REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze interpretacje urzędowe. Jak rozliczać reklamacje związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot towaru będącego przedmiotem WDT powinien być przez dostawcę udokumentowany fakturą korygującą WDT. W przypadku WDT dostawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Pozostałe koszty reklamacji naliczone przez kontrahenta (np. koszty transportu zwracanych towarów, koszty obsługi reklamacji, robocizna itp.) polski dostawca powinien rozliczyć w Polsce na zasadzie importu usług. Oznacza to, że powinien wystawić fakturę wewnętrzną, a podatek należny i naliczony z tego tytułu rozliczyć w deklaracji VAT-7. Polski podatnik będzie jednak zobowiązany do rozliczenia importu usług tylko wtedy, gdy towary będą zwracane i przywiezione z powrotem do kraju. Jeżeli kontrahent nie zwróci towaru (dokona złomowania wadliwego towaru w swoim kraju), polski podatnik nie będzie obowiązany do rozliczenia importu usług od obsługi reklamacji. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych, których fragmenty przedstawiamy poniżej. Interpretacje w pełnym brzmieniu są dostępne na stronie internetowej „Monitora księgowego” www.mk.infor.pl w zakładce Archiwum.

REKLAMA

REKLAMA

(...) Otrzymanie przez producenta lub handlowca z powrotem towaru w wyniku jego zwrotu nie oznacza, że dokonuje on nabycia wewnątrzwspólnotowego. Powoduje natomiast obowiązek korekty podstawy opodatkowania dla uprzednich dostaw wewnątrzwspólnotowych.

(...) W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku zwrotu wyrobów, które były przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, Wnioskodawca zobowiązany jest zatem do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z powyżej zacytowanymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych kosztów związanych ze zwrotem reklamowanych towarów, tj. robocizna, koszty obsługi, koszty obsługi reklamacji opisane jako opłaty administracyjne oraz koszty transportu, niezbędnym jest określenie miejsca świadczenia usług. (...)

REKLAMA

Wykonane przez kontrahenta czynności związane z reklamacją należy zatem potraktować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, iż reklamowane towary są odsyłane w okresie krótszym niż 30 dni od dokonania sprzedaży oraz dla tej transakcji Wnioskodawca podaje swój nr NIP poprzedzony kodem PL, zatem zostają spełnione warunki wymienione w powołanym art. 28 ust. 7 ustawy, tj. podany zostanie numer, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium kraju innym niż terytorium świadczenia usług oraz towary zostaną wywiezione z terytorium państwa, na którym są świadczone usługi. Wobec powyższego usługi te będą uznane za świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co powoduje, iż będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca jest obciążany kosztami transportu reklamowanych towarów. (...) w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W związku z powyższym w odniesieniu do kosztów transportu oraz kosztów obsługi reklamacji znajdują zastosowanie przepisy dotyczące importu usług. (...)

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego podkreślić należy, iż na fakturach dokumentujących zwrot towarów oraz koszty usług związanych z obsługą reklamacji (robocizna, opłaty, koszty transportu) został wskazany numer NIP Wnioskodawcy poprzedzony kodem PL. W związku z powyższym dla ww. usług związanych z obsługą reklamacji miejscem świadczenia będzie terytorium kraju, zatem to na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast zwrot towarów z reklamacji Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować fakturą korygującą, zgodnie z przepisami § 16 cyt. rozporządzenia. Faktura ta winna odnosić się do dokonanej uprzednio wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że fakturę wystawioną przez klienta na reklamowane detale, koszty transportu i koszty obsługi reklamacji można potraktować całościowo jako WNT, należało uznać za nieprawidłowe. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-338/07/ /BWo/KAN-2614/12/07/KAN-1860/02/08

(...) Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż towary, na których zostaną wykonane usługi związane z obsługą reklamacji wraz z usługą złomowania wyrobów, nie opuszczają terytorium państwa członkowskiego, na którym są świadczone, zatem nie zostanie spełniony jeden z warunków wymienionych w powołanym przepisie art. 28 ust. 7 ustawy mówiący o tym, że towary zostaną wywiezione z terytorium państwa, na którym usługi zostały faktycznie wykonane. Wobec powyższego, pomimo iż Wnioskodawca podaje kontrahentowi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, poprzedzony kodem PL, dla przedmiotowych usług świadczonych przez kontrahenta, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Nie zostaje bowiem dotrzymany warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 7 cyt. ustawy o VAT. Zatem usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące importu usług. (...) W przedmiotowej sytuacji miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a Wnioskodawca nie jest z tego tytułu podatnikiem. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-339/07/ /BWo/KAN-2615/12/07/KAN-1860/02/08

oprac. Ewa Sławińska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA