REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zastaw skarbowy jako forma zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Zastaw skarbowy jako forma zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego /Fot. Fotolia
Zastaw skarbowy jako forma zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastaw skarbowy stanowi zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej jeden ze sposobów zabezpieczenia wykonalności zobowiązań podatkowych, niemal pewnie gwarantujący ich realizację. W jaki sposób zastaw skarbowy zostaje ustanowiony? Kiedy organy skarbowe mogą ustanowić zastaw?

REKLAMA

REKLAMA

Podstawa ustanowienia zastawu skarbowego

Zastaw skarbowy może zostać ustanowiony na ruchomym składniku majątku zarówno podatnika, jak i płatnika czy inkasenta. Przedmiot, który zostaje objęty zastawem skarbowym, podlega wpisowi do właściwego rejestru. By organ skarbowy mógł tego dokonać, niezbędna jest podstawa prawna wynikająca z przepisów Ordynacji podatkowej. Może nią być deklaracja podatkowa, która dotyczy zobowiązań podatkowych powstających z mocy prawa – pod warunkiem, iż wykazane w niej zobowiązania podatkowe nie zostały w żaden sposób uregulowane. W takiej sytuacji wpisu dokonać można po upływie 14 dni liczonych od momentu, w którym upłynął termin płatności zobowiązania podatkowego.

Inną podstawą do ustanowienia zastawu skarbowego jest doręczona podatnikowi, czy też płatnikowi i inkasentowi decyzja. Może ona pełnić jedną z następujących funkcji:

REKLAMA

- ustala wysokość zobowiązania podatkowego;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- określa wysokość zobowiązania podatkowego;

- określa wysokość odsetek za zwłokę;

- decyduje o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta;

- decyduje o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej;

- decyduje o odpowiedzialności spadkobiercy;

- określa wysokość zwrotu podatku.

Wygaśnięcie zastawu skarbowego

Przepisy podatkowe określają moment, w którym zastaw wygasa. Może tak się stać z mocy prawa w sytuacji, gdy wygasa zobowiązanie podatkowe, a także z dniem wykreślenia wpisu z rejestru zastawów skarbowych oraz z dniem, w którym dokonano sprzedaży ruchomości stanowiącej przedmiot zastawu w ramach toczącego się postępowania egzekucyjnego lub upadłościowego.

Warto także odnotować, iż wykreślenie z rejestru zastawów skarbowych odbywa się od lipca 2017 roku na wniosek właściciela rzeczy bądź też prawa, a także na wniosek płatnika, inkasenta, następcy prawnego czy też osoby trzeciej, na której ciąży odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe czy też za zaległość podatkową, a nie była właścicielem rzeczy bądź prawa w dniu jej powstania.

Wyjawienie rzeczy, które mogą być przedmiotem zastawu

W celu ustalenia, które z ruchomości bądź też zbywalnych praw majątkowych mogą stanowić przedmiot zastawu skarbowego, powołano przedmiotową instytucję wyjawienia rzeczy ruchomych. Dzieje się to w sposób analogiczny do instytucji wyjawienia przedmiotu hipoteki przymusowej – to jest dłużnik podatkowy zostaje przez organ wezwany do złożenia oświadczenia o ruchomych składnikach majątku, które mogą się stać przedmiotem zastawu skarbowego. Ma on możliwość odmowy złożenia owego oświadczenia, za co nie powinny mu grozić żadne negatywne konsekwencje – czy to w postaci kary porządkowej czy też odpowiedzialności karnej skarbowej. Jednakże złożenie oświadczenia, w którym dłużnik podatkowy podaje informacje nieprawdziwe, rodzi konsekwencje w postaci odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Nie dotyczy to jedynie szacunkowej wartości przedmiotów obliczanej przez podatnika.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Kiedy trzeba wypełnić SD-Z2? Dzięki temu może uniknąć płacenia podatku od darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

REKLAMA

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

REKLAMA

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

REKLAMA