REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spieniężenie akcji przez obdarowanego - optymalizacja podatkowa jednak możliwa?

Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wydał wyrok dotyczący opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji otrzymanych w drodze darowizny (sygn. akt I SA/Rz 107/11, wyrok z dniu 12 kwietnia 2011 r. ).


Darowizna jest często wykorzystywanym sposobem przenoszenia majątku np. w gronie najbliższej rodziny, celem uposażenia określonych osób. Ten sposób przenoszenia majątku może dotyczyć także akcji. W praktyce, osoba obdarowana akcjami, z różnych przyczyn może następnie być zainteresowana ich sprzedażą. Znajomość Wyroku może okazać się zatem istotna dla wszystkich osób, które planują sprzedaż akcji otrzymanych w drodze darowizny i zastanawiają się nad skutkami podatkowymi takiej sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym: podatnik (osoba fizyczna) zamierzał otrzymać w drodze darowizny akcje od osoby należącej do jednej z grup objętych zwolnieniem od podatku od spadków i darowizn. Następnie, akcje miały zostać sprzedane przez podatnika. W związku z powyższym stanem faktycznym, podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. We wniosku podatnik zadał następujące pytanie: czy wartość darowanych akcji - objęta zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w ustawie o podatku od spadków i darowizn, będzie mogła zostać odjęta od wartości późniejszej sprzedaży tychże akcji, pomniejszając tym samym przychód z takiej sprzedaży?

Zdaniem podatnika odpowiedź na ww. pytanie była twierdząca. Podatnik twierdził, że wartość darowanych akcji powinna pomniejszyć przychód z ich późniejszej sprzedaży.

Minister Finansów uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Wskazał przy tym, że w przypadku sprzedaży akcji otrzymanych w drodze darowizny, uzyskany przychód może zostać obniżony wyłącznie o kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Ze stanowiskiem Ministra Finansów nie zgodził się podatnik i po bezskutecznym wezwaniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa, złożył skargę do sądu administracyjnego, wnosząc o uchylenie interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów.

REKLAMA

WSA uznał skargę podatnika za nieuzasadnioną. W ocenie WSA, Minister Finansów prawidłowo uznał, że w opisanym przez podatnika stanie faktycznym mają miejsce dwa odrębne, niezależne zdarzenia, podlegające opodatkowaniu dwoma różnymi podatkami. Tymi zdarzeniami są: nabycie akcji w drodze darowizny oraz uzyskanie przychodu ze sprzedaży akcji. WSA zauważył, że pierwsze spośród tych dwóch przysporzeń po stronie podatnika, tj. nabycie akcji w drodze darowizny, nie podlega w ogóle opodatkowaniu, ponieważ nie jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a od podatku od spadków i darowizn jest zwolnione (z uwagi na zastosowanie zwolnienia dotyczącego darowizn w kręgu najbliższej rodziny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem WSA drugie zidentyfikowane w stanie faktycznym zdarzenie, to znaczy uzyskanie przychodu ze sprzedaży akcji nabytych uprzednio w drodze darowizny, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z kapitałów pieniężnych, a konkretnie jako przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. W Wyroku WSA stwierdził, że opodatkowanie przychodu ze sprzedaży akcji jest niezależne od tego, w jaki sposób podatnik  nabył te akcje. WSA wskazał co prawda, że podatnik może odliczyć od przychodu ze zbycia akcji, jako koszt uzyskania przychodu, wydatki, które poczynił na ich uprzednie nabycie. Skoro jednak w stanie faktyczny opisanym przez podatnika nabycie nastąpiło w drodze darowizny czyli nieodpłatnie, WSA zauważył, że podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodu (dochód ze sprzedaży akcji jest więc równy przychodowi). W praktyce oznacza to, że podatnik musi zapłacić podatek dochodowy od całości ceny sprzedanych akcji, które wcześniej otrzymał w drodze darowizny.

Dodatkowo, WSA zwrócił uwagę, że dochód uzyskany ze zbycia akcji otrzymanych w drodze darowizny jest wolny od podatku tylko w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Reguła ta może zatem mieć istotne, praktyczne znaczenie jedynie wówczas, gdy darowizna sprzedawanych następnie akcji w ogóle podlegała podatkowi od spadków i darowizn. Jednakże w stanie faktycznym podanym przez podatnika, rozpatrywanym przez WSA, nabycie akcji w drodze darowizny było zwolnione od podatku od spadków i darowizn. Dlatego też uzyskany przez podatnika dochód ze sprzedaży akcji nie był nawet w części wolny od podatku.

Analiza Wyroku prowadzi jednak do wniosku, że przepisy przewidują także istotną możliwość korzystnego podatkowo spieniężenia akcji uprzednio nabytych w drodze darowizny. Możliwość taka zachodzi w przypadku umorzenia akcji za wynagrodzeniem. Przychód z tytułu wynagrodzenia za akcje umarzane przez spółkę, można bowiem pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu w wysokości wartości akcji z dnia darowizny. Reguła ta daje zatem możliwość stosowania korzystnych konstrukcji optymalizujących podatkowo spieniężenie akcji, z wykorzystaniem umorzenia akcji. Konstrukcje takie, mogą obejmować przy tym także dopuszczenie do spółki nowego wspólnika, w miejsce wspólnika, którego akcje są umarzane. Nie jest zatem wykluczone osiągnięcie w ten sposób zbliżonego celu gospodarczego jak w przypadku sprzedaży akcji, przy jednoczesnym dużo mniejszym obciążeniu podatkowym.

Podsumowując, z Wyroku WSA wynika, że jeśli podatnik nabył akcje w drodze darowizny zwolnionej od podatku od spadków i darowizn, a następnie zamierza te akcje sprzedać, to przychód ze sprzedaży tych akcji będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychodu tego nie można pomniejszyć o wartość akcji otrzymanych uprzednio w drodze darowizny, w praktyce zatem podatek należy zapłacić od całości ceny sprzedaży. Istotne jest jednak, że w przypadku umorzenia akcji otrzymanych uprzednio w drodze darowizny, inaczej niż przy sprzedaży, przychód z tytułu wynagrodzenia za umorzenie można pomniejszyć o wartość akcji z dnia darowizny. Umorzenie akcji może być zatem korzystniejszym podatkowo sposobem spieniężenia akcji otrzymanych w drodze darowizny, niż ich sprzedaż.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA