i musi zostać opodatkowane jak zwykły przychód. Spór między przedsiębiorcą a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął sąd, stwierdzając, że: „Stanowisko KIS jest nie tylko nieprawidłowe, ale także nielogiczne i sprzeczne wewnętrznie. Jest również wyrazem nadmiernego fiskalizmu państwa”.

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku - jakie korzyści dla firm?

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku. Ministerstwo Finansów proponuje przedsiębiorcom program Podatnik Bezgotówkowy. To propozycja dla tych firm, które większość transakcji płatniczych przeprowadzają w systemie cashless. Uzyskanie takiego statusu „Klienta Premium” będzie możliwe od 2022 roku. Firma, która go uzyska, skorzysta z najszybszego zwrotu VAT w Europie. Pieniądze znajdą się na ich kontach w maksymalnie 15 dni.

    Jaka stawka ryczałtu dla usług gastronomicznych?

    Stawka ryczałtu - usługi gastronomiczne. Czy sprzedaż usług gastronomicznych (przygotowywanie gotowych posiłków na rzecz kontrahentów) można opodatkować na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3%?