REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,7 mld oszczędności dla firm z ulgi B+R. Ale innowacyjnie wciąż na końcu Europy

Subskrybuj nas na Youtube
ulga B+R
ulga B+R
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że podatnicy coraz chętniej składają korekty i rozliczają ulgi B+R za lata 2016-2020. Od początku jej istnienia podatnicy CIT i PIT odliczyli niemal 9,3 mld zł kosztów kwalifikowanych , dzięki czemu do ich kieszeni powróciło około 1,7 mld zł.

Choć liczba beneficjentów ulgi B+R rośnie, to nadal zbyt wolno, by zmienić pozycję Polski w Europejskim Rankingu Innowacyjności corocznie publikowanym przez Komisję Europejską. W tym roku po raz kolejny zajęliśmy czwarte miejsce od końca, wyprzedzając jedynie Rumunię, Bułgarię i Łotwę.

REKLAMA

Dla kogo ulga B+R

REKLAMA

Ulga B+R to narzędzie finansowe wprowadzone w 2016 roku dedykowane wszystkim podatnikom, którzy ponoszą koszty prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, w zamierzeniu mające stymulować wzrost ich innowacyjności. Zgodnie z ordynacją podatkową przedsiębiorcy mogą w dowolnym momencie złożyć korektę zeznania podatkowego i rozliczyć ją do pięciu lat wstecz. To rozwiązanie jest szczególnie atrakcyjne w przypadku roku podatkowego 2018, w którym ulga B+R zyskała na atrakcyjności i umożliwiła odliczenie dodatkowych 100 proc. kosztów kwalifikowanych. Porównanie danych Ministerstwa Finansów z grudnia 2021 r. i września 2022 r. pokazuje, że płatnicy CIT coraz chętniej decydują się na składanie korekt i odzyskiwanie nadpłat. W 2022 r. w wyniku złożonych korekt 16% więcej podatników skorzystało z ulgi za 2018 r. (łącznie 2142 podmioty) i 7% więcej podatników za 2019 r. (razem 2721 podmiotów).

– Trend ten można interpretować na dwa sposoby: z jednej strony oznacza to, że firmy coraz lepiej rozumieją mechanizm działania ulgi B+R i czują się z nim pewnie. Stąd po próbnym rozliczeniu jednego lub dwóch lat, sięgają po korekty, aby odzyskać nadpłaty. Z drugiej strony może to oznaczać chęć szybkiego poprawienia płynności finansowej i zdobycia dodatkowych środków. Warto zaznaczyć, że od 2016 roku podatnicy CIT i PIT odliczyli niemal 9,3 mld zł kosztów kwalifikowanych, dzięki czemu zaoszczędzili około 1,7 mld zł. W obecnej, trudnej sytuacji gospodarczej sięganie po odliczenia podatkowe może być skutecznym sposobem na pozyskanie finansowania -  uważa Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik, Dyrektor Obszaru podatków i finansowania innowacji w Ayming Polska

Polska w ogonie innowatorów

Ulga B+R nie jest jedynym rozwiązaniem proinnowacyjnym umożliwiającym zdobycie dodatkowych środków, które można przeznaczyć na prowadzenie działalności B+R oraz dalszy rozwój. Początek 2022 roku przyniósł nie tylko możliwość odliczenia dodatkowo aż 200% kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi B+R, ale także nowe ulgi: na robotyzację, na innowacyjnych pracowników, na prototyp oraz ulgę na ekspansję, które stosowane komplementarnie mogą odciążyć budżety rodzimych innowatorów i pomóc im w dalszym rozwoju. Zwiększenie finansowania na projekty badawczo-rozwojowe dla przedsiębiorstw ma pomóc Polsce zbliżyć się do czołówki najbardziej innowacyjnych krajów w Europie, od których wciąż znacząco odstaje. W najnowszej odsłonie Europejskiego Rankingu Innowacyjności (European Innovation Scoreboard 2022), opracowywanego co roku przez Komisję Europejską, Polska została określona jako wschodzący innowator i zajęła po raz kolejny czwarte miejsce od końca, wyprzedzając jedynie Rumunię, Bułgarię i Łotwę. Na bazie rankingu, 27 państw członkowskich podzielono na cztery grupy: liderów innowacji, silnych, umiarkowanych i wschodzących innowatorów. Najbardziej innowacyjnym krajem UE pozostaje Szwecja, zaś kolejne miejsca zajmują Finlandia, Dania, Holandia i Belgia określone jako liderzy innowacji. Ich wyniki w obszarze innowacyjności stanowią ponad 125 proc. średniej unijnej. Dla porównania, w przypadku Polski jest to jedynie 60,5 proc. Choć w ostatnich latach nasze wyniki poprawiły się o 11,3 pp., nadal pozostajemy na szarym końcu Europy.

Diagnoza systemu innowacji przedsiębiorstw

REKLAMA

Polska wypada niekorzystnie pod względem liczby przedsiębiorstw, które nie są innowacyjne i nie mają perspektyw na stanie się innowatorami. Wskaźnik ten wynosi aż 61,3, podczas gdy średnia unijna jest o 30 punktów niższa. Z kolei wskaźnik firm nieinnowacyjnych, które mogą obudzić swój potencjał innowacyjny, sięga 15 (średnia unijna 19,9). Słabą kondycję rodzimych firm w tym zakresie potwierdza także raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego Pułapka średniego biznesu z 2022 r. Wyłania się z niego negatywny portret średnich przedsiębiorstw, które cechuje niższa produktywność i innowacyjność w porównaniu do średniej unijnej, a także niski nakład środków na projekty badawczo-rozwojowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych GUS za 2020 r. wynika, że nakłady krajowe brutto na działalność B+R (GERD) wyniosły 32,4 mld zł i zwiększyły się w skali roku o 7 proc. Największy w nich udział – 62,8 proc.  miał sektor przedsiębiorstw, ponoszący 20,4 mld zł wydatków. Tymczasem w 2020 r. w ramach ulgi B+R wartość odliczenia stanowiła zaledwie 17 proc. tej kwoty (3,54 mld zł).

– Nadal duża część przedsiębiorstw nie korzysta z dostępnych ulg podatkowych.  Dużą bolączką systemu finansowania innowacji w Polsce jest fakt, że wielu podatników nie słyszało o tych mechanizmach lub jest przekonanych, że skorzystanie z nich jest zbyt skomplikowane. Często przedsiębiorcy mylą ulgi z dotacjami. Dotacje wymagają wysokiego stopnia innowacyjności oraz spełnienia wielu warunków szczegółowych. Tymczasem obowiązujące ulgi proinnowacyjne są dużo bardziej przystępne. Umożliwiają uzyskanie środków w oparciu o projekty, które są innowacyjne już w skali przedsiębiorstwa. Także te, które już się rozpoczęły, a nawet te, które zakończyły się niepowodzeniem – zauważa Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik.

Źródło: Ayming Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uniknąć obowiązkowego KSeF? Jest kilka sposobów. Np. wystarczy zarejestrować się jako podatnik zagraniczny działający w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA