REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Instytucja indywidualnej interpretacji podatkowej – dlaczego warto z niej korzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Instytucja indywidualnej interpretacji podatkowej – dlaczego warto z niej korzystać? /fot.Shutterstock
Instytucja indywidualnej interpretacji podatkowej – dlaczego warto z niej korzystać? /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Częste zmiany w prawie podatkowym przyczyniają się do powstawania licznych rozbieżności w stosowaniu coraz to bardziej skomplikowanych przepisów. Warto więc pamiętać o instytucji interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, która daje przedsiębiorcy obiektywną gwarancję bezpieczeństwa przy podejmowaniu decyzji gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie do fiskusa

W związku z wprowadzeniem reformy Krajowej Administracji Skarbowej od 1 marca 2017 r. każdy podmiot stosunków prawnych, w tym przedsiębiorca, może wystąpić do dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Składający wniosek obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego będących przedmiotem wniosku, jak również do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionych okoliczności sprawy. Oznacza to, że przedsiębiorca, który zwróci się z pytaniem do organu interpretacyjnego, jest zobowiązany do zaprezentowania własnego poglądu co do sposobu interpretacji przepisów podatkowych. Może przy tym – a wręcz powinien – wspomagać się dotychczasową linią orzeczniczą sądów administracyjnych i organów podatkowych. Dyrektor KIS dokonuje oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy na podstawie ściśle zakreślonego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz w granicach zadanego pytania, dlatego też wnioskodawca powinien możliwie szczegółowo określić zakres powziętych wątpliwości i wskazać organowi sedno problemu.

Wymogi formalne wniosku

Tryb postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej określają art. 14b i następne Ordynacji podatkowej. Minister Finansów ustalił w drodze rozporządzenia wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł od każdego odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przepisy nie przewidują ograniczeń co do ilości stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych będących przedmiotem wniosku. Szczególnie ważne jest natomiast, aby wnioskodawca uiścił stosowną opłatę w wysokości odpowiadającej wszystkim przedstawionym stanom faktycznym (zdarzeniom przyszłym).

W dalszej kolejności organ zweryfikuje, czy przedłożony wniosek spełnia pozostałe wymogi formalne, tj. czy wniosek jest podpisany, czy złożono oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że okoliczności przedstawione w treści wniosku nie są przedmiotem toczącego się już postępowania przed urzędem skarbowym lub celno-skarbowym, oraz czy dołączono odpowiednie pełnomocnictwa (w przypadku podmiotów reprezentowanych przez pełnomocników). Jeżeli nie została uiszczona od wniosku opłata w odpowiedniej wysokości lub stwierdzono inne braki formalne wniosku, organ interpretacyjny wystosuje wezwanie do wnioskodawcy w celu niezwłocznego usunięcia braków formalnych w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

REKLAMA

Rozstrzygnięcia interpretacyjne

Po upewnieniu się przez organ, iż wniosek spełnia wszelkie wymogi formalne, interpretację indywidualną wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Z punktu widzenia przedsiębiorcy trzymiesięczny termin oczekiwania na wiążącą odpowiedź fiskusa jest co najmniej uciążliwy. Na szczęście, pomimo tak długiego okresu na załatwienie sprawy, urzędnicy coraz częściej wydają interpretacje indywidualne przed końcem wskazanego terminu. Dla przykładu, w 2016 r., w którym organy podatkowe wydały ponad 34 tys. aktów interpretacyjnych, średnio 45% wszystkich opracowanych rozstrzygnięć dotyczących interpretacji indywidualnych zostało wydanych w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy. Wysoce prawdopodobne jest, że odsetek ten będzie wzrastał w kolejnych latach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Rozstrzygnięcie organu w trybie interpretacji sprowadza się do dokonania oceny, czy stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe czy też nie. Jeżeli organ stwierdzi, że jest ono nieprawidłowe, interpretacja zawierać musi wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym.


Interpretacja indywidualna jest aktem administracyjnym podlegającym kontroli sądów administracyjnych. Oznacza to, że wnioskodawcy, który nie zgadza się z rozstrzygnięciem dyrektora KIS, przysługuje skarga na interpretację do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Istotne jest, że bez względu na wartość ewentualnego zobowiązania podatkowego będącego przedmiotem interpretacji wpis od skargi na ten akt jest wpisem stałym (wynosi 200 zł). Jego wysokość jest niezależna od wartości przedmiotu zaskarżenia.

Korzyści podatkowe z posiadania interpretacji

Istotą interpretacji jest zapewnienie ochrony prawnej wnioskodawcy w sytuacji, gdy ten zastosuje się do niej, a organ nie uwzględni jej treści w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Przedsiębiorca nie poniesie negatywnych skutków finansowych, jeśli postąpił zgodnie z treścią interpretacji, o której wydanie wnioskował. Co więcej, interpretacja zachowuje moc prawną nieograniczoną w czasie, chyba że zaistnieją przesłanki skutkujące jej zmianą, wygaśnięciem lub uchyleniem. Jednakże nawet wtedy wnioskodawca nie będzie narażony na odpowiedzialność karną skarbową za powstałe zaległości podatkowe.

Jednak diabeł tkwi w szczegółach – przy sporządzaniu wniosku o wydanie interpretacji szczególnie istotna jest precyzja w przedstawieniu okoliczności sprawy oraz dokładne sformułowanie pytania. Od tego, jaki będzie wniosek, zależy, jaka będzie treść interpretacji i w jakim stopniu zapewni ona bezpieczeństwo prawne wnioskodawcy. Bez wątpienia zatem interpretacja indywidualna jest obecnie jedną z bardziej pożądanych i wiążących opinii fiskusa, zwłaszcza w tych obszarach, które stwarzają najwięcej wątpliwości interpretacyjnych.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA