Ewolucja ustawy o fundacji rodzinnej
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiana stawki PIT dla beneficjentów I i II grupy podatkowej
- Nowe wyłączenia ze zwolnienia z CIT
- Opodatkowanie fundacji niezgłoszonej do rejestru
- Ukryte zyski
- Zmiany związane z estońskim CIT
- Brak uwzględnienia finansowania od fundacji rodzinnej w limicie kosztów finansowanie dłużnego
- Ciąg dalszy i skutek dla podatników
Zmiana stawki PIT dla beneficjentów I i II grupy podatkowej
Ustawa w brzmieniu z 26 stycznia 2023 r. zakładała, że PIT od beneficjenta wyniesie 15%. Proponowana zmiana zakłada, że jeżeli beneficjentami będą osoby z I i II grupy podatkowej, to stawka PIT przy wypłacie świadczeń z fundacji będzie wynosić 10% PIT od beneficjenta.
REKLAMA
Chodzi tu o:
- zięcia, synową, ojczyma, macochę i teściów (tj. osoby z I grupy podatkowe poza osobami wymienionymi w grupie 0),
- zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych (tj. osoby z II grupy podatkowej).
Nowe wyłączenia ze zwolnienia z CIT
Projekt zmian przewiduje, że zwolnienie z CIT nie będzie dotyczyło przychodów z najmu i dzierżawy: przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku używanych przez beneficjenta lub fundatora w ich działalności lub przez podmioty powiązane. W takim przypadku podatnik będzie zobligowany do zastosowania 19% stawki CIT.
Opodatkowanie fundacji niezgłoszonej do rejestru
W sytuacji, gdy fundacja rodzinna w organizacji nie zostanie zgłoszona do rejestru fundacji w ciągu sześciu miesięcy od dnia jej powstania, to zostanie ona wstecznie opodatkowana.
Ukryte zyski
Wprowadzono definicję ukrytych zysków do ustawy. Nowa zmiana przewiduje opodatkowanie fundacji rodzinnej 15% CIT w przypadku ukrytych zysków. Regulacja ta jest podobna do konstrukcji ukrytych zysków z przepisów o estońskim CIT. Stanowi ona doprecyzowanie zakresu zdarzeń, jakie należy uznać za wypłatę świadczenia podlegającego opodatkowaniu na poziomie fundacji.
Zmiany związane z estońskim CIT
Projekt zmian zakłada, że wspólnik spółki opodatkowanej estońskim CIT będzie mógł być fundatorem lub beneficjentem fundacji rodzinnej. Fundacja rodzinna nadal niestety nie będzie mogła być wspólnikiem spółki stosującej ryczałt od spółek.
Brak uwzględnienia finansowania od fundacji rodzinnej w limicie kosztów finansowanie dłużnego
Na uwagę zasługuje kolejna z proponowanych zmian, a związana z brakiem objęcia limitem kosztów finansowania dłużnego od pożyczek udzielonych przez fundację rodzinną. Ustawodawca w swym zamyśle prawdopodobnie miał na celu ułatwienie kwestii swobodniejszego działania w sferze udzielania pożyczek przez fundację rodzinną.
Ciąg dalszy i skutek dla podatników
Projekt ustawy został uchwalony 9 marca 2023 r. na posiedzeniu Sejmu. Należy zwrócić uwagę, że przed proponowanymi zmianami jest jeszcze daleka droga w procesie legislacyjnym. Finalny kształt ustawy, a co za tym idzie model opodatkowania w ramach tej instytucji, pozostaje nadal niepewny. Część z proponowanych zmian wzbudza negatywne emocje wśród podatników. Niektóre zmiany mogą okazać się korzystne, a inne z kolei jak wprowadzenie „ukrytych zysków” mają charakter doprecyzowujący lub uszczelniający.
Autor: Remigiusz Fijak, Partner Associate ID Advisory
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat