REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czego służy certyfikat rezydencji

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
certyfikat rezydencji podatkowej
certyfikat rezydencji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowy certyfikat rezydencji wydany osobie fizycznej jest dokumentem, w którym zagraniczna administracja podatkowa potwierdza rezydencję podatkową danej osoby fizycznej, czyli posiadanie przez nią miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium danego kraju. Jest to równoznaczne z traktowaniem takiej osoby w tym państwie jako podlegającej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Co powinien zawierać certyfikat rezydencji

Autopromocja

Certyfikat rezydencji powinien być opatrzony datą wydania oraz ewentualnie wskazywać datę, na jaką następuje potwierdzenie rezydencji podatkowej. Może on również zawierać dodatkowe elementy, takie jak określenie celu, w jakim dokument ten jest wydawany, czy też powołanie się na umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jakie są wymagania polskiego fiskusa odnośnie niezbędnych elementów certyfikatu rezydencji oraz formy, w jakiej może on być wydawany – możemy stwierdzić po poniższej, reprezentatywnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 12 czerwca 2008 r. - nr ITPB3/423-211/08/AM):

„Definicja rezydencji w międzynarodowym prawie podatkowym wynika z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania od dochodu i majątku. Ponieważ umowy te nie określają obowiązującej formy zaświadczenia o miejscu zamieszkania lub siedziby, certyfikat rezydencji nie zawsze wydawany jest na sformalizowanym druku, jak również nie musi wprost zawierać nazwy „certyfikat rezydencji”. Z treści tychże przepisów wynika, że certyfikat rezydencji powinien spełniać przynajmniej następujące warunki:

- zostać wydany przez właściwą administrację podatkową,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- określać miejsce rezydencji (miejsce zamieszkania bądź siedziby) podatnika dla celów podatkowych,

- zawierać datę wydania certyfikatu i/lub datę, na jaką potwierdzana jest rezydencja podatkowa.

Zatem każde zaświadczenie wydane przez właściwą władzę podatkową (aktualne na dzień wypłaty), które potwierdza posiadanie przez dany podmiot rezydencji podatkowej tego państwa – jest wystarczające. (…) Zrozumiałym jest fakt braku określenia formy certyfikatu rezydencji, ponieważ nie sposób uregulować w polskim prawie podatkowym kwestii związanych z wydawaniem dokumentów urzędowych przez zagraniczne administracje podatkowe.”

Jak długo jest ważny certyfikat rezydencji i czy może być dostarczony w formie elektronicznej

Kiedy trzeba mieć certyfikat rezydencji?

Czy tłumacz przysięgły powinien tłumaczyć oryginał certyfikatu rezydencji?

Czy certyfikat rezydencji płatnik powinien posiadać w dniu poboru podatku?

Od 1 stycznia 2007 r. w ustawie o PIT obowiązuje definicja certyfikatu rezydencji. Pod tym pojęciem należy rozumieć zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika (art. 5a pkt 21 ustawy o PIT).

Certyfikat rezydencji jest więc zaświadczeniem, a zatem dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny na dzień jego wydania, a także – o ile wynika to z jego treści – również w przeszłości.

Zaświadczenie to nie może jednak dotyczyć stanów przyszłych, które dopiero mogą (albo i nie) wystąpić. Tym samym, realizacja jakichkolwiek uprawnień przewidzianych odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania może nastąpić jedynie w oparciu o certyfikat rezydencji osoby zagranicznej obejmujący sobą dzień dokonania wypłaty.

Autopromocja

Okres ważności certyfikatu

Trzeba podkreślić, że wystawiony w odpowiedniej formie certyfikat rezydencji, dotyczący osoby fizycznej stanowi zasadniczo potwierdzenie faktu posiadania miejsca zamieszkania w chwili jego wystawienia. Można jednak przyjąć, że opisany w nim stan jest zgodny z rzeczywistością w uzasadnionym czasie przed jego wystawieniem oraz w uzasadnionym czasie po dacie wystawienia takiego zaświadczenia.

Polecamy: VAT 2011

Uzyskanie certyfikatu rezydencji wiąże się bowiem z dopełnieniem odpowiednich formalności wymaganych przez prawo miejscowe, warunkujących posiadanie miejsca zamieszkania w danym kraju. Jest to możliwe dopiero po wykazaniu się odpowiednio długim okresem zamieszkiwania na jego terenie.

Aby dokonać czynności zmierzających do uzyskania certyfikatu rezydencji, musi upłynąć odpowiedni czas, potrzebny do spełnienia warunków stawianych podmiotom ubiegającym się o miano rezydenta. Stanowi to gwarancję, że certyfikat rezydencji nie zostanie wydany podmiotowi niespełniającemu wymogów zawartych w prawie miejscowym oraz w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Częstotliwość aktualizacji certyfikatu

Należy zwrócić uwagę, że przepisy podatkowe, dotyczące opodatkowania należności otrzymywanych przez nierezydenta od polskiego płatnika i opodatkowanych w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym (np. odsetki) nie precyzują wymogów co do częstotliwości aktualizacji certyfikatu rezydencji. Ze względu na to, że certyfikat taki ma służyć przede wszystkim płatnikowi, to na nim ciąży obowiązek ustalenia stanu faktycznego w kwestii rezydencji podatnika i opodatkowanych na terytorium Polski należności.

Jest to tym bardziej istotne, że płatnik powinien przedstawić certyfikat rezydencji swoich kontrahentów w oryginale lub w postaci kopii poświadczonej notarialnie na każdorazowe żądanie organów podatkowych. Trzeba bowiem pamiętać, że to płatnik będzie musiał, w razie konieczności, udowodnić, że miał prawo zastosować korzystniejsze regulacje wynikające z dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W przeciwnym razie będzie odpowiadał za nieprawidłowo potrącony podatek lub za niepobranie podatku.

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Chociaż w piśmie Ministra Finansów z 11 maja 2001 r. (nr PB-7/033/561/2001) znalazło się zalecenie dotyczące żądania przez płatników od nierezydenta certyfikatu rezydencji w odstępach co najmniej rocznych i korzystania z tego dokumentu w okresie całego roku rozliczeniowego, to jednak bardziej racjonalne w tym zakresie wydaje się stanowisko zaprezentowane w piśmie Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 23 kwietnia 2007 r. (nr ZD/4061-13/07):

Przepisy ustawy podatkowej w żaden sposób nie regulują kwestii terminu ważności certyfikatu rezydencji uzyskanego przez płatnika od podatnika. Z uwagi jednak na fakt, iż dokument ten potwierdza istnienie (trwanie) określonego stanu faktycznego, zasadnym jest uznanie, że zachowuje on swoją aktualność dopóki nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny. (…) tutejszy organ podatkowy nie może podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że roczny okres ważności certyfikatu jest w pełni uzasadniony. Może się bowiem zdarzyć, iż – w przypadku zmiany rezydencji podatkowej – dokument ten utraci swoją aktualność w krótkim czasie po uzyskaniu go od podatnika (…). Możliwa jest też sytuacja, iż przy wieloletniej niezmiennej rezydencji podatkowej kontrahenta, zaświadczenie wydane przez administrację podatkową właściwą dla niego, potwierdzające dla celów podatkowych miejsce siedziby (zamieszkania) pozostanie aktualne przez kilka, a nawet kilkanaście lat, stanowiąc potwierdzenie stanu faktycznego, trwającego niezmiennie na przestrzeni lat.”

Stanowisko zaprezentowane przez Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego zasługuje na aprobatę, gdyż eliminując konieczność corocznego potwierdzania niezmiennego stanu faktycznego nie obliguje płatników do narażania kontrahentów na niepotrzebne koszty i długotrwałe niejednokrotnie procedury związane z uzyskiwaniem tego dokumentu od ich rodzimych administracji podatkowych, przy jednoczesnym „wyczuleniu” płatników na możliwe zmiany mogące zaistnieć w okresie objętym już wydanym certyfikatem, który w takim wypadku tracąc ważność przestaje spełniać swoją ochronną funkcję dla płatnika.

Identyczną interpretację zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 28 sierpnia 2008 r. nr IPPB2/415-919/08-2/SP ), podkreślając jednak dodatkowo, że „(…) Jeżeli płatnik ma zaufanie do nierezydenta, na rzecz którego dokonuje wypłat należności z tytułów wymienionych odpowiednio art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może uważać certyfikat za ważny do czasu zmiany potwierdzonego w nim stanu faktycznego. Jednakże dla własnego bezpieczeństwa, płatnik powinien przed dokonaniem wypłaty uzyskać od niego aktualne zaświadczenie o rezydencji podatkowej.”


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

kancelaria welsyng.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

    Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

    Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

    Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

    REKLAMA