Opłata paliwowa 2024 - ile wynosi?
REKLAMA
REKLAMA
W najnowszym obwieszczeniu Ministra Infrastruktury, opublikowanym na podstawie art. 37m ust. 4 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (dalej także "ustawa"), ogłoszono nowe stawki opłaty paliwowej na rok 2024. Zmiany te mają istotne znaczenie dla kierowców oraz przedsiębiorstw transportowych, wpływając na koszty paliwa, które są kluczowym elementem budżetów domowych i operacyjnych.
REKLAMA
Opłata paliwowa 2024 - stawki
Zgodnie z opublikowanym dokumentem, stawki opłaty paliwowej na rok 2024 przedstawiają się następująco:
- 195,74 zł za 1000 l benzyn silnikowych oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 1 ustawy;
- 422,13 zł za 1000 l olejów napędowych, wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy;
- 238,98 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 37h ust. 4 pkt 4 i 5 ustawy.
Podstawą prawną dla tych zmian jest ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 760, 1193 i 1688). Minister Infrastruktury, działając na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725), ogłosił te zmiany.
Jaki wpływ na rynek paliw?
Nowe stawki opłaty paliwowej, ogłoszone przez Ministra Infrastruktury, mają bezpośredni wpływ na rynek paliw w Polsce, a ich wprowadzenie jest ważnym elementem polityki transportowej i ekonomicznej kraju. Zmiany te mogą wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów oraz strategie przedsiębiorstw, szczególnie w kontekście rosnącej popularności paliw alternatywnych i pojazdów elektrycznych.
Co podlega opłacie paliwowej?
Opłata paliwowa obejmuje produkcję, nabycie wewnątrzwspólnotowe i import paliw silnikowych i gazu, a także inne czynności, które z udziałem tych paliw prowadzą do naliczenia akcyzy, na przykład przekroczenie dopuszczalnych norm ubytków.
Opłatę paliwową od paliw silnikowych mają obowiązek płacić:
- producenci paliw silnikowych i gazu
- importerzy paliw silnikowych i gazu
- podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, paliw silnikowych i gazu
- uprawnieni odbiorcy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
- inne podmioty podlegające, na podstawie przepisów o podatku akcyzowym, obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych.
Obowiązek uiszczania opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych lub gazu. Oznacza to, że nie każde wprowadzenie na rynek paliwa skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty opłaty paliwowej, a tylko takie, które jednocześnie wywołuje obowiązek uiszczenia akcyzy.
Obwieszczenie MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 21 grudnia 2023 r. w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2024 - Monitor Polski rok 2023 poz. 1464
Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 760, 1193 i 1688)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat