REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty lokalne w 2013 roku, Rzeszów i Podkarpacie

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większość miast na Podkarpaciu ustaliło na 2013 rok wyższe o ok. 5 % stawki podatku od nieruchomości i od środków transportu.

W Rzeszowie od 1 stycznia 2013 r. właściciele nieruchomości mieszkalnych zapłacą za metr kwadratowy 60 gr podatku (w ubiegłym roku 57 gr). Dla osób prowadzących działalność gospodarczą podatek wyniesie 22,79 zł za mkw. (w 2012 r. było to 21,91 zł).

REKLAMA

Autopromocja

 

Nieco większy podatek będzie także dla właścicieli lokali wykorzystywanych pod usługi medyczne 4,62 - zamiast 4,44 zł.

 

Jak powiedział PAP rzecznik prasowy rzeszowskiego magistratu Maciej Chłodnicki, zgodnie z przyjętym kilka lat temu założeniem, podwyżki podatku nie przekraczają wysokości inflacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

W Rzeszowie podrożeją też podatki transportowe. Np. od małej ciężarówki, której masa nie przekracza 5,5 tony, trzeba będzie zapłacić roczny podatek od 672 do 776 zł - w zależności od tego, czy samochód spełnia warunki czystości spalin. Od większych ciężarówek podatek wyniesie od ponad 1,6 tys. zł za 12-tonową ciężarówkę do prawie 3 tys. zł za 31-tonową i większą.

 

Podatek od autobusów do 30 miejsc wyniesie natomiast od 957 zł do 1077 zł w skali roku, a od większych - od ponad 2 tys. do ponad 2,3 tys. zł. Opłaty za posiadanie psów zostały zniesione w Rzeszowie od 2009 roku.

 

Pozostałe stawki opłat w Rzeszowie: za miejskie bilety i wodę nie zmieniły się.

 

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

 

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

 

Natomiast w Mielcu, jak poinformował PAP rzecznik prezydenta miasta Krzysztof Urbański, wzrosły opłaty ma wodę. Od stycznia za metr sześcienny wody mielczanie zamiast 3,40 zł zapłacą 3,51 zł.

 

Wzrosły także podatki od nieruchomości, właściciele budynków mieszkalnych zapłacą 0,56 zł za mkw. (w ubiegłym roku było 0,53 zł). Dla osób prowadzących działalność gospodarczą podatek wyniesie 19,35 zł za mkw. W 2012 r. opłata ta wynosiła 18,60 zł za mkw.

 

W Mielcu od tego roku podrożały również bilety komunikacji miejskiej - o 10 gr. Samorząd miasta wprowadził także od stycznie 2013 r. roczną opłatę za posiadanie psa w wysokości 108 zł. "Tej opłaty można uniknąć, ale trzeba zaczipować swojego pupila. Można to zrobić za darmo" - dodał Urbański.

 

Nieznacznych podwyżek opłat w nowym roku mogą spodziewać się także mieszkańcy Przemyśla. Jak powiedział PAP rzecznik prezydenta miasta Witold Wołczyk, podwyżki nie przekraczają 5 proc. Wzrósł m.in. podatek od nieruchomości - za metr kwadratowy budynku właściciele zapłacą 0,58 zł. Z kolei dla budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza opłata wynosi od tego roku 21,98 zł za mkw.

 

W Przemyślu wzrosły (także średnio o 5 proc.) podatki za środki transportu. Za samochody powyżej 3,5 t do 5,5 t wynosi obecnie 680 zł. Za auto do 9 t opłata ta została ustalona na ponad 1,1 tys. zł. Powyżej 9 t podatek wynosi ponad 1,3 tys. zł. (PAP)

 

Podatki i opłaty lokalne w Rzeszowie w 2013 roku - vademecum:

 

podatek od nieruchomości - osoby fizyczne

podatek od nieruchomości - osoby prawne i jednostki organizacyjne

podatek od środków transportowych

opłaty lokalne

opłata skarbowa

opłata od posiadania psów

podatek leśny - osoby fizyczne

podatek leśny  - osoby prawne i jednostki organizacyjne

podatek rolny - osoby fizyczne

podatek rolny  - osoby prawne i jednostki organizacyjne

 

Ulgi w podatkach na wniosek przedsiębiorców

Ulgi w podatkach na wniosek osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej

Ulgi w podatkach na wniosek osób prawnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej

Ulgi w podatkach stanowiących dochód Gminy Rzeszów

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA