REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego samochodu w innym kraju UE - rozliczenie VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej z 12 czerwca 2007 r., nr PP/443-2/07

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
1. Podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

2. Tama sama jak w pkt 1 jest kwalifikacja prawna i obowiązki nabywcy w przypadku nabycia samochodów używanych z innych krajów UE, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża.

3. Podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju - nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organów jest prawidłowe. Przepisy regulujące VAT przewidują 3 rodzaje formularzy dotyczące nabywania samochodu z innego kraju UE:
I. VAT-23 (Informacja o wewnatrzwspólnotowym nabyciu środków transportu) - obowiązek jego złożenia i zapłaty wcześniejszej podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia występuje w przypadku gdy:
1. transakcję zakupu można zaliczyć do transakcji wewnatrzwspólnotowych,
2. środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega takiemu obowiązkowi, a ma być użytkowany na terytorium kraju.

Gdy, którykolwiek z tych warunków nie jest spełniony, nie ma obowiązku złożenia formularza VAT-23.

Co do pierwszego warunku to nie jest spełniony gdy zachodzi jedna z poniższych przyczyn:
- kupujący lub sprzedający nie są podatnikami VAT, albo podatnikami od wartość dodanej, chyba że jest to nowy środek transportu to w takim przypadku dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia, niezależnie od statusu stron transakcji, albo
- zakup towarów nastąpi w systemie marża, jako towar używany.

Natomiast drugi warunek nie jest spełniony, gdy samochód jest nabyty w celu dalszej odsprzedaży i nabywca nie będzie rejestrował go w kraju.

II. VAT-24 (Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu) - obowiązek jego złożenia spoczywa na podmiotach nabywających samochody, gdy transakcji zakupu nie można zaliczyć do wewnątrzwpólnotowego nabycia(gdy nie jest spełniony warunek nr 1). Oznacza to że nabywcy samochodów, w celu ich dalszej odsprzedaży nie mają obowiązku wcześniejszej zapłaty VAT i składania formularzy: VAT-23 lub VAT-24.

III. VAT-25 (Zgłoszenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu) - na tym formularzu urząd skarbowy potwierdza że VAT został zapłacony lub, że podatnik nie miał takiego obowiązku.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

 


STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W dniu 15.03.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie.

W powołanym piśmie oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 25.05.2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowana, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nabywaniu na terytorium Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju, samochodów używanych w celu ich sprzedaży na terytorium kraju bez uprzedniej ich rejestracji.

W złożonym wniosku wnioskodawca pyta:
1. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
2. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT - marża w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?
3. Czy ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej VAT-23 i opłacenia podatku VAT oraz uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł, czy też deklaracji VAT-24 i opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, jeżeli kupuje pojazd (samochód używany) od podatnika VAT na fakturę VAT ze stawką 0% w kraju Unii Europejskiej, a poza terytorium kraju ?

W opinii wnioskodawcy w tym stanie faktycznym: W przypadku pierwszym i drugim podatnik składa wniosek VAT-24 i opłaca opłatę skarbową w wysokości 160 zł. W przypadku trzecim podatnik składa druk VAT-23 i opłaca podatek VAT w stawce 22% oraz opłatę skarbową w kwocie 17 zł.

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2007 r. (data wpływu - 15.03.2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej pytań przedstawionych w punkcie 1 i 2 wniosku, natomiast nieprawidłowe w części dotyczącej pytania przedstawionego w punkcie 3.

W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej stwierdził co następuje.

Ad 1. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wtedy, gdy nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, natomiast dokonujący dostawy jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że podatnik, dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, od dostawcy, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Ad. 2. Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 ( m.in. towary używane), w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 (opodatkowanie podatkiem od towarów i usług marży), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, podatnik dokonując nabycia samochodów używanych na terytorium państwa członkowskiego U.E. innego niż terytorium kraju, które jest potwierdzone rachunkiem odpowiadającym fakturze VAT marża, dokonuje czynności zwolnionej z obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium kraju, gdyż zostały spełnione przesłanki wynikające z wyżej powołanego przepisu. W związku z tym, że nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik składa w siedzibie organu podatkowego deklarację VAT- 24 w celu wydania zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju środka transportu, który ma być dopuszczony do ruchu na terytorium kraju oraz wnieść opłatę skarbową w wysokości 160 zł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej nie zgadza się z opinią wnioskodawcy przedstawioną w przypadku trzecim i informuje:

Ad. 3. Zaświadczenie, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 w/cyt. ustawy o VAT, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy). Zatem podatnik podatku VAT, kupujący w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego używane środki transportu jako towar handlowy, przeznaczony do dalszej odsprzedaży, nie mający na celu zarejestrowania środka transportu na terytorium kraju, nie ma obowiązku zapłaty podatku w trybie z art. 103 ust. 3 i 4, a tym samym nie może otrzymać zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku VAT wydawane jest w sytuacjach opisanych w pkt. 1 i 2 wniosku.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA