REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zapłata za usługi hostingu aplikacji oraz usługi wsparcia bez podatku u źródła

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zapłata za usługi hostingu aplikacji oraz usługi wsparcia bez podatku u źródła
Zapłata za usługi hostingu aplikacji oraz usługi wsparcia bez podatku u źródła
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie znajduje zastosowania do wynagrodzenia za usługi hostingu aplikacji oraz usługi wsparcia. W zakresie przedmiotowym tego przepisu mieszczą się bowiem przychody z tytułu należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, a do takich urządzeń nie można zaliczyć infrastruktury technicznej serwerowni (serwerów). Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w utrwalonej już linii orzeczniczej sądów administracyjnych.

Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 22 stycznia 2020 r., III SA/Wa 1299/19.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła banku, który zawarł umowę hostingu, której przedmiotem było świadczenie następujących usług: koordynacji projektów, hostingu aplikacji, wsparcia i usług administracyjnych. Na usługi koordynacji projektu składały się usługi administracji i koordynacji globalnych projektów w zakresie usług i produktów infrastruktury teleinformatycznej. Usługi hostingu aplikacji polegały na wynajmie mocy obliczeniowej serwerów i wsparciu infrastruktury aplikacji. Na usługi wsparcia składało się wsparcie centrum przetwarzania danych dla infrastruktury należącej wyłącznie do banku obejmującej m.in. serwery, komputery, kopie bezpieczeństwa, pamięci sieciowe czy przechowywanie plików. Z kolei usługi administracyjne polegały na koordynacji i prawidłowym administrowaniu wskazanych wyżej usług.

Na tym tle bank zapytał organ podatkowy, czy wydatki ponoszone przez niego z tytułu zakupu usług zarządzania projektami, usług hostingu aplikacji, usług wsparcia oraz usług administracyjnych, świadczonych na rzecz banku na mocy umowy hostingu mieszczą się w katalogu świadczeń zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT.

Zdaniem banku, usługi koordynacji projektów, hostingu aplikacji, wsparcia oraz usługi administracyjne nie mieszczą się w katalogu usług wprowadzonym przez art. 21 ust. 1 ustawy o CIT.

REKLAMA

Organ podatkowy zgodził się z bankiem w zakresie braku objęcia dyspozycją art. 21 ust. 1 ustawy o CIT usług koordynacji projektów i usług administracyjnych, jednak w pozostałym zakresie uznał stanowisko banku za nieprawidłowe. Wskazał, że w zakresie przedmiotowym art. 21 ust. 1 ustawy o CIT mieszczą się przychody z tytułu należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego. Zdaniem organu, udostępnianie infrastruktury technicznej serwerowni w postaci dysków, macierzy dyskowych czy serwera należy zaliczyć do takich właśnie przychodów. Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska organ przytoczył fragment orzeczenia NSA z 12 października 2016 r., II FSK 2614/14, zgodnie z którym w wersji anglojęzycznej Modelowej Konwencji OECD pojęciu urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego odpowiada zwrot industrial, commercial or scientific equipment. Chodzi tu zatem o wykorzystywanie urządzeń w celach komercyjnych, profesjonalnych, a nie prywatnych – zarówno w działalności przemysłowej, handlowej i naukowej. Skoro więc infrastruktura techniczna serwerowni jest wykorzystywana przez bank w działalności komercyjnej w branży bankowej, to tym samym serwery należy zaliczyć do kategorii urządzeń przemysłowych, handlowych lub naukowych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa trafiła do WSA w Warszawie, który nie zgodził się ze stanowiskiem organu i w konsekwencji uchylił zaskarżoną interpretację. Rozpoznając sprawę, sąd wskazał, że przyjęta przez organ wykładnia jest rozszerzająca i niezgodna z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Usług hostingu aplikacji i wsparcia w postaci dzierżawy serwerów nie można bowiem traktować jako prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego. Jest to zbyt daleko idąca wykładnia prawa.  Ponadto, linia orzecznicza sądów administracyjnych jest już w tym zakresie ugruntowana i jednolita. Jednoznacznie wynika z niej, że serwerów nie można utożsamiać z urządzeniami przemysłowymi w rozumieniu art. 21 ustawy o CIT.

Wybór przepisów

Ustawa o CIT:

art. 21 ust. 1 pkt 1

„1. Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1) z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how).”.

Katarzyna Narejko, Associate, PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA