REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus ogranicza wydawanie indywidualnych interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Fiskus już ogranicza wydawanie interpretacji indywidualnych /Fot. Fotolia
Fiskus już ogranicza wydawanie interpretacji indywidualnych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, któremu dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej raz odmówił odpowiedzi ze względu na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, może nie dostać wykładni w innej sprawie. Nawet gdy pytanie zadane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest proste.

REKLAMA

– Wygląda to trochę tak, jakby z uwagi na wcześniejsze postanowienia o odmowie wydania interpretacji wnioskodawca i powiązane z nim podmioty trafiły na czarną listę dyrektora KIS i nie mogły już uzyskać interpretacji nawet w takim obszarze, w którym nie sposób dopatrzyć się jakiejkolwiek optymalizacji – komentuje Marcin Borkowski, radca prawny i doradca podatkowy w Borkowski & Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych i Doradców Podatkowych.

Dwa wnioski...

REKLAMA

W sprawie, w której dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmówił wydania interpretacji, pytanie brzmiało: Czy przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?

Pytanie zadała spółka jawna. Wcześniej jej wspólnicy wystąpili o interpretację dotyczącą opodatkowania podatkiem dochodowym przyszłej sprzedaży udziałów w spółce z o.o., gdyby ta powstała z przekształcenia spółki jawnej. Sprzedaż miała się odbyć przy udziale podmiotu pośredniczącego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS najpierw nie odpowiedział w sprawie PIT, powołując się na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania. Następnie odmówił wydania interpretacji w sprawie PCC. W uzasadnieniu napisał, że wziął pod uwagę treść obu wniosków i stwierdził, że planowane działania składają się na szerszy schemat działania.

...połączone przez fiskusa

REKLAMA

Dyrektor KIS powołał się przy tym na opinię szefa Krajowej Administracji Skarbowej, który wskazał, że „istnieje uzasadnione przypuszczenie, że elementy zdarzenia przyszłego przedstawione w opiniowanym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie PCC dotyczą szerszego schematu optymalizacyjnego i w powiązaniu z innymi wnioskami dotyczącymi podatków dochodowych mogą być przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ordynacji podatkowej”.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznał bowiem cały schemat (tj. najpierw zamiana formy działalności, a potem sprzedaż udziałów) za sztuczny. Stwierdził, że „racjonalnie działający podatnik” tak by nie postąpił, gdyby nie możliwość uzyskania korzyści podatkowej (art. 119e ordynacji podatkowej).

Planowana zmiana

Eksperci są zdumieni tą odmową. Zwracają uwagę na to, że obecne przepisy nie przewidują możliwości łączenia wniosków jednego podatnika. Tak będzie dopiero po planowanej przez Ministerstwo Finansów nowelizacji ordynacji podatkowej. Zakłada ona, że podmioty powiązane będą mogły otrzymać interpretację tylko, jeśli złożą wspólny wniosek i opiszą w nim szczegóły całej planowanej transakcji oraz korzyści podatkowej, której się spodziewają. Jeżeli będą składać pojedyncze wnioski, a fiskus uzna, że opisane czynności składają się na większe przedsięwzięcie i powinien być złożony wniosek grupowy, to nie wyda interpretacji (więcej pisaliśmy o tym w artykule „W skomplikowanych sprawach trudniej będzie poznać opinię fiskusa”, DGP nr 71/2018).

Eksperci zwracają uwagę, że są to dopiero plany. Dlatego tym bardziej dziwi ich odmowa odpowiedzi na zdawałoby się proste, jednoznaczne pytanie, czy przekształcenie jednej spółki w drugą będzie skutkować obowiązkiem zapłaty PCC.

– Rozstrzygnięcie organów jest absurdalne – komentuje Marcin Borkowski. Podkreśla, że odmowa dotyczyła PCC, czyli podatku, w którym, w związku z przekształceniem, nie da się osiągnąć nawet potencjalnych korzyści podatkowych. W jego przekonaniu to typowy przejaw nadużywania przez fiskusa klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w celu odmowy wydania interpretacji.

Arkadiusz Łagowski, doradca podatkowy w Grant Thornton, podkreśla, że jedynym argumentem przy odmowie wydania interpretacji w sprawie PCC była możliwość zastosowania klauzuli na gruncie innego podatku, tj. PIT. Dla dyrektora KIS nie miało znaczenia to, że chodzi o różne podatki, bo – jak uznał – stan faktyczny był taki sam.


Maleje ochrona

– Zazwyczaj dyrektor KIS działa odwrotnie, zamiast łączyć wnioski rozdziela je i pobiera za każdy oddzielną opłatę – mówi Arkadiusz Łagowski.

Z reguły bowiem fiskus uważa, że każde pytanie należy traktować jako odrębny stan faktyczny. – W tym przypadku fiskus zastosował inną wykładnię przepisów. Uznał, że kilka pytań, nawet jeżeli dotyczą różnych podatków, dotyczy tego samego stanu faktycznego – zauważa ekspert.

Jego zdaniem takie działanie wpisuje się w wyraźną politykę zmniejszenia roli interpretacji indywidualnych jako narzędzia dającego ochronę podatnikom.

– Organy realizują ją przez odmowę wydawania interpretacji, pozostawianie wniosków bez rozpatrzenia albo wydawanie interpretacji warunkowych – wylicza ekspert. ⒸⓅ

KOMENTARZ

Odmowy powinny być wyjątkowe

Michał Goj doradca podatkowy i partner w EY

Nie ma nic złego w samym monitorowaniu wniosków o interpretację pod kątem wychwytywania agresywnej optymalizacji podatkowej. To element świadomego kształtowania polityki fiskalnej. Środki do zwalczania niekorzystnego, w ocenie organów, zjawiska muszą mieć jednak oparcie w przepisach prawa. Obecnie nie wynika z nich możliwość łączenia ze sobą różnych wniosków i dokonywania ich wspólnej oceny na potrzeby dopuszczalności wydania interpretacji.

Brak opisu całego stanu faktycznego nie uprawnia dyrektora KIS do jego uzupełnienia na własną rękę, na podstawie innych wniosków złożonych przez podatników. To podatnik ryzykuje, że interpretacja nie ochroni go w sytuacji, gdy będzie miała zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania.

Organy powinny bardzo ostrożnie korzystać z możliwości odmawiania interpretacji. Dostęp do niej jest jednym z fundamentów zarówno prawa działalności gospodarczej, jak i prawa podatkowego. ⒸⓅ

infoRgrafika

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA