REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spieniężenie akcji przez obdarowanego - optymalizacja podatkowa jednak możliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wydał wyrok dotyczący opodatkowania przychodu ze sprzedaży akcji otrzymanych w drodze darowizny (sygn. akt I SA/Rz 107/11, wyrok z dniu 12 kwietnia 2011 r. ).


Darowizna jest często wykorzystywanym sposobem przenoszenia majątku np. w gronie najbliższej rodziny, celem uposażenia określonych osób. Ten sposób przenoszenia majątku może dotyczyć także akcji. W praktyce, osoba obdarowana akcjami, z różnych przyczyn może następnie być zainteresowana ich sprzedażą. Znajomość Wyroku może okazać się zatem istotna dla wszystkich osób, które planują sprzedaż akcji otrzymanych w drodze darowizny i zastanawiają się nad skutkami podatkowymi takiej sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym: podatnik (osoba fizyczna) zamierzał otrzymać w drodze darowizny akcje od osoby należącej do jednej z grup objętych zwolnieniem od podatku od spadków i darowizn. Następnie, akcje miały zostać sprzedane przez podatnika. W związku z powyższym stanem faktycznym, podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. We wniosku podatnik zadał następujące pytanie: czy wartość darowanych akcji - objęta zwolnieniem podmiotowym przewidzianym w ustawie o podatku od spadków i darowizn, będzie mogła zostać odjęta od wartości późniejszej sprzedaży tychże akcji, pomniejszając tym samym przychód z takiej sprzedaży?

Zdaniem podatnika odpowiedź na ww. pytanie była twierdząca. Podatnik twierdził, że wartość darowanych akcji powinna pomniejszyć przychód z ich późniejszej sprzedaży.

Minister Finansów uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Wskazał przy tym, że w przypadku sprzedaży akcji otrzymanych w drodze darowizny, uzyskany przychód może zostać obniżony wyłącznie o kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Ze stanowiskiem Ministra Finansów nie zgodził się podatnik i po bezskutecznym wezwaniu Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa, złożył skargę do sądu administracyjnego, wnosząc o uchylenie interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów.

REKLAMA

WSA uznał skargę podatnika za nieuzasadnioną. W ocenie WSA, Minister Finansów prawidłowo uznał, że w opisanym przez podatnika stanie faktycznym mają miejsce dwa odrębne, niezależne zdarzenia, podlegające opodatkowaniu dwoma różnymi podatkami. Tymi zdarzeniami są: nabycie akcji w drodze darowizny oraz uzyskanie przychodu ze sprzedaży akcji. WSA zauważył, że pierwsze spośród tych dwóch przysporzeń po stronie podatnika, tj. nabycie akcji w drodze darowizny, nie podlega w ogóle opodatkowaniu, ponieważ nie jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a od podatku od spadków i darowizn jest zwolnione (z uwagi na zastosowanie zwolnienia dotyczącego darowizn w kręgu najbliższej rodziny).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem WSA drugie zidentyfikowane w stanie faktycznym zdarzenie, to znaczy uzyskanie przychodu ze sprzedaży akcji nabytych uprzednio w drodze darowizny, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z kapitałów pieniężnych, a konkretnie jako przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. W Wyroku WSA stwierdził, że opodatkowanie przychodu ze sprzedaży akcji jest niezależne od tego, w jaki sposób podatnik  nabył te akcje. WSA wskazał co prawda, że podatnik może odliczyć od przychodu ze zbycia akcji, jako koszt uzyskania przychodu, wydatki, które poczynił na ich uprzednie nabycie. Skoro jednak w stanie faktyczny opisanym przez podatnika nabycie nastąpiło w drodze darowizny czyli nieodpłatnie, WSA zauważył, że podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodu (dochód ze sprzedaży akcji jest więc równy przychodowi). W praktyce oznacza to, że podatnik musi zapłacić podatek dochodowy od całości ceny sprzedanych akcji, które wcześniej otrzymał w drodze darowizny.

Dodatkowo, WSA zwrócił uwagę, że dochód uzyskany ze zbycia akcji otrzymanych w drodze darowizny jest wolny od podatku tylko w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Reguła ta może zatem mieć istotne, praktyczne znaczenie jedynie wówczas, gdy darowizna sprzedawanych następnie akcji w ogóle podlegała podatkowi od spadków i darowizn. Jednakże w stanie faktycznym podanym przez podatnika, rozpatrywanym przez WSA, nabycie akcji w drodze darowizny było zwolnione od podatku od spadków i darowizn. Dlatego też uzyskany przez podatnika dochód ze sprzedaży akcji nie był nawet w części wolny od podatku.

Analiza Wyroku prowadzi jednak do wniosku, że przepisy przewidują także istotną możliwość korzystnego podatkowo spieniężenia akcji uprzednio nabytych w drodze darowizny. Możliwość taka zachodzi w przypadku umorzenia akcji za wynagrodzeniem. Przychód z tytułu wynagrodzenia za akcje umarzane przez spółkę, można bowiem pomniejszyć o koszty uzyskania przychodu w wysokości wartości akcji z dnia darowizny. Reguła ta daje zatem możliwość stosowania korzystnych konstrukcji optymalizujących podatkowo spieniężenie akcji, z wykorzystaniem umorzenia akcji. Konstrukcje takie, mogą obejmować przy tym także dopuszczenie do spółki nowego wspólnika, w miejsce wspólnika, którego akcje są umarzane. Nie jest zatem wykluczone osiągnięcie w ten sposób zbliżonego celu gospodarczego jak w przypadku sprzedaży akcji, przy jednoczesnym dużo mniejszym obciążeniu podatkowym.

Podsumowując, z Wyroku WSA wynika, że jeśli podatnik nabył akcje w drodze darowizny zwolnionej od podatku od spadków i darowizn, a następnie zamierza te akcje sprzedać, to przychód ze sprzedaży tych akcji będzie opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychodu tego nie można pomniejszyć o wartość akcji otrzymanych uprzednio w drodze darowizny, w praktyce zatem podatek należy zapłacić od całości ceny sprzedaży. Istotne jest jednak, że w przypadku umorzenia akcji otrzymanych uprzednio w drodze darowizny, inaczej niż przy sprzedaży, przychód z tytułu wynagrodzenia za umorzenie można pomniejszyć o wartość akcji z dnia darowizny. Umorzenie akcji może być zatem korzystniejszym podatkowo sposobem spieniężenia akcji otrzymanych w drodze darowizny, niż ich sprzedaż.

Krzysztof Niepytalski, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA