REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od nieruchomości – pierwsza rata do 15 marca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od nieruchomości – pierwsza rata do 15 marca /Fot. Fotolia
Podatek od nieruchomości – pierwsza rata do 15 marca /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gmina pobiera podatek od nieruchomości w czterech ratach w ciągu roku proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Termin płatności pierwszej raty wypada 15 marca br. Kolejne terminy upływają 15 maja, 15 września i 15 listopada.

Nabywając jako osoba fizyczna m.in. mieszkanie, działkę czy dom, trzeba liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych kosztów, np. opłaty dla notariusza czy podatku od czynności cywilnoprawnych. Co więcej, należy też poinformować o zakupie nieruchomości urząd gminy, na terenie której znajduje się nasz nabytek. Podatnik ma na to 14 dni od np. dnia zakupu. Przedsiębiorca, który chce prowadzić swój biznes w domowych zaciszu, powinien złożyć dodatkowo oświadczenie o przeznaczeniu danego pomieszczenia w prywatnej nieruchomości na wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Z informacji dla urzędu gminy musi wynikać, że zaszły okoliczności uzasadniające powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Na podstawie takiej informacji gmina (wójt, burmistrz czy prezydent miasta) w drodze decyzji ustala wysokość podatku od nieruchomości na dany rok. Zasadniczo obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku, a wygasa wraz z upływem miesiąca, którym te okoliczności ustały, czyli np. miesiąca sprzedaży mieszkania.

Jeśli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek, czyli iloczyn metrażu i stawki podatku mnożymy przez ułamek odpowiadający części roku.

Górne stawki podatku od nieruchomości w 2016 r.

Gmina pobiera podatek od nieruchomości w charakterystyczny sposób, bo w czterech ratach w ciągu roku proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego. Ostateczny termin płatności pierwszej raty wypada już za dwa tygodnie, tj. 15 marca br. Kolejne terminy upływają 15 maja, 15 września i 15 listopada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto dokładnie płaci gminie?

Podatkiem od nieruchomości objęte są grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zapłacić go muszą właściciele nieruchomości lub obiektów budowlanych, ich posiadacze samoistni, użytkownicy wieczyści gruntów oraz posiadacze nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości.

Od czego zależy wysokość podatku od nieruchomości?

Od strony technicznej, podatek od nieruchomości zależy od metrażu nieruchomości (powierzchni przy gruntach i powierzchni użytkowej przy budynkach), ponieważ stawki tej daniny określone są w odniesieniu do 1 mkw. Co roku ulegają one zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Podatek od nieruchomości od gruntów objętych obszarem rewitalizacji od 2016 r.


Natomiast w praktyce warto zwrócić uwagę, że wysokość stawek różni się ogromnie, w zależności od tego, czy nieruchomość jest prywatna czy firmowa.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2016 r.

od budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

22,86 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od budynku mieszkalnego

0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod działalność gospodarczą

0,89 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

od gruntu pod budynek mieszkalny

0,47 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

Załóżmy, że Kowalski jest osobą fizyczną prowadzącą własną działalność gospodarczą i posiada dom o powierzchni równej 200 mkw. na terenie gminy, w której obowiązują maksymalne stawki podatku od nieruchomości. Połowa domu to część mieszkalna, połowę wykorzystuje jako siedzibę swojej firmy, co w głównej mierze oznacza, że rozlicza w kosztach firmowych wszelkie opłaty z nią związane. Roczny podatek od nieruchomości od części mieszkalnej domu wynosi tu 75 zł (100 mkw.*0,75 zł), a od części wykorzystywanej na potrzeby biznesu aż 2286 zł (100 mkw.*22,86 zł).

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Powyższa tabela prezentuje maksymalne stawki podatku od nieruchomości, narzucone przez ustawę. Natomiast w poszczególnych gminach stawki te mogą być niższe, bo każda właściwa rada gminy uchwala wysokości stawek podatków i opłat lokalnych odrębnie dla swojego terenu. Generalnie jednak aktualne stawki podatku od nieruchomości wykorzystywanych w działalności są nieco niższe od zeszłorocznych, co oznacza niewielką oszczędność wśród właścicieli-przedsiębiorców.

Tegoroczne nowości w płatnościach

Warto sobie przypomnieć, iż wraz z początkiem 2016 r., jeśli podatek od nieruchomości wyniesie mniej niż najniższe koszty doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (aktualnie 6,10 zł), podatnik nie będzie obowiązany go w ogóle uiszczać. Z kolei kiedy jego wartość nie przekroczy 100 zł, trzeba będzie go wpłacić jednorazowo, właśnie do 15 marca br., tj. w terminie płatności pierwszej raty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA