REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa - ulgi podatkowe B+R i IP Box

Grant Thornton
Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
Tarcza antykryzyskowa - ulgi podatkowe B+R i IP Box /shutterstock
Tarcza antykryzyskowa - ulgi podatkowe B+R i IP Box /shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy korzystają lub dopiero zamierzają korzystać z ulg podatkowych B+R lub IP Box mogą znaleźć korzystne dla siebie rozwiązania zawarte w tarczy antykryzysowej. Właściwe zastosowanie nowych rozwiązań, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, może przynieść istotne korzyści podatkowe.

Więcej czasu na zastosowanie ulg za 2019 rok

Dzięki rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: Rozporządzenie) podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych zyskali dwa dodatkowe miesiące na złożenie zeznań podatkowych za 2019 rok. Zgodnie z §1 ust. 1 Rozporządzenia: Przedłuża się do dnia 31 maja 2020 r. dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, z zastrzeżeniem § 2, termin do:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym, który zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2020 r.,

- wpłaty podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w pkt 1, albo różnicy między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w tym zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Wydłużenie terminu na złożenie zeznania CIT-8 i zapłatę wynikającego z niego podatku to niewątpliwa korzyść dla podatników. Po pierwsze pod względem technicznym – przedsiębiorcy mają więcej czasu na przygotowanie rocznych zeznań, co w ostatnich dwóch tygodniach marca mogło być znacznie utrudnione; m.in. przez pracę zdalną, braki kadrowe. Po drugie pod względem płynności finansowej – przedsiębiorstwa mogą jeszcze przez dwa miesiące wykorzystać środki pieniężne, które musiałyby zostać wykorzystane na zapłatę podatku wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA

Jest również trzecia korzyść, mianowicie chodzi o zastosowanie ulg podatkowych za 2019 rok. Spójrzmy na to przez pryzmat dwóch grup podatników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatnicy, którzy przygotowali się do skorzystania z ulgi B+R  lub skorzystania z IP Box w składanym zeznaniu za 2019 rok,

- podatnicy, którzy przymierzali się do skorzystania ze wspomnianych ulg, ale ostatecznie tego nie zrobili.

Jeżeli chodzi o pierwszą grupę podatników, to zyskane przez nich dodatkowe dwa miesiące na złożenie CIT-8 mogą pozwolić im na upewnienie się, czy w sposób właściwy zastosowali ulgi. Być może nie mieli wystarczająco dużo czasu, aby np. zweryfikować wszystkie wydatki, które stanowiły koszty kwalifikowane (tj. koszty związane z działalnością B+R). Dzięki dodatkowym dwóm miesiącom mogą ponownie przyjrzeć się swoim kalkulacjom, aby mieć pewność, że wykorzystali ulgi w takim stopniu, w jakim mają do tego prawo.

Co do drugiej grupy podatników, a więc tych, którzy w przypadku składania zeznań w pierwotnym terminie nie skorzystaliby z ulg podatkowych, to dobry moment, aby upewnić się w tej decyzji. Jest wielu podatników, którzy z wdrożeniem ulg podatkowych czekali do ostatniej chwili, tj. do terminu złożenia rocznego zeznania podatkowego. Przez zamieszanie spowodowane koronawirusem mogli zupełnie zrezygnować z tego pomysłu. Jeszcze inna część podatników nie jest do końca pewna, czy aby na pewno przysługuje im prawo do korzystania z ulgi B+R lub IP Box. Dzięki dodatkowym 61 dniom mogą jeszcze raz sprawdzić, czy wspomniane ulgi są dla nich.

Zarówno w przypadku tych podatników, którzy zamierzali skorzystać z ulg podatkowych, jak również tych, którzy nie podjęli jeszcze ostatecznej decyzji, można rzec, że czas gra na ich korzyść (podatkową w tym przypadku). Dodatkowe dwa miesiące mogą okazać się bardzo cenne w zakresie wykorzystania prawa do skorzystania z ulgi B+R lub IP Box za 2019 rok.

Możliwość korzystania z ulg w trakcie 2020 roku

Drugim rozwiązaniem, które może okazać się interesujące dla podatników jest umożliwienie im korzystania z ulgi IP Box i B+R w trakcie roku. Generalnie z obydwu tych ulg podatnicy mogą skorzystać dopiero po zakończeniu roku podatkowego. W przypadku ulgi B+R – mogą odliczyć koszty kwalifikowane od podstawy opodatkowania dopiero w zeznaniu rocznym, natomiast w przypadku ulgi IP Box – mogą wykazać w zeznaniu te dochody, które podlegają opodatkowaniu 5% stawką. W konsekwencji, zastosowanie obydwu ulg skutkuje uzyskaniem korzyści podatkowej dopiero po złożeniu zeznania podatkowego.

Dalsza część artykułu dotycząca ulg podatkowych B+R lub IP Box

Michał Rodak  Specjalista, doradca podatkowy
Grant Thornton

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA