REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kaucja gwarancyjna a przychód w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kaucja gwarancyjna a przychód w CIT
Kaucja gwarancyjna a przychód w CIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie kaucji gwarancyjnej, z uwagi na jej zwrotny charakter, nie generuje co do zasady obowiązku rozpoznania przychodu z tego tytułu. Niemniej jednak, podmiot otrzymujący zabezpieczenie powinien również mieć na względzie, że możliwość dysponowania kwotą kaucji rodzi ryzyko powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

W obrocie gospodarczym bardzo często w ramach zabezpieczenia należytej realizacji postanowień umownych oraz ewentualnych roszczeń z tytułu gwarancji jakości wykonywanych prac udzielana jest kaucja gwarancyjna. Uzyskanie przez przedsiębiorcę kwot z tego tytułu nie należy jednakże rozpatrywać w kategorii przychodu podlegającego opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Choć przepisy prawne nie regulują problematyki dotyczącej kaucji gwarancyjnej, posługując się definicją słownikową, wskazać można, że kaucja stanowi "sumę pieniężną złożoną jako gwarancja dotrzymania zobowiązania" (kaucja, Słownik Języka Polskiego PWN, dostęp online). Podkreślenia również wymaga, że tego typu zabezpieczenie, co do zasady, w całości podlega zwrotowi po upływie okresu gwarancji.

W konsekwencji otrzymanie kwoty zabezpieczenia tym tytułem, pozostaje neutralne z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych. Zwrócić należy bowiem uwagę, że na gruncie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), przychód stanowią wszelkie przysporzenia majątkowe o trwałym charakterze, które faktycznie zostały otrzymane przez podatnika, jak i przychody należne, nawet jeżeli nie zostały jeszcze otrzymane. Podkreślić przy tym należy, że za przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP można uznać wyłącznie te wartości, które mają definitywny charakter, a więc powiększają aktywa podatnika.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

Co do zasady podmiot otrzymujący kaucję nie ma możliwości rozporządzania kwotą kaucji jak właściciel, stąd uzyskanie zabezpieczenia w formie kaucji gwarancyjnej nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu na gruncie podatku dochodowego (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.01.2014 r., znak IPPB5/423-842/13-3/MW oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7.08.2013 r., znak IBPBI/2/423-491/13/JD). Kwoty zatrzymane tytułem kaucji gwarancyjnej staną się przychodem dopiero na skutek wystąpienia okoliczności uprawniających podatnika do zaspokojenia z takiej kaucji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ustanowienia kaucji gwarancyjnej, w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia, warto zwrócić uwagę na odpowiednie uregulowanie kwestii dotyczących zabezpieczenia kwoty kaucji na czas trwania gwarancji. Aspekt ten może mieć istotny wpływ na konsekwencje w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Swobodne dysponowanie kwotą uzyskanej kaucji gwarancyjnej, może, zdaniem organu, prowadzić do uzyskania korzyści majątkowych kosztem innego podmiotu.

Jak wynika ze stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (wyrażonego w interpretacji indywidualnej z 20.10.2010 r., znak ITPB3/423-361/10/MT), możliwość wykorzystywania przez podatnika środków z wpłaconej przez kontrahenta kaucji dla finansowania prowadzonej działalności, stanowi podstawę do rozpoznania przychodu z nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP, w szczególności gdy kontrahentowi podatnika (podmiotowi udzielającemu gwarancji) nie przysługuje wynagrodzenie z tego tytułu.

W ocenie organu podatkowego, okresowe korzystanie z cudzego kapitału w tych warunkach, wywołuje analogiczne skutki podatkowe, jak w przypadku otrzymania nieodpłatnej pożyczki. Wartość świadczenia powinna przy tym zostać ustalona w oparciu o przepis art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o PDOP, a mianowicie na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu tego rodzaju usług finansowych. W celu uniknięcia ryzyka w zakresie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, strony mogą uzgodnić, iż kwota gwarancji bankowej zostanie umieszczona na odrębnym rachunku bankowym, a odsetki wynikające z umowy rachunku bankowego przysługiwać będą podmiotowi udzielającemu gwarancji.

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA