REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego samochodu w innym kraju UE - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z 12 czerwca 2007 r., nr PP/443-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
1. Podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

2. Tama sama jak w pkt 1 jest kwalifikacja prawna i obowiązki nabywcy w przypadku nabycia samochodów używanych z innych krajów UE, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża.

3. Podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju - nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organów jest prawidłowe. Przepisy regulujące VAT przewidują 3 rodzaje formularzy dotyczące nabywania samochodu z innego kraju UE:
I. VAT-23 (Informacja o wewnatrzwspólnotowym nabyciu środków transportu) - obowiązek jego złożenia i zapłaty wcześniejszej podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia występuje w przypadku gdy:
1. transakcję zakupu można zaliczyć do transakcji wewnatrzwspólnotowych,
2. środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega takiemu obowiązkowi, a ma być użytkowany na terytorium kraju.

Gdy, którykolwiek z tych warunków nie jest spełniony, nie ma obowiązku złożenia formularza VAT-23.

Co do pierwszego warunku to nie jest spełniony gdy zachodzi jedna z poniższych przyczyn:
- kupujący lub sprzedający nie są podatnikami VAT, albo podatnikami od wartość dodanej, chyba że jest to nowy środek transportu to w takim przypadku dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia, niezależnie od statusu stron transakcji, albo
- zakup towarów nastąpi w systemie marża, jako towar używany.

Natomiast drugi warunek nie jest spełniony, gdy samochód jest nabyty w celu dalszej odsprzedaży i nabywca nie będzie rejestrował go w kraju.

II. VAT-24 (Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) - obowiązek jego złożenia spoczywa na podmiotach nabywających samochody, gdy transakcji zakupu nie można zaliczyć do wewnątrzwpólnotowego nabycia(gdy nie jest spełniony warunek nr 1). Oznacza to że nabywcy samochodów, w celu ich dalszej odsprzedaży nie mają obowiązku wcześniejszej zapłaty VAT i składania formularzy: VAT-23 lub VAT-24.

III. VAT-25 (Zgłoszenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu) - na tym formularzu urząd skarbowy potwierdza że VAT został zapłacony lub, że podatnik nie miał takiego obowiązku.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

 


STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W dniu 15.03.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie.

W powołanym piśmie oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 25.05.2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowana, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nabywaniu na terytorium Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju, samochodów używanych w celu ich sprzedaży na terytorium kraju bez uprzedniej ich rejestracji.

W złożonym wniosku wnioskodawca pyta:
1. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
2. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT - marża w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
3. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT ze stawką 0% w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?

W opinii wnioskodawcy w tym stanie faktycznym: W przypadku pierwszym i drugim podatnik składa wniosek VAT-24 i opłaca opłatę skarbową w wysokości 160 zł. W przypadku trzecim podatnik składa druk VAT-23 i opłaca podatek VAT w stawce 22% oraz opłatę skarbową w kwocie 17 zł.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2007 r. (data wpływu - 15.03.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej pytań przedstawionych w punkcie 1 i 2 wniosku, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej pytania przedstawionego w punkcie 3.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej stwierdził co następuje.

Ad 1. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wtedy, gdy nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Ad. 2. Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 ( m.in. towary używane), w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 (opodatkowanie podatkiem od towarów i usług marży), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, podatnik dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju, gdyż zostały spełnione przesłanki wynikające z wyżej powołanego przepisu. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT- 24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej nie zgadza się z opinią wnioskodawcy przedstawioną w przypadku trzecim i informuje:

Ad. 3. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 w/cyt. ustawy o VAT, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy). Zatem podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku VAT wydawane jest w sytuacjach opisanych w pkt. 1 i 2 wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA