REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsze interpretacje urzędowe. Jak rozliczać reklamacje związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot towaru będącego przedmiotem WDT powinien być przez dostawcę udokumentowany fakturą korygującą WDT. W przypadku WDT dostawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Pozostałe koszty reklamacji naliczone przez kontrahenta (np. koszty transportu zwracanych towarów, koszty obsługi reklamacji, robocizna itp.) polski dostawca powinien rozliczyć w Polsce na zasadzie importu usług. Oznacza to, że powinien wystawić fakturę wewnętrzną, a podatek należny i naliczony z tego tytułu rozliczyć w deklaracji VAT-7. Polski podatnik będzie jednak zobowiązany do rozliczenia importu usług tylko wtedy, gdy towary będą zwracane i przywiezione z powrotem do kraju. Jeżeli kontrahent nie zwróci towaru (dokona złomowania wadliwego towaru w swoim kraju), polski podatnik nie będzie obowiązany do rozliczenia importu usług od obsługi reklamacji. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych, których fragmenty przedstawiamy poniżej. Interpretacje w pełnym brzmieniu są dostępne na stronie internetowej „Monitora księgowego” www.mk.infor.pl w zakładce Archiwum.

REKLAMA

Autopromocja

(...) Otrzymanie przez producenta lub handlowca z powrotem towaru w wyniku jego zwrotu nie oznacza, że dokonuje on nabycia wewnątrzwspólnotowego. Powoduje natomiast obowiązek korekty podstawy opodatkowania dla uprzednich dostaw wewnątrzwspólnotowych.

(...) W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, w przypadku zwrotu wyrobów, które były przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, Wnioskodawca zobowiązany jest zatem do wystawienia faktury korygującej, zgodnie z powyżej zacytowanymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych kosztów związanych ze zwrotem reklamowanych towarów, tj. robocizna, koszty obsługi, koszty obsługi reklamacji opisane jako opłaty administracyjne oraz koszty transportu, niezbędnym jest określenie miejsca świadczenia usług. (...)

REKLAMA

Wykonane przez kontrahenta czynności związane z reklamacją należy zatem potraktować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W stanie faktycznym Wnioskodawca wyjaśnił, iż reklamowane towary są odsyłane w okresie krótszym niż 30 dni od dokonania sprzedaży oraz dla tej transakcji Wnioskodawca podaje swój nr NIP poprzedzony kodem PL, zatem zostają spełnione warunki wymienione w powołanym art. 28 ust. 7 ustawy, tj. podany zostanie numer, pod którym nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku na terytorium kraju innym niż terytorium świadczenia usług oraz towary zostaną wywiezione z terytorium państwa, na którym są świadczone usługi. Wobec powyższego usługi te będą uznane za świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co powoduje, iż będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca jest obciążany kosztami transportu reklamowanych towarów. (...) w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W związku z powyższym w odniesieniu do kosztów transportu oraz kosztów obsługi reklamacji znajdują zastosowanie przepisy dotyczące importu usług. (...)

W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego podkreślić należy, iż na fakturach dokumentujących zwrot towarów oraz koszty usług związanych z obsługą reklamacji (robocizna, opłaty, koszty transportu) został wskazany numer NIP Wnioskodawcy poprzedzony kodem PL. W związku z powyższym dla ww. usług związanych z obsługą reklamacji miejscem świadczenia będzie terytorium kraju, zatem to na Wnioskodawcy będzie spoczywał obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast zwrot towarów z reklamacji Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować fakturą korygującą, zgodnie z przepisami § 16 cyt. rozporządzenia. Faktura ta winna odnosić się do dokonanej uprzednio wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że fakturę wystawioną przez klienta na reklamowane detale, koszty transportu i koszty obsługi reklamacji można potraktować całościowo jako WNT, należało uznać za nieprawidłowe. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-338/07/ /BWo/KAN-2614/12/07/KAN-1860/02/08

(...) Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż towary, na których zostaną wykonane usługi związane z obsługą reklamacji wraz z usługą złomowania wyrobów, nie opuszczają terytorium państwa członkowskiego, na którym są świadczone, zatem nie zostanie spełniony jeden z warunków wymienionych w powołanym przepisie art. 28 ust. 7 ustawy mówiący o tym, że towary zostaną wywiezione z terytorium państwa, na którym usługi zostały faktycznie wykonane. Wobec powyższego, pomimo iż Wnioskodawca podaje kontrahentowi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, poprzedzony kodem PL, dla przedmiotowych usług świadczonych przez kontrahenta, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Nie zostaje bowiem dotrzymany warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 7 cyt. ustawy o VAT. Zatem usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania przepisy dotyczące importu usług. (...) W przedmiotowej sytuacji miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a Wnioskodawca nie jest z tego tytułu podatnikiem. (...)

Interpretacja indywidualna z 3 marca 2008 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-339/07/ /BWo/KAN-2615/12/07/KAN-1860/02/08

oprac. Ewa Sławińska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA