REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – gdzie kończy się definicja robota przemysłowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
ulga na robotyzację
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację. Począwszy od 2022 r. firmy, które decydują się na wprowadzenie robotów przemysłowych do swojego procesu produkcji, mogą dodatkowo odliczyć 50% kosztów uzyskania przychodu związanych z wydatkami na robotyzację w danym roku. W celu skorzystania z ulgi, przedsiębiorca musi prowadzić działalność produkcyjną. W przypadku poniesienia straty przez firmę lub osiągnięcia dochodu niepozwalającego na odliczenie ulgi, można ją rozliczyć w ciągu 6 kolejnych lat podatkowych, jednak warto zaznaczyć, że na chwilę obecną przewidziano, aby ulga obowiązywała jedynie do 2026 roku.

Ulga w spółce handlowej

Firmy kupujące robota dla celów niezwiązanych z produkcją spotykają się z negatywnym podejściem fiskusa względem możliwości skorzystania z ulgi. W tej kwestii stanowisko organów podatkowych było dotąd jasne – ulga przysługuje tylko w przypadku, w którym robot jest wykorzystywany bezpośrednio do produkcji. Roboty przemysłowe w branży logistycznej, handlowej czy transportowej nie są objęte ulgą na robotyzację. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastosowanie przemysłowe - definicja fiskusa

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie. Dyrektor KIS podkreśla przy tym, że przepisy ustawy o CIT nie definiują pojęcia „zastosowań przemysłowych” i odwołuje się do definicji słownikowej. Fiskus uznał niedawno, że pojęcia „przemysł” i „zastosowanie przemysłowe” odnoszą się wyłącznie do działalności produkcyjnej i nie można do tego katalogu zaliczyć czynności związanych z dystrybucją produktów. 

Dla przykładu, spółka dystrybuująca produkty do aptek zakupiła linię do transportu pojemników z punktu nadania, do punktu odbioru. Nabyła także maszynę do sortowania produktów na poszczególnych odbiorców. Firma zapytała fiskusa, czy może uzyskać ulgę na robotyzację powołując się na przytoczony już art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT. Fiskus w interpretacji z 1 września 2023 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.264.2023.1.DD) zastosował jednak wąską interpretację „zastosowań przemysłowych” i przesądził o braku możliwości rozliczenia w ramach ulgi robotów zakupionych dla zastosowania innego, niż produkcyjne. 

Intencją wprowadzenia ulgi na robotyzację było umożliwienie wypełnienia luk w produkcji, wynikających ze zbyt małej liczby pracowników produkcyjnych, robotami przemysłowymi. Dlatego firmy chcące skorzystać z ulgi muszą wiedzieć, czy zakupione maszyny spełniają definicję robota przemysłowego i będą używane w działalności produkcyjnej. Indywidualne interpretacje z 2022 r. wskazują, że pojęcie robota przemysłowego należy definiować ściśle, stosując przy tym wyłącznie wykładnię językową. Oznacza to m.in., że wszystkie procesy poprodukcyjne realizowane za pomocą maszyn przemysłowych nie uprawniają do skorzystania z tej ulgi. 

REKLAMA

Ulga na robotyzację - stanowiska sądów

Ze stanowiskiem fiskusa zgodził się WSA w Poznaniu w wyroku z 24 maja 2023 r. (sygn. I SA/Po 52/23). Orzekł on, że ulga na robotyzację dotyczy wyłącznie „robotów przemysłowych”, a przy interpretacji tego terminu należy stosować definicję ustawową, która definiuje robota przemysłowego jako maszynę produkcyjną. Inne zdanie miał jednak WSA w Gliwicach w wyroku z 12 lipca 2023 r. (sygn. I SA/Gl 119/23),  w którym uznał, że stanowisko fiskusa jest zbyt zawężające i niezasadne. Przedmiotem ulgi w tym przypadku był robot wykorzystywany przy produkcji butelek. Swoją decyzję argumentował tym, że ze znaczenia literalnego „dla zastosowań przemysłowych” nie wynika, aby należało wyłączyć z tego pojęcia czynności związane pośrednio z produkcją, takie jak np. przeniesienie towaru po zakończonej produkcji czy sprawdzenie jego szczelności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwe zmiany w podejściu fiskusa

Nadzieją na zmiany może być interpretacja z 26 maja 2023 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010.186.2023.2.MBD). Dyrektor KIS w wydanej niedawno interpretacji stwierdził, że ulga może być również stosowana w odniesieniu do maszyn służących do pakowania produktów powstających w spółce. Choć pozytywna interpretacja daje nadzieję na złagodzenie stanowiska fiskusa, to jednak, póki co, stanowiska w tym obszarze wciąż pozostają niejednolite, co niewątpliwie utrudnia podatnikom korzystanie z ulgi.

Autor: Sebastian Stefańczyk, Aplikant Radcowski ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA